Biroul va rămâne elementul central în companii, dezvăluie compania de consultanță imobiliară Colliers, în raportul “Exploring the post-COVID Workplace”, întrucât lucrul de la distanță nu poate înlocui pe deplin importanța pe care birourile o au ca mijloc de construire a echipelor, mentorat și cultură corporativă.
Consultanții Colliers se așteaptă la un nou mod de lucru, ce va implica un amestec între munca de la birou și de la distanță, de acasă sau din alte spații, și o redresare a pieței muncii care ar putea avea loc în circa un an, față de doi ani, în majoritatea cazurilor, după criza financiară globală din 2008.
În timpul pandemiei, peste 4.000 de profesioniști la nivel mondial au folosit Workplace Expert, un instrument online dezvoltat de Colliers pentru a ajuta companiile să determine mediul optim de lucru pentru organizația și angajații lor. Pe baza datelor colectate în perioada pandemiei prin Workplace Expert, consultanții Colliers au acum o viziune asupra modului în care organizațiile gândesc și oferă informații despre direcția în care se îndreaptă companiile.
Cele trei obiective principale pe care le au companiile în vedere când își regândesc strategiile post-Covid la locul de muncă sunt flexibilitatea (14 la sută dintre companii), productivitatea (11 la sută) și colaborarea în echipe (10 la sută). Și reducerea costurilor (nouă la sută) este importantă pentru multe companii, dar nu este văzută ca un obiectiv independent. Majoritatea organizațiilor își propun să creeze un birou cu un impact pozitiv asupra performanței afacerii, ceea ce poate avea un impact financiar pozitiv mai mare decât simpla reducere a costurilor. Alte obiective sunt colaborarea între echipe, atragerea și păstrarea talentelor, implicarea angajaților, concentrarea pe clienți, inovație, bunăstare și durabilitate.
Datele Colliers sugerează că majoritatea organizațiilor care își transformă birourile aleg să creeze zone dedicate lucrului în echipă sau birouri la distanță, pentru lucrul individual de acasă. O zonă dedicată echipei nu trebuie neapărat să fie zonă fizică fixă în birou. Ea s-ar putea modifica (zilnic, săptămânal sau lunar) în funcție de momentul și frecvența cu care membrii echipei vin la birou. În baza alocată echipelor, majoritatea companiilor implementează flexibilitate maximă, fără birouri dedicate individual. Munca este adesea un amestec de activități colaborative și individuale, ceea ce face ca organizațiile să decidă să continue să creeze medii individuale de lucru și spații pentru concentrare.
“Birourile vor deveni tot mai mult locuri unde angajații se vor întâlni pentru a colabora, a se conecta și a interacționa cu colegii. În medie, până la 70 la sută din spațiul de birouri pre-COVID a fost alocat mediilor individuale de lucru. În strategiile post-COVID, locul de muncă este reconfigurat, în medie, între 20-40 la sută pentru spațiile individuale, și între 60-80 la sută pentru spațiile de colaborare”, explică Dominique Bogdănaș, Workplace Advisory Specialist Office 360° la Colliers.
Consultanții Colliers au identificat diferențe în fiecare industrie. Organizațiile din sectorul public și sectorul transporturilor și logisticii își organizează cerințele viitoare pe baza unei prezențe mai mari la birou (peste 68 la sută lucrează de la birou) față de alte industrii. Organizații din sectoarele retail, servicii profesionale, energie și utilități și auto se organizează pe baza celei mai mici prezențe la birou (circa 50 la sută lucrează de la birou).
Diferențele sunt identificate și între țările din Europa. Cehia și Țările de Jos au cea mai mare intenție de a lucra de acasă (49 la sută, respectiv 46 la sută), arată raportul „Exploring the post-COVID Workplace”. Datele colectate de Colliers în 2020 arată o mare dorință de a fi implementat un sistem de lucru hibrid și în România (43 la sută muncă remote și 57 la sută la birou). Marea Britanie și Germania se remarcă datorită intenției relativ ridicate de a lucra din locațiile clienților/ partenerilor (23/ 20 la sută).
“Găsirea celui mai eficient echilibru între a lucra de la birou și a lucra la distanță post-pandemie este, fără îndoială, cea mai presantă întrebare cu care se confruntă companiile. Întrucât fiecare companie este diferită atât din punct de vedere al modelului de business, cât și din punct de vedere al activităților, companiile necesită abordări diferite. Biroul post-COVID permite echipelor să găsească modurile de lucru potrivite pentru a colabora mai bine.
Biroul viitorului integrează lumea virtuală și fizică și ajută echipele să lucreze împreună. Colliers răspunde provocărilor actuale și nevoilor viitoare de pe piața de birouri cu Office 360°, o abordare completă pentru definirea strategiei cu privire la spațiul de birouri cu scopul de a răspunde nevoilor și planurilor strategice ale companiilor”, spune Daniela Popescu, Associate Director Tenant Services & Workplace Advisory Office 360° la Colliers.
Organizațiile au început organizarea, redimensionarea și reconfigurarea birourilor, pentru a se potrivi nevoilor unei lumi post-COVID, și faptul că piața muncii își revine influențează și cererea viitoare de spații de birouri. Sondajele Comisiei Europene cu privire la intențiile de angajare pe termen scurt ale companiilor locale (următoarele trei luni) arată că, în diverse sectoare unde activitatea poate avea loc de la birou, în (aproape) toate cazurile, intențiile de angajare pe termen scurt sunt egale sau peste media pe termen lung, și sugerează fie stagnarea, fie o forță de muncă în expansiune.
Majoritatea sectoarelor au depășit deja nivelurile din 2019, nu doar media istorică. Pentru companiile de recrutare, angajările de personal sunt semnificativ peste nivelurile din 2019 și chiar din 2018. La fel e și în domeniul IT. În concluzie, nivelurile sunt de obicei destul de departe de maximele-record înregistrate în ciclul economic anterior, dar faptul că recuperarea are loc atât de repede este suficient de încurajator.
Primul trimestru din 2021 a înregistrat o cerere totală de puțin peste 54.000 mp în activitatea de închiriere și, deși cererea a scăzut față de primul trimestru al anului trecut (61.000 mp), este la egalitate cu media trimestrială a întregului 2020. Cererea nouă de spații a fost de 21.700 mp, în mare parte datorită unei relocări considerabile dintr-o clădire necompetitivă (Superbet – circa 8.200 mp), sub suprafața de 29.000 mp de anul trecut și sub tendința pre-pandemică, în care media trimestrială era de aproximativ 35.000 mp.
“Am exclus un număr considerabil de oferte din cifra cererii brute (aproximativ 7.700 mp de tranzacții de leasing), pentru că au fost încheiate în clădiri de birouri care nu sunt incluse în stocul total. Wipro Technologies a reprezentat cea mai mare tranzacție a trimestrului, de circa 11.000 mp”, arată Daniela Popescu.
DESPRE COLLIERS
Este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Cu operațiuni în 67 de țări, peste 15.000 de specialiști oferă consultanță de specialitate pentru chiriași, proprietari și investitori.