Roxana Turos (RebelDot): “O companie poate crește doar în măsura în care cresc și angajații săi”

Conform datelor Eurostat, aproape jumătate dintre companiile IT din România au bătăi de cap în momentul în care își propun să angajeze specialiști. RebelDot – un furnizor de soluții software ce oferă o gamă completă de servicii, de la dezvoltarea de aplicații web și mobile, consultanță în tehnologie, UX-UI design sau asigurarea calității, până la machine learning și AI – nu face excepție de la această regulă.

Roxana Turos, HR Manager-ul RebelDot, vorbește despre “ingredientele” cu care compania cu rădăcini în Cluj-Napoca, dar cu clienți din peste 15 industrii, din întreaga lume, încearcă să atragă în echipa sa specialiști de top.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane?

ROXANA TUROS: Întâlnirea cu domeniul Resurselor Umane a fost o întâmplare fericită. Fiind implicată încă din timpul liceului în voluntariat, odată cu începerea facultății am decis să mă alătur organizației non-profit AIESEC. Ca parte din perioada de inițiere, trebuia să ne alegem un departament. Eu, fiind studentă în anul I la Comunicare și Relații Publice, am vrut să încerc o arie nouă, și așa am ajuns să aflu mai multe despre zona de Resurse Umane. După primele interacțiuni, m-a captat domeniul și am continuat să activez pe această zonă în următorii patru ani în ONG și mai apoi în zona corporate.

Care este întrebarea dvs. preferată în timpul unui interviu de angajare? Care sunt greșelile elementare care scad șansele de angajare chiar înainte de interviu? Care sunt aptitudinile pe care candidații și le trec cel mai des în CV, însă nu corespund realității?

Depinde mult de postul despre care discutăm, însă în general îmi plac întrebările deschise, care ajută candidatul să se destindă și să împărtășească adevărata sa motivație și perspectivă asupra rolului.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Din punctul meu de vedere, informarea este vitală înainte de interviu, atât în legătură cu poziția, cât și cu compania. Astfel, evităm situațiile neplăcute, în care candidatul descoperă după primele minute din interviu că nu este, de fapt, interesat.

E frecvent întâlnită o supraevaluare în CV a abilităților, mai ales în cazul tinerilor aflați la început de drum, unde nu există grad de comparație. Mai problematică însă mi se pare exagerarea în ceea ce privește experiența într-un anumit domeniu.

În domeniul tehnologiei, pasiunea este cea care te motivează să cauți mereu resurse și informații noi și alimentează inovația și dorința de a învăța – două dintre motoarele industriei.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori?

Conturile pe site-uri de profil și comunități online (spre exemplu: Stack Overflow sau Behance), dar și pe rețele de socializare, te ajută să fii vizibil și să te diferențiezi în căutările recrutorilor. De asemenea, interacțiunile fizice, cu reprezentanții companiilor, la diferite evenimente și târguri, te pot ajuta să fii remarcat, dar și să-ți faci o idee despre cultura organizațională din companie. Dacă vorbim despre crearea unui CV care să iasă în evidență, la nivel junior, ajută participarea la diverse activități extracurriculare și de voluntariat, iar la nivel senior, implicarea în activități ce denotă interesul spre dezvoltarea continuă.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? Sunt mai importante calitățile tehnice sau cele interpersonale?

Indiferent de rol, pentru mine este foarte importantă pasiunea pentru ceea ce faci. În domeniul tehnologiei, pasiunea este cea care te motivează să cauți mereu resurse și informații noi și alimentează inovația și dorința de a învăța – două dintre motoarele industriei. Calitățile tehnice nu pot fi ignorate, însă ele sunt de multe ori puse în valoare sau nu de cele interpersonale. Pe lângă pasiune și preocupare spre dezvoltare personală și profesională, în RebelDot apreciem și orientarea spre găsirea de soluții și relaționarea transparentă și bazată pe respect, indiferent de statutul persoanelor cu care interacționează.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Să încerce cât mai multe lucruri, încă din timpul facultății, prin participarea la cursuri deschise, internship-uri, activități în mediul ONG, pentru a-și contura cât mai bine ceea ce i se potrivește. Alegem facultatea și meseria pe care o vom urma la o vârstă destul de fragedă și, din păcate, de cele mai multe ori, fără prea multe informații. Putem însă să folosim perioada facultății pentru a explora nu doar mediul academic, ci și propriile interese și pasiuni. Recomand atât tinerilor, cât și profesioniștilor, să fie curioși, deoarece acest lucru deschide multe oportunități.

