Începerea școlii poate stimula revenirea mai multor angajați la birou, în special a celor care au copii la grădinițe și școli aflate în proximitatea clădirii de birouri unde lucrează. Munca hibrid rămâne una dintre facilitățile importante în atragerea și retenția angajaților, arată o analiză ESOP Consulting | CORFAC International, companie specializată în servicii imobiliare oferite mediului antreprenorial.
Unele firme continuă să se confrunte cu provocarea de a-și convinge angajații să revină la birou, în ciuda reducerii restricțiilor și a reducerii pericolului infectării cu COVID. Astfel, managerii se văd nevoiți să caute noi soluții prin care să-i atragă pe angajați la birou și să păstreze, când e cazul, avantajele telemuncii.
1. Modul de lucru hibrid rămâne.
Opțiunea de a lucra de oriunde va face diferența între a atrage noi angajați sau în a-i reține pe cei existenți. Majoritatea companiilor se așteaptă la reașezări graduale și la revenirea în mai multe valuri.
Lucrul de acasă, îmbrăcat în haine comode, de pe plajă sau din cabana de munte, înainte de a se aventura pe pârtia de schi, se va păstra pentru o parte dintre angajați. Pentru alții, dorința de a separa viața profesională de cea personală îi va determina să lucreze la sediul companiei mai mult timp ca până acum.
Cei care își duc copiii la grădinițele și școlile din apropierea sediului companiei își vor putea adapta programul de la birou în funcție de programul copiilor. Multe grădinițe și școli oferă programe after-school de luni până vineri, până la ora 16 sau 18. Cel mai probabil, acesta va fi și programul de lucru al părinților, când vor fi la birou.
2. Existența școlilor și grădinițelor cu program prelungit lângă clădirile de birouri.
Unitățile de învățământ de lângă principalii poli de business ai Capitalei au început să reprezinte facilități tot mai apreciate de companii. Începerea școlii poate reduce presiunea de a fi peste tot, în același timp, pentru o parte dintre părinți. Cel puțin în timpul orelor de școală, aceștia pot liniștiți de la sediul companiei.
“Dacă în urmă cu 10-15 ani proximitatea clădirilor de birouri de universități era un factor important luat în considerare la alegerea sediului, atractivitatea unui spațiu de birouri este acum tot mai mult evaluată și prin prisma integrării sau proximității grădinițelor, școlilor sau liceelor. Studenții sau absolvenții pe care firmele se băteau să-i angajeze au acum familii, iar prioritățile li s-au schimbat. Acești părinți fac eforturi ca să le asigure copiilor accesul la un sistem de educație peformant, prin alegerea unor instituții de învățământ de prestigiu. De cele mai multe ori, aceste instituții nu se află în proximitatea locuințelor lor. Ar fi de ajutor să fie măcar în apropierea locului de muncă”, crede Alexandru Petrescu, Managing Partner la ESOP Consulting | CORFAC International.
De exemplu, Școala internațională SEK își deschide prima unitate școlară din Româna în parcul de birouri Sema Parc (foto), luna aceasta. Intermediată de ESOP Consulting, tranzacția indică interesul proprietarilor de spații de birouri de a le oferi angajaților companiilor cât mai multe argumente pentru a reveni la birou.
SEK Bucharest International School a închiriat 2.550 mp, dispuși pe două niveluri, plus aproape 4.170 mp de spațiu verde. Suprafața este suficientă pentru ca instituția să înceapă să activeze cu o grădiniță și o școală primară, iar apoi să se extindă cu gimnaziu și liceu. Cu acces din Splaiul Independenței, clădirea dispune de un bun acces la mijloacele de transport în comun și se află aproape de puncte de reper importante, ca Opera Română și Palatul Parlamentului.
Liceul teoretic “Sfinții Trei Ierarhi”, de lângă polul de birouri Barbu Văcărescu, este un alt exemplu de instituție de învățământ care îi stimulează pe corporatiști să revină la birou. Aflat aproape de cel mai mare pol de business din Capitală, liceul a fost deschis acum șase ani. La finele anului școlar 2020/2021, s-a clasat pe locul 7 în topul școlilor din București, în topul realizat de de Inspectoratul Școlar al Municipiului București, în funcție de mediile obținute de elevi la diverse evaluări.
