Patru abilități care nu trebuie să lipsească din “bagajul” unui CEO de succes

Globalizarea a subliniat interconexiunile dintre categoriile de factorii implicați, de la furnizori la clienți și de la angajați la acționari. Rezultatele financiare rămân importante, însă a devenit clar că astăzi directorii generali trebuie să coreleze rezultatele financiare excelente cu impactul pozitiv creat pentru oamenii din echipă și comunitate.

Alina Făniță

CEO & Partener @ PKF Finconta

Companiile nu mai creează valoare doar prin produsele puse pe piață. Această valoare trebuie să fie și apreciată de părțile interesate, iar o perspectivă importantă de validare este chiar sustenabilitatea. Vigilența investitorilor obligă conducerile companiilor să ia în considerare capacitatea de a echilibra profitul și impactul social ca o cerință importantă pentru orice nou CEO și membrii echipei sale de conducere.

De aceea, prezentăm aici cele patru seturi de abilități pe care le consider foarte importante pentru directorii generali ce conduc companiile în această perioadă cu provocări extrem de complexe.

1. Abilități care asigură creșterea companiei

Directorii generali trebuie să știe să administreze compania pentru a asigura creșterea și profitul previzionate. Din acest punct de vedere, abilitățile tradiționale, cum ar fi gândirea strategică, capacitatea de a înțelege forțele pieței, o excelentă perspicacitate financiară, abilități puternice de negociere, și luarea deciziilor în medii caracterizate de incertitudine, continuă să fie abilitățile esențiale la care directorii generali trebuie să exceleze.

Dar, într-o lume în care însăși definiția succesului se schimbă dramatic, aceste abilități tradiționale de performanță au devenit doar o fracțiune din ce este necesar pentru viitorii CEO. Ele sunt biletul de intrare în joc, dar nu determină câștigătorul. De ce altceva mai e nevoie? Lista de noi abilități esențiale include: gestionarea transformării digitale, coordonarea echipelor hibride, managementul schimbării și agile leadership.

2. Abilități de rezolvare colaborativă a problemelor

Rezolvarea problemelor este una dintre abilitățile de conducere esențiale. Mulți directori generali petrec o cantitate semnificativă de timp stingând incendiile și rezolvând probleme legate de clienți, companie și echipă. Liderii sunt cei pe care colegii îi urmează și deseori au ultimul cuvânt cu privire la cursul acțiunii.

Directorii generali, împreună cu ceilalți membri ai echipei, trebuie să găsescă soluții noi, să prezică consecințele diverselor scenarii analizate și să-și testeze teoriile în medii de lucru cu risc scăzut. Apoi, trebuie să comunice deschis, prompt și transparent cu toată echipa cu privire la tendințe, rezultate, probleme și schimbările necesare.

Directorii generali trebuie să știe cum să rezolve problemele din interiorul grupurilor, deoarece munca este acum definită de comunicare și de rezolvarea colaborativă a problemelor. Mai multe contribuții înseamnă o mai mare varietate de idei, iar un lider trebuie să știe să aleagă cele mai bune idei din grup.

De asemenea, directorii generali au nevoie să învețe cum să-i ghideze pe colegii de echipă prin procesul de rezolvare a problemelor, în loc să ofere soluții automat pentru fiecare problemă care apare. Această abordare ajută echipele să fie autonome și reziliente.

3. Abilități de coaching pentru dezvoltarea echipei

Abilitatea și dorința de a crește oamenii din echipă este una dintre calitățile remarcabile ale liderilor buni, la nivel de directori executivi sau chiar de CEO.

Managerii mai puțin experimentați fac adesea greșeala de a se grăbi să rezolve problemele celor supervizați, în loc să-i învețe și să le creeze premisele de a deveni autonomi. Această greșeală este una majoră și generează ”delegare în sus”, un fenomen în care blochează pe termen lung dezvoltarea echipei.

Pe de altă parte, managerii cu experiență știu că au responsabilitatea de a-i ajuta pe cei din jur să devină cea mai bună versiune a lor. Acești lideri au talent pentru coaching și își ajută colegii să-și atingă adevăratul potențial.

Directorii generali de acest tip au abilități excelente de facilitate, știu cum să ghideze membrii echipei către soluție fără să dea răspunsul, știu cum să stârnească ideile, cum să ofere încurajare și să motiveze echipa. Aceste abilități sunt antrenate și rafinate chiar înainte ca ei să devină manageri sau să ocupe poziții de conducere, prin programe complexe de dezvoltare a abilităților de coaching, inteligență emoțională, mindfulness și agile leadership.

4. Abilități care generează impactul social pozitiv

Deoarece liderii companiilor trebuie să gestioneze crearea de valoare pentru toate părțile interesate, ei încep prin ascultarea acestora și luarea în serios a opiniilor lor. În acest sens, directorii generali trebuie să învețe să îmbrățișeze perspectivele diferite ale părților interesate, pe care, în trecut, poate preferau să le ignore.

Perspectiva strategică nu mai este restrânsă la nivelul companiei și domeniului de activitate, ci se extinde pe tot lanțul de generare a valorii. Sustenabilitatea și angajamentul pentru protejarea mediului, susținerea socială și guvernanță corporativă (ESG) sunt misiunea directorului general și a echipei de conducere.

Indiferent de industrie, directorii generali au nevoie de abilități pentru a dimensiona strategic un ciclu continuu de evaluare a problemelor ESG, definire a priorităților, implementare a măsurilor decise, măsurare a progresului și raportare către părțile interesate.

Directorii generali știu că devin modele comportamentale pentru echipă. Dincolo de rezultate financiare, agilitate și reziliență, sunt preocupați de starea de bine a oamenilor, mai ales în aceste vremuri atât de solicitante. Și empatia, compasiunea și conștientizarea de sine (self-awareness) fac parte din noile abilități ale liderilor.

DESPRE PKF FINCONTA

Depeste 27 de ani, este una dintre principalele zece firme de servicii profesionale din România. Ca membră a PKF International Ltd., este parte dintr-o rețea internațională de firme independente din punct de vedere legal, care oferă consultanță și audit oriunde în lume. Grupul PKF Finconta este format din patru societăți cu capital românesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanță, PKF Finconta HR și Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale naționale CECCAR, CAFR, CCFR și UNPIR. Prin intermediul lor, oferă servicii de audit financiar, analiză financiară corporativă, consultanță fiscală, întocmirea dosarului prețurilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolvență, auditarea fondurilor nerambursabile și due diligence de achiziții.

Articolul anterior

Novo Park se transformă în YUNITY Park, un campus pentru stilul de lucru și de viață al viitorului

Articolul următor

Index salarial: Unu din doi angajați din inginerie câștigă peste 4.000 de lei net

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share