Mai mult de jumătate dintre angajații care au copii spun că schimbările la nivelul structurii anului școlar le-au influențat planurile pentru finalul verii și pentru pregătirile de școală, potrivit unui sondaj BestJobs.
20 la sută au fost nevoiți să-și mute perioada de concedii, iar 17 la sută și-au scurtat vacanța programată. Cei mai mulți își regândesc bugetul pentru începerea școlii, în contextul inflației, care erodează puterea de cumpărare, iar șapte la sută vor apela la un împrumut până primesc salariul, ca să facă față cheltuielilor necesare anul acesta mai devreme decât era prevăzut în bugetul familiei.
Noul an școlar vine și cu modificări la nivel de organizare și programă. 23 la sută dintre părinți se bucură că dispare presiunea tezelor intersemestriale, 25 la sută sunt încântați de stabilirea unui plan individualizat de învățare, iar 40 la sută apreciază introducerea Săptămânii Verzi, care să dezvolte interesul copiilor pentru natură și grija privind schimbările climatice.
Modificările nu mulțumesc toți părinții. Peste 30 la sută se arată îngrijorați de faptul că elevii sunt în continuare supuși la schimbări, după ce, în ultimii doi ani, nu a fost menținut un ritm stabil și previzibil de învățare. Părinții iau în calcul și impactul noilor modificări asupra programului lor la job, pe care vor fi nevoiți să-l adapteze în funcție de vacanțele copiilor (28 la sută). 23 la sută cred că aceste noutăți vor crea confuzii în rândul cadrelor didactice, dar și în rândul copiilor și părinților. 40 la sută dintre părinți se tem în continuare de riscurile de infectare cu Sars-Cov 2, iar 81 la sută se declară pregătiți pentru eventualitatea în care cursurile ar reveni online, în contextul unei incidențe crescute.
„Se pune din nou problema flexibilității la job și vine iarăși rândul angajaților să-și negocieze programul. Cei cu copii, pe care trebuie să-i lase sau să-i ia de la grădiniță sau școală, dar și cei care vor să evite traficul în orele de vârf, se simt motivați să ceară mai multă flexibilitate în program sau în modul de lucru. Tendința se îndreaptă din nou către un program remote sau hibrid, cu mai multe zile remote”, spune Ana Vișian, Marketing Manager BestJobs România.
Pe lângă toate aceste schimbări, inflația le dă părinților cele mai mari bătăi de cap. Ca să facă față creșterii prețurilor, ei iau în calcul să cumpere mai puține rechizite (40 la sută), să recondiționeze și să folosească din rechizitele de anul trecut (25 la sută) sau să aleagă produse mai ieftine (25 la sută). Doar zece la sută nu vor recurge la nicio măsură de reducere a efectelor inflației.
Deși introducerea uniformelor școlare în vestimentația elevilor nu este una dintre modificările noului an școlar, la nivel ipotetic, 65 la sută dintre părinți ar fi de acord cu această regulă. Printre motivele lor se numără reducerea diferențelor financiare între copii (45 la sută), faptul că elevii se pot concentra asupra învățării și mai puțin asupra vestimentației (37 la sută), reducerea costurilor cu hainele pentru școală (13 la sută). Dintre cei care s-ar opune uniformei, 25 la sută consideră că reprezintă o idee învechită, care nu mai e valabilă pentru această generație de elevi, iar 12 la sută spun că o astfel de măsură ar limita creativitatea vestimentară a copiilor.
81 la sută dintre părinți au făcut deja, parțial sau chiar integral, cumpărăturile pentru începerea școlii, iar 19 la sută așteaptă să vadă ce nevoi sunt comunicate de cadrele didactice. Aproape 40 la sută dintre părinți se așteaptă ca bugetul total pentru rechizitele din acest an școlar să fie mai mai mare decât anul trecut. 64 la sută speră că se vor putea încadra într-un buget de până în 500 de lei pentru toate cumpărăturile necesare copilului, în timp ce 36 la sută se așteaptă la un cost total cuprins între 500 și 1.000 de lei.
Sondajul a fost efectuat între 5 și 26 august, pe un eșantion de 982 utilizatori de internet din România
DESPRE BESTJOBS
Cu o experiență de peste 21 ani în domeniu, este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. În orice moment, aici sunt peste 4,6 milioane de profesioniști conectați la piața muncii, peste 40.000 de joburi și mii de freelanceri, agenți de recrutare sau specialiști în dezvoltare profesională și personală (coachi, mentori, terapeuți, avocați și alte tipuri de specialiști).