Modul în care se va face revenirea la birou va fi esențial pentru sănătatea și bunăstarea angajaților, dar și pentru încrederea pe care ei o au în angajator și proprietarul clădirii în care lucrează, atenționează CBRE, liderul pieței de consultanță imobiliară.
„Experiența pe care o avem în sprijinirea clienților din Asia ne arată că revenirea la birou și în spațiile comerciale, în general, nu este deloc simplă. Din perspectiva chiriașilor, încurajăm ca întoarcerea la birou să fie efectuată în trei etape: planificarea revenirii, readucerea angajaților la birou și, cel mai important, managementul continuu și transformarea spațiului de lucru”, spune Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction, Office, CBRE Romania.
În București, stocul de birouri moderne este estimat la 3,27 milioane mp, un spațiu în care lucrează circa 330.000-400.000 de angajați, conform CBRE Research. Cea mai mare parte a acestor spații, circa 28 la sută, este în nordul Bucureștiului, în apropierea stațiilor de metrou Aurel Vlaicu și Pipera. Circa 14 la sută se află în CBD (zona centrală de business, în apropierea stațiilor de metrou Aviatorilor și Piața Victoriei) și 13 la sută în zona de centru-vest. În Timișoara, stocul de spații moderne de birouri este estimat la 250.000 mp, iar la Cluj-Napoca – circa 320.000 mp.
Credem că te-ar interesa și: Cum am devenit “neangajabilă”
O revenire treptată la birou, cu noi politici și proceduri de curățenie și igienizare, va ajuta angajații să se simtă în siguranță. Prin urmare, o politică de eliberare a biroului la sfârșitul programului de lucru, indiferent dacă acesta este alocat cuiva sau nu, va fi esențială. Pe termen scurt, birourile ar putea fi utilizate prin rotație, așa încât activitatea la distanță să poată fi susținută și aplicată de mai multe companii în viitor. Acest mod de lucru poate fi folosit și ca strategie pentru transformarea spațiului de lucru.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
„Fiecare aspect al vieții de birou va fi atent examinat: drumul cu transportul public în condiții de siguranță, traversarea holurilor, rutina din birou, organizarea întâlnirilor, gestionarea rutinelor altădată considerate banale, precum mersul la toaletă, pauza de cafea și masa de prânz. O întrebare simplă, precum <cum îmi pot bea cafeaua la birou?>, va presupune o nouă rutină. Autodisciplina va avea o importanță majoră”, adaugă Tudor Ionescu.
Chiriașii și proprietarii clădirilor trebuie să acorde o atenție sporită noilor standarde de servicii, materiale și activități necesare pentru a facilita revenirea la birou. Domeniile ce pot necesita extraresurse includ măsurile suplimentare de igienizare și curățenie, introducerea de noi proceduri de acces (ex. luarea temperaturii), stocuri mari de produse, ca dezinfectantele pentru mâini, șervețelele umede, dar și reconfigurarea mediilor de lucru și a tehnologiei și echipamentelor asociate, precum tehnologiile touchless. Mulți chiriași vor alege să lucreze în schimburi sau să aibă program flexibil, așa încât clădirea va fi funcțională o perioadă mai îndelungată de timp. Prin urmare, costurile operaționale ale clădirilor ar putea crește.
Înainte de pandemie, chiriașii și proprietarii începuseră să măsoare gradul de utilizare a biroului prin senzori ce analizează ocuparea eficientă a spațiului. Post-COVID, tehnologia poate observa zonele cu trafic intens, care necesită o dezinfectare profundă, locurile cu densitate ridicată de personal și ce birouri sunt libere și igienizate.
Conform CBRE, vom observa și o preferință pentru clădirile cu acreditări „sănătoase” pentru calitatea aerului interior și ventilația, deoarece aerul proaspăt reduce răspândirea germenilor. Pe termen lung, sănătatea și bunăstarea vor juca un rol și mai important în decizia de proiectare a clădirilor de birouri. În prezent, clădirile trebuie să respecte un nivel minim de 20 la sută flux de aer curat, în timp ce unele depășesc această cerință și merg până la 30 la sută.
DESPRE CBRE
Cu sediul central în Los Angeles, este cea mai mare companie de servicii comerciale și investiții în real estate din lume, pe baza veniturilor din 2019. Are peste 100.000 de angajați (fără a include afiliații) și răspunde nevoilor dezvoltatorilor imobiliari și deservește proprietari și chiriași prin cele peste 530 de birouri (excluzând filialele) din întreaga lume. În România, oferă o gamă extinsă de servicii integrate, inclusiv administrare și coordonare de tranzacții și management de proiecte, servicii de design andbuild, managementul proprietății, administrarea investițiilor, evaluare, închiriere de proprietăți, consultanță strategică, vânzări de proprietăți, servicii ipotecare și servicii de dezvoltare.