Salariile de început în industria de business services sunt cu 30 la sută mai mari față de minimul pe economie pentru angajaţii cu studii superioare şi există oportunităţi rapide de dezvoltare a carierei, arată raportul anual al industriei, lansat de Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL).
Salariul mediu pentru un specialist în project management cu peste cinci ani experienţă poate atinge şi 15.000 de lei brut. În finanţe şi contabilitate, salariul de debut poate începe de la 3.900 lei brut, în timp ce salariul unui specialist cu peste trei ani experienţă se situează între 4.800 şi 25.000 lei brut, în cazul managerilor de top care combină anumite abilitaţi rare, cerute pe piaţă. În customer service, salariul mediu brut pentru persoanele cu experienţă şi poziţii de middle management este în jur de 8.600 lei.
Majoritatea companiilor oferă bonusuri de limbă. Franceza, germana, italiana şi spaniola sunt cele mai căutate de angajatori și sunt plătite cu bonusuri (incluse sau nu în salariul de bază) ce pot varia între 290 şi 3.000 de lei brut pe lună. Cei care cunosc limbi mai puţin vorbite (olandeză, ebraică, poloneză, etc.) pot primi bonusuri de până la 4.700 de lei brut/ lună, în anumite situaţii.
Credem că te-ar interesa și: Corporatistul din Pipera
Numărul de angajaţi din industria de business services din România ar putea creşte, anul viitor, cu 9,6 la sută, după o majorare de cinci la sută, anul acesta, susține Dragoş Ştefan, preşedintele ABSL. Industria serviciilor de business a generat, anul trecut, venituri în creştere, de peste 4,5 miliarde euro, și a depăşit doi la sută din PIB. Sectorul cuprinde 280 de companii şi peste 131.000 de angajaţi, adică 2,4 la sută din totalul angajaţilor din economia românească.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Circa 45 la sută dintre aceste companii reprezintă SSC-uri (Shared Service Centers – companii ce concentrează anumite activităţi dintr-un grup de companii precum IT, contabilitate, achiziţii, etc., într-o entitate specializată în astfel de servicii partajate). 44 la sută sunt BPO-uri (Business Process Outsourcing – companii specializate în prestarea serviciilor către clienţi externi), iar restul de 11 la sută sunt companii hibrid. Cele mai multe companii care activează pe piaţa locală provin din Franţa, Germania, România şi SUA.
În timp ce marea majoritate a companiilor de tip SSC (42 la sută) se vor concentra, în următorul an, pe optimizarea şi stabilizarea serviciilor, 79 la sută dintre companiile de tip BPO intenţionează să crească numărul de clienţi şi, implicit, cifra de afaceri. Conform companiilor participante la studiu, principalele servicii furnizate sunt IT (34 la sută), servicii financiare şi contabile (28 la sută), operaţiuni clienţi (26 la sută), HR (21 la sută), achiziţii (19 la sută), Project Management (18 la sută), transformarea afacerilor (16 la sută) şi gestiunea documentelor (15 la sută).
Aproximativ 85.000 de angajaţi ai acestei industrii lucrează în Bucureşti (circa opt la sută din totalul angajaţilor din Capitală), 15.000 în Cluj (șase la sută din numărul de angajaţi din judeţ), 11.000 în Iaşi (6,5 la sută), și 10.000 la Timişoara (sub patru la sută din numărul de angajaţi din judeţ). Restul angajaţilor provin din alte oraşe, precum Braşov, Sibiu, Galaţi sau Craiova.
Pentru 2020, creşterea maximă a numărului de angajaţi estimată de ABSL este zece la sută, iar pentru 2021 creşterea prognozată este de 6,5 la sută. Cifra de afaceri medie generată anul trecut de un angajat în business services este de 31.000 euro/an, iar valoarea maximă se situează la 119.000. Cei mai mulţi angajaţi din industrie furnizează servicii aferente clienţilor (32 la sută), finanţe-contabilitate (24 la sută) și IT (21 la sută).
ABSL este cea mai importantă organizaţie ce reprezintă sectorul de business services. Cuprinde 64 dintre cele 280 de firme ce oferă acest serviciu și este în continuă creştere. Anul acesta i s-au adăugat 14 membri noi şi sunt aşteptați și alții.