Premisa că studenții și angajații din Generația Z sunt „nativi AI” este o miză riscantă pentru mediul de afaceri și cel academic, iar excesul de încredere al acestei generații în folosirea inteligenței artificiale (AI) trebuie privită cu prudență.
Aceasta este una dintre concluziile raportului EY, elaborat cu sprijinul Microsoft și TeachAI, Cum putem asigura perfecționarea abilităților Generației Z la fel de rapid precum antrenăm inteligența artificială?. Sondajul a avut ca scop obținerea de informații aprofundate despre aptitudinile în materie de AI ale peste 5.000 de respondenți din Generația Z, din 16 țări. Raportul a relevat că, deși tinerii înțeleg care produse și activități beneficiază de sprijinul AI, capacitatea lor de a evalua critic tehnologia este deficitară.
Cercetarea a constatat că majoritatea membrilor Gen Z utilizează AI: 61 la sută sunt „utilizatori medii”, 15 la sută sunt „superutilizatori”, iar 24 la sută sunt „utilizatori deficitari”. În ceea ce privește aptitudinile, cele mai mari punctaje s-au înregistrat la întrebările despre înțelegerea modului de funcționare a AI – de exemplu, în selectarea activităților și produselor care utilizează AI în mod obișnuit (69 la sută). Ei au manifestat mai puțină siguranță la întrebările despre formularea comenzilor optime pentru operarea cu AI (56 la sută) și au înregistrat cele mai mici punctaje la evaluarea critică și identificarea lacunelor, ca posibilitatea ca sistemele AI să inventeze fapte (44 la sută).
- Împotriva curentului: germanii de la Schieffer investesc într-o fabrică de componente auto în România
- Genesis Property are un nou Chief Operating Officer
- Cristina Lovin și Simona Stancu, primul cuplu feminin de arbitri care reprezintă România la un campionat mondial masculin de handbal
Mai încurajator este că respondenții conștientizează importanța abilităților tehnice și emoționale necesare în domeniul AI și evaluează creativitatea și curiozitatea drept cele mai importante aptitudini necesare pentru o bună utilizare a AI (52 la sută), urmate de gândirea critică (47 la sută) și de abilitățile de scriere de cod/ programare (46 la sută). Aceasta reprezintă fundamentul percepției Gen Z cu privire la beneficiile și riscurile AI. Respondenții consideră că cele mai mari avantaje ale AI sunt economia de timp în activitățile repetitive, analizarea cantităților mari de date și reducerea erorilor umane, iar cele mai mari riscuri sunt creșterea șomajului, diminuarea creativității și învățării umane și producerea de informații false.
Cu toate că mulți membri ai Gen Z folosesc AI ca instrument care să-i ajute să învețe, există o discrepanță de percepție a acesteia în mediul profesional și cel educațional. 42 la sută dintre respondenți consideră că profesorii lor ar descuraja utilizarea AI pentru efectuarea anumitor activități și doar 15 la sută au spus același lucru despre angajatorul lor. Este posibil să existe o corelare cu modul în care această tehnologie este percepută uneori ca un factor care favorizează plagiatul în instituțiile de învățământ. Cadrele didactice se află în situația de a găsi un echilibru între nevoia de a-i pregăti pe elevi și studenți pentru piața muncii și preocuparea ca aceștia să nu devină excesiv de dependenți de noile tehnologii.
Rezultatele indică faptul că instituțiile de învățământ și companiile încearcă să țină pasul cu evoluțiile tehnologice rapide ale AI, dar acestea conturează și calea de urmat pentru a identifica modalități prin care companiile pot contribui la eliminarea lacunelor de alfabetizare în utilizarea IA de Generația Z, care tinde să aibă o viziune optimistă cu privire la aceasta, dar care ar putea fi excesiv de încrezătoare în abilitatea sa de a evalua tehnologia pentru o utilizare optimă.
Raportul arată că organizațiile trebuie să doteze Generația Z cu abilitățile potrivite ca să înțeleagă, să utilizeze și să evalueze AI cu scopul de a inova și de a se dezvolta în mod responsabil.
Recomandări pentru angajatori și instituțiile de învățământ:
- Încărcarea unor informații de încredere despre AI pe platformele de socializare: Raportul constată că 55 la sută dintre respondenții din Gen Z au clasificat platformele de socializare drept principala sursă de informații despre AI. Companiile și instituțiile de învățământ pot profita de atenția acordată platformelor de socializare prin crearea și diseminarea de conținut verificat și veridic cu privire la AI pe platformele care deja contează pentru această generație și pe care ea își petrece timpul.
- Consolidarea educației în domeniul AI, pentru a obține o mai bună alfabetizare, prin colaborarea dintre sectorul public și cel privat: Membrii Generației Z se declară doar parțial mulțumiți de îndrumările și instruirea oferită de angajator sau instituția de învățământ în domeniul AI. Prima lor opțiune de tipuri de sprijin dorite sunt cursurile sau instruirea din partea unor furnizori de AI (37 la sută), urmată de resurse care susțin învățarea autonomă despre ce este și cum funcționează AI (35 la sută) și cum să o utilizeze (34 la sută).
„Privind acest context printr-o lentilă locală, datele din studiul derulat local de noi, anul acesta, EY Upskilling Survey România, relevă că 81 la sută dintre respondenți cred că organismele de stat și guvernul ar trebui să sprijine activ și să finanțeze inițiative la nivel național de creștere a abilităților. 72 la sută consideră că această responsabilitate aparține în primul rând companiilor. Mai mult, 85 la sută sugerează că guvernul ar trebui să ofere subvenții sau stimulente fiscale companiilor care investesc în programe de reskilling, încurajând mai multe companii să îmbunătățească dezvoltarea profesională și adaptabilitatea angajaților lor. Având în vedere contextul particular al țării noastre din ultima lună, devine evident că astfel de inițiative s-ar califica automat ca proiecte de țară de cel mai mare impact”, declară Horațiu Cocheci, Director, People Advisory Services, EY România.
Despre raport
Cercetarea a utilizat întrebări de testare a cunoștințelor pentru a oferi o imagine mai fidelă a gradului de alfabetizare a Generației Z în diferite aspecte ale inteligenței artificiale. A fost efectuată pe un eșantion total de peste 5.000 de respondenți din Gen Z, din 16 țări. Generația Z este definită în general ca grupa de vârstă din intervalul 17-27 ani.
DESPRE EY
Este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări. Prezentă în România din 1992, furnizează, prin cei peste 1.000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță, către companii multinaționale și locale. Are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău.