2022 a fost anul în care angajații au început să revină la munca de la birou, după doi ani în care stilul