3. Spațiile verzi contribuie la creșterea productivității
Amenajarea biroului în preajma unor spații verzi și parcuri îi ajută pe angajați să facă mai multă mișcare, dar și să se concentreze mai bine. Cei cu copii pot profita de această oportunitate, iar, după orele de școală, să-i ia pe cei mici la o plimbare sau să practice activități sportive împreună.
Business-parcul U-Center este aproape de Parcul Carol și Parcul Tineretului, iar @Expo este la câțiva pași de Herăstrău. One Cotroceni se află la o distanță mică de Arenele BNR și include spații verzi, grădini suspendate și spații de promenadă. Sema Parc se găsește între Parcul Crângași, facilitățile sportive construite în jurul Clubului Sportul Studențesc și Grădina Botanică. În plus, a fost proiectat cu numeroase spații verzi, special amenajate pentru plimbări sau pentru relaxare.
4. Wellbeing. Este încurajat echilibrul muncă-viață personală.
Stabilirea unui orar flexibil, prin modul de lucru hibrid, poate ajuta toți angajații să fie implicați în activitățile firmei, dar și să le fie respectat timpul liber. De exemplu, pot fi stabilite anumite ore între care angajatul trebuie să fie la lucru, indiferent de format, iar apoi poate lucra remote. Angajații care vin la birou vor fi mult mai interesați să-și crească productivitatea, așa încât, odată ce au părăsit sediul, să reducă semnificativ activitatea profesională.
5. Cresc concentrarea și productivitatea.
După începerea școlii, unii angajați vor descoperi că revenirea la biroul clasic i-a ajutat să se concentreze mai bine și să fie mai productivi. Faptul că nu vor mai fi distrași de copii îi va ajuta să-și finalizeze mai repede proiectele și cu rezultate mai bune decât credeau sau decât au obținut în perioada petrecută acasă. Încurajați de aceste rezultate, pot deveni tot mai deschiși ideii de a reveni la birou, unde pot interacționa mult mai direct și mai eficient.
6. Se îmbunătățește colaborarea între colegi.
Oricât de mult ar ajuta tehnologia, comunicarea directă, față în față, nu poate fi înlocuită. Nicio platfomă nu poate reda micile gesturi și mimica unui coleg când aude o propunere nouă și nici nu poate înlocui glumele de la cafea sau din pauză. Oricât de banale par aceste interacțiuni, ajută la construirea relațiilor dintre colegi, a încrederii și la o mai bună colaborare în echipă. De altfel, pe măsură ce s-a extins utilizarea muncii hibrid, este recomandat ca orele de lucru în fața calculatorului să fie întrerupte de pauzele de cafea online.
7. Se îmbunătățește și se păstrează cultura companiei.
Cultura și identitatea companiei riscă să se piardă sau să devină mai puțin importante pentru angajații care nu interacționează cu mesajele acesteia periodic. Prin intermediul tehnologiei și sub presiunea timpului, ei pot diminua sau elimina mesajele corporate transmise de companie. Prezenți la sediu, pot interacționa indirect și natural cu mesajele companiei, prin materiale, specifice sau inedite, și prin participarea la evenimente corporate și informale.
“Pandemia a crescut reziliența firmelor și vom asista, în continuare, la un mediu plin de diversitate, flexibilitate, dar și la un focus treptat pe revenirea la birou, prin sisteme cât mai evoluate de muncă hibridă, în care componenta umană va avea un rol important. Tehnologia este un aliat redutabil, iar instrumentele sale au fost integrate în activitatea de zi cu și a firmelor (cloud, online meetings), însă comunicarea față în față și concentrarea pe care unii dintre angajați o vor avea după revenirea lor la birou, odată cu începerea școlii, vor reprezenta argumente tot mai solide pentru o creștere a prezenței fizice la birou”, arată Alexandru Petrescu.