Pandemia schimbă obiceiurile pe piața avocaturii: clienți mai exigenți, avocați mai eficienți

Foto: August de Richelieu

Blocajul economic și social, generat de măsurile luate pentru limitarea efectelor pandemiei COVID-19, va schimba pe termen lung obiceiurile de consum inclusiv pe piața avocaturii, iar numărul clienților care apelează la un avocat folosind mediul online va crește constant.

În același timp, avocații vor fi nevoiți să-și organizeze tot mai bine timpul de lucru, să devină tot mai eficienți, pentru a respecta standardele de calitate impuse de profesie. Acestea sunt principalele concluzii ale unei analize realizate de avocatura.com, prima platformă integrată de consultanță juridică online, în perioada martie-iunie, în rândul avocaților înscriși.

„Activitatea de consultanță și asistență juridică acordată de colaboratorii noștri în ultimele trei luni a avut o dinamică extrem de interesantă, care ne conduce la două concluzii importante pentru viitor. Prima este aceea că distanțarea socială i-a determinat pe oameni să găsească rapid alternative pentru a-și soluționa o problemă, iar serviciile platformei noastre – video, telefonice sau în scris – au venit în întâmpinarea nevoii lor. În ultima vreme, clienții sunt mai atenți la cheltuieli, ne trimit solicitări de lămuriri și unii dintre ei chiar solicită rapoarte de activitate pentru fiecare dosar în parte și este firesc să le furnizăm rapid toate aceste informații”, declară Romeo Cosma (foto), fondator al platformei avocatura.com și Managing Partner al Casei de avocatură Cosma & Asociații.

Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești

În opinia sa, această cerință, care până nu demult era specifică persoanelor juridice, pune presiune pe profesioniși să devină mai eficienți, să-și organizeze mai bine timpul alocat cazurilor la care lucrează. Majoritatea avocaților participanți la analiză sunt de părere că, deși întâlnirile fizice sunt apreciate atât de clienți, cât și de avocați, consultațiile online vor deveni regula și nu excepția, în viitor, datorită beneficiilor pe care le aduc părților. „Întâlnirile online sunt benefice, pentru că permit o comunicare eficientă, mai ales atunci când clientul nu dispune de suficient timp pentru deplasare, și asigură confortul unora dintre clienți”, spun avocații chestionați. Unii dintre ei consideră că, după perioada de izolare pe care a traversat-o România, tot mai mulți clienți se vor familiariza cu mediul online de relaționare, dar videoconferințele vor fi solicitate doar în situații excepționale.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Eficientizarea relației avocat-client nu este doar rezultatul cerinței clienților, care aleg consultația în funcție de bugetul alocat, ci și al nevoii profesionistului de a-și organiza mai bine timpul. În prima etapă, consultanța online a însemnat ca timpul petrecut la discuții cu clienții să fie mai mare și, pentru moment, să afecteze productivitatea, explică mulți dintre avocați participanți la analiză.

Trecerea de la consultanța tradițională offline la cea online este opțiunea viitorului, însă va fi un proces care va lua un timp de acomodare de cinci până la zece ani, explică unul dintre avocații platformei. Previziunea sa este susținută și de alți colegi, care spun că folosirea serviciilor online depinde mult de cât de familiarizați sunt clienții cu mediul online sau cu plata online. Încă sunt mulți clienți care preferă cadrul tradițional offline, chiar dacă, în perioada stării de urgență, au fost constrânși să accepte consultanța online ca alternativă de luat în calcul.

Un alt aspect relevat de analiză ține de modificarea spectrului spețelor juridice. Au apărut spețe noi, cauzate de pandemie, cum sunt dosarele penale pentru zădărnicirea combaterii bolilor sau amenzile pentru nerespectarea măsurilor dispuse. O parte dintre avocații chestionați au fost nevoiți să-și diminueze onorariile, din cauza blocării activității economice în numeroase sectoare.

Avocații participanți la analiză sunt de părere că serviciile online de consultanță juridică vor fi în continuare accesate de clienții care au testat modelul în perioada stării de urgență, pentru că au înțeles eficiența și siguranța serviciului. 

DESPRE AVOCATURA.COM

Platforma online de consultații juridice video a fost lansată în urma unor investiții de peste 110.000 de euro. Le oferă clienților acces la informații detaliate despre avocați, despre profilurile și specializările acestora și despre evenimentele importante din viețile lor profesionale, așa încât clienții să-și poată alege rapid avocatul care li se potrivește. Platforma îi poate ajuta pe clienți să primească alerte pe email despre dosarele din instanță și să aibă acces la o bază de date de practică judiciară, în care pot găsi procese și hotărâri ale instanțelor în cazuri similare. Avocatura.com reprezintă una dintre principalele surse de informații profesionale pentru cei peste 25.000 de avocați din România.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share