În jur de 62.000 de asistente medicale, care au absolvit cursurile post-liceale în România, pot beneficia, din acest an, de recunoașterea parțială a studiilor, dacă urmează un curs similar universitar.
Un amendament la Legea Educației Naționale (LEN) nr. 1/2011, ce prevede ca asistentele medicale fără cursuri universitare să își poată completa studiile, a trecut, luni, cu unanimitate de voturi, în Senat. Camera Superioară a Parlamentului României este for decizional.
Amendarea articolului 174, aliniatul 6, din LEN, a fost adusă în discuție în Parlament încă din 2015, dar n-a fost finalizată. Amendamentul a fost preluat și susținut și de senatorii USR din Comisiile de Sănătate și Învățământ – Adrian Wiener, Mihai Goțiu și Vlad Alexandrescu – și votat în plen de toți senatorii USR. „În sistemul public de sănătate avem acum două categorii de asistente medicale: asistentele medicale clasice și cele care au absolvit, după 2006, cursurile Facultății de Asistente Medicale. Cele două categorii de asistente au aceleași atribuții, conform fișei postului, însă între ele există diferențe salariale. Acestea sunt cuprinse între 475 și 600 de lei, lunar, în favoarea asistentelor medicale cu studii superioare. Amendamentul respectiv dă posibilitatea completării studiilor în învățământul superior, pentru asistentele medicale cu studii post-liceale. În Comisia de Sănătate din Senat, consensul a fost realizat lent, prin dezbateri succesive. Trendul inițial a fost împotriva amendamentului”, explică medicul Adrian Wiener, senator de Arad, membru al Comisiei de Sănătate Publică din Senat.
Conform amendamentului, asistentele medicale cu studii post-liceale, care au absolvit bacalaureatul și care reușesc la concursul de admitere pentru a urma cursurile universitare de asistență medicală, pot să-și recunoască o parte dintre examene (credite) pe baza unei metodologii pe care o vor adopta universitățile de Medicină. „În timpul discuțiilor din Comisia de Învățământ și, apoi, în comisiile reunite, de Sănătate și Învățământ, a reieșit clar o necesitate, de a avea asistente medicale cu o pregătire mai ridicată. Amendamentul în discuție rezolvă și o problemă de echitate, și oferă o oportunitate asistentelor cu postliceală să ajungă ca, în condiții de muncă, responsabilități și experiență egale, să obțină și venituri egale cu asistentele cu studii superioare. Evident, dacă își completează educația”, arată Mihai Goțiu, senator de Cluj, membru al Comisiei de Învățământ.