Specialiștii Continental din Iași propun un concept inovator, ce va permite autovehiculelor autonome să se deplaseze în grupuri formate pe mai multe benzi de circulație, pentru a crește siguranța chiar și atunci când distanțele dintre vehicule sunt foarte mici, la viteze de autostradă.
Dezvoltarea infrastructurii rutiere nu poate ține pasul cu numărul tot mai mare de autovehicule, ceea ce duce frecvent la ambuteiaje și accidente pe autostrăzi, dar și la creșterea consumului de combustibil și a emisiilor poluante. Conceptul dezvoltat de Continental, alături de Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI), are la bază ideea perfectată pentru convoaiele de autovehicule care se deplasează compact, pe o singură bandă de circulație, și dorința de a elimina pe cât posibil efectele negative ale numărului în creștere de autovehicule.
O echipă de specialiști din Continental Iași, în colaborare cu cercetători ai Facultății de Automatică și Calculatoare de la TUIASI, a investigat posibilitatea de utilizare a algoritmilor de inteligență a grupurilor pentru autovehiculele aflate pe nivelul 4 de automatizare. „Acești algoritmi, inspirați din modurile în care interacționeză și cooperează indivizii din roiurile de albine, bancurile de pești, stolurile de păsări, permit formarea și menținerea grupurilor de autovehicule care se deplasează compact, pe mai multe benzi de circulație. Strategiile presupun, în primul rând, înțelegerea situațiilor complexe din trafic și planificarea mișcării pentru conducere automată în traficul pe autostrăzi, prin cooperarea cu autovehiculele din imediata vecinătate”, spune Marian Petrescu, directorul Continental Iași.
Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești
„Din punct de vedere tehnic, abordarea este una complexă și necesită parcurgerea mai multor pași. Trebuie procesat un volum foarte mare de informații, preluate de la diverși senzori instalați pe autovehicul. Senzorii au rolul de a localiza cu precizie autovehiculul pe stradă, în raport cu ceilalți participanți la trafic, și de a identifica eventualele obstacole aflate pe traiectoria sa de deplasare. Algoritmii definesc interacțiunile participanților la trafic, pentru a face predicții despre viitoarele traiectorii posibile. O componentă importantă este reprezentată de comunicațiile dintre vehicule (vehicle-to-vehicle – V2V) și de cele cu infrastructura rutieră (vehicle-to-infrastructure – V2I), care ar putea avea la bază tehnologia 5G propusă deja pentru alte aplicații din domeniul auto, precum controlul vitezei de croazieră, controlul autovehiculelor cu nivel de automatizare ridicat sau prelucrarea datelor furnizate de senzorii din mediu în Edge/ Cloud”, spune dr. ing. Constantin-Florin Căruntu, Systems Design Engineer la Continental și profesor la TUIASI.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Numeroasele teste efectuate în medii offline au evidențiat avantajele strategiei dezvoltate. Printre ele se numără fluidizarea traficului, sporirea siguranței prin înlăturarea factorului uman și reducerea consumului de combustibil și a emisiilor poluante. Planul este ca strategiile dezvoltate să fie testate în situații reale de trafic, pentru evidențierea avantajelor și limitărilor acestora.
Specialiștii din Iași sunt implicați în elaborarea tehnologiilor de vârf din industria auto, precum unități de control a geamurilor și trapei, aplicații de navigație și multimedia. Lucrează și la primul sistem de frână vacuumless brake „one box design” din lume, care sporește eficiența procesului de frânare și propune un design compact, apreciat de producătorii auto. În parteneriat cu mediul universitar local și internațional, ei lucrează și în proiecte dedicate orașelor și mașinilor inteligente, capabile să crească eficiența, siguranța și confortul condusului.
Între 1999 și 2019, Continental a investit circa 1,8 miliarde euro în activităţile din România. Toate cele cinci arii de activitate ale concernului sunt reprezentate aici. Continental deţine șapte unităţi de producţie și patru centre de inginerie în Timişoara, Sibiu, Carei, Nădab, Brașov şi Iaşi, este partener într-un joint-venture în Iași şi are un centru de distribuţie a anvelopelor în București. La finalul lui 2019, avea circa 20.000 de angajaţi, dintre care o treime sunt ingineri și informaticieni în centrele de cercetare și dezvoltare, și va continua să angajeze în funcție de viitoarele proiecte.