Nu cred în creșteri spectaculoase. Ele doar par așa din exterior, însă în realitate sunt sute de ore de muncă și perseverență în spatele lor.

Angajații aleg să rămână alături de noi pentru că au parte de transparență și vizibilitate la toate schimbările ce apar în organizație, pentru că le oferim spațiul să se simtă auziți și încercăm ca prin inițiativele pe care le propunem să-i aducem împreună.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

În domeniul IT, concurența e într-adevăr acerbă. Încercăm să găsim persoane care au aceleași valori profesionale și personale ca noi, pentru a putea crește frumos împreună. Retenția angajaților începe la recrutare, prin setarea corectă de așteptări și alegerea persoanelor potrivite atât din punct de vedere tehnic, cât și ca potrivire cu cultura noastră organizațională.

Angajații aleg să rămână alături de noi pentru că au parte de transparență și vizibilitate la toate schimbările ce apar în organizație, pentru că le oferim spațiul să se simtă auziți și încercăm ca prin inițiativele pe care le propunem să-i aducem împreună. Anul acesta, toate inițiativele interne au la bază ideea de grijă față de angajat, la nivel fizic și psihic, cât și încrederea în ei și în faptul că putem să devenim mai buni, prin perseverență și sprijinul celor din jur.

Un beneficiu mai “rebel”, pe care l-am implementat de anul trecut, este oferirea de concediu nelimitat, pornind de la ideea de încredere în angajați și respect între colegi.

Ce perspective de carieră le oferiți salariaților dvs.? Cum îi motivați?

Considerăm că o companie poate crește doar în măsura în care cresc și angajații săi. Dezvoltarea profesională e foarte importantă, mai ales în domeniul IT unde schimbarea e singura constantă. Punem accent atât pe dezvoltarea tehnică și învățarea de noi tehnologii, cât și pe dezvoltarea de soft skills.  

Din fericire, industria și dimensiunea companiei ne permit să ne uităm dincolo de fișele de post și să conectăm oamenii, cu tot ceea ce sunt ei – vise, dorințe și aptitudini, cu activitățile necesare în companie. Mai mult, susținem angajații în a-și dezvolta și implementa propriile idei în companie. Astfel, încercăm să aplicăm principii de job crafting și intraprenoriat.

Am fost mereu atrasă și de marketing și comunicare și, din fericire, în ultimii ani, am avut ocazia să lucrez împreună cu zona de employer branding și, astfel, să îmbin cele două pasiuni.

Care sunt așteptările pentru a doua jumătate a anului, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special? Ce planuri de recrutare aveți, pe termen scurt, mediuși lung?

Ne dorim ca în perioada următoare să creștem, însă în același timp credem în creșteri sustenabile, care să mențină cultura organizațională stabilă. Ne dorim ca anul acesta creșterea să fie mai mult în zona de AI, Machine Learning, Blockchain. Pentru noi e important să fim la curent cu trendurile din industrie, pentru a putea acționa din poziția de consultant tehnic pentru clienții noștri și a le putea oferi cele mai bune soluții.  

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Cea mai mare provocare, în cariera mea de până acum, a fost clădirea unei noi culturi organizaționale și păstrarea angajaților, în momentul în care compania și-a creat o nouă identitate.

Am fost mereu atrasă și de marketing și comunicare și, din fericire, în ultimii ani, am avut ocazia să lucrez împreună cu zona de employer branding și, astfel, să îmbin cele două pasiuni.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share