Piața muncii la final de pandemie: salariile vor reîncepe să crească, angajații vor fi mai greu de recrutat

Cum cred angajatorii că va arăta piața muncii la finalul pandemiei: vor recruta mai greu, va crește rata de fluctuație din companii, salariile vor reîncepe să crească, iar candidații vor fi din nou atrași de joburile din străinătate, arată un sondaj derulat de eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

În 2021, piața muncii arată complet diferit față de 2020 și pare că ne-am întors la un context similar celui din 2018-2019, în condițiile în care, lunar, angajatorii prezenți pe eJobs.ro scot pe piață peste 30.000 de joburi noi, iar candidații își recâștigă poziția de forță.

Cu o revenire spectaculoasă a unor sectoare care au fost puse în stand-by, anul trecut, precum HoReCa sau turism, companiile încep să ducă o luptă acerbă pentru atragerea candidaților relevanți. În plus, din toamnă, cu toții se așteaptă la o revenire și la o serie de schimbări în relația cu candidații și cu angajații.

Schimbarea pe care o întrevăd cei mai mulți angajatori – și de care se tem cel mai mult – este creșterea ratei de fluctuație din companii. Un alt motiv de îngrijorare este că vor avea din nou dificutăți în a găsi candidați sau că joburile din străinătate vor fi prima opțiune pentru o bună parte dintre specialiști sau muncitori calificați.

44 la sută dintre specialiștii HR spun că angajații vor cere permanentizarea modului de lucru remote, iar 22 la sută se așteaptă la o creștere a salariilor. ”Timp de un an, am spus că suntem pe o piață a angajatorilor și că, pentru prima oară, după mult timp, candidații și angajații nu mai fac regulile jocului. Tot atunci am spus că lucrurile nu vor sta prea mult așa și că balanța se va repoziționa mai repede decât ne așteptăm. A venit acel moment, iar angajatorii își fac planurile pentru toamnă ținând cont de o serie de schimbări ce vor apărea foarte curând sau care deja au început să apară.

Pentru candidați, e vestea bună pe care o așteptau de mult, însă pentru angajatori se anunță o perioadă extrem de competitivă, în special pentru recrutarea acelor oameni care intră în categoria talentelor-cheie. În plus, multe companii ies din această pandemie cu brandul de angajator știrbit, motiv pentru care 17,3 la sută dintre respondenți se tem că nu vor reuși să-și reconstruiască reputația, iar 42 la sută cred că, pentru a reuși să atragă oameni-cheie, va trebui să investească mult în recrutare și în employer branding”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales, eJobs România.

38 la sută dintre reprezentanții departamentelor de HR cred că specialiștii își vor găsi cel mai ușor de muncă la finalul pandemiei, mai ales că nici în ultimul an nu au dus lipsă de oportunități. 24,1 la sută spun că foarte căutați vor fi muncitorii calificați, 19 la sută îi nominalizează pe IT-iști, 10,3 la sută pe tinerii fără experiență, iar 8,5 la sută pe muncitorii necalificați.

”Sunt și efecte pozitive la care se așteaptă recrutorii, iar principalul este legat de felul în care s-a schimbat abordarea candidaților față de un job. 67 la sută dintre respondenți cred că vor vedea candidați care vor veni la interviuri cu așteptări mai realiste decât înainte de pandemie. 24,5 la sută pun pe aceeași listă și speranța că vor avea în față candidați mai bine pregătiți. În plus, speră că, din toamnă, angajații își vor regăsi echilibrul emoțional, încurajați de relansarea economică și de relaxarea restricțiilor”, arată Roxana Drăghici.

30 la sută se așteaptă ca angajații să revină și să lucreze de la birou, iar 24 la sută estimează că vor fi reluate angajările în aceeași dinamică precum în 2019.

Sondajul a fost realizat în mai, pe un eșantion de 120 de specialiști și manageri în resurse umane. În acest moment, peste 34.000 de locuri de muncă pentru Romania și străinătate sunt disponibile pe ejobs.ro. Pentru acestea sunt înregistrate, lunar, între 1,1 și 1,5 milioane de candidaturi de la peste 120.000 de persoane.

Articolul anterior

Simona Tiplea, directorul regional de Resurse Umane al Coca-Cola Hellenic, părăsește compania, după mai bine de un deceniu

Articolul următor

Carrefour şi Angajez 45+ își unesc forțele pentru a promova incluziunea și diversitatea

Articole din aceeași categorie
Total
1
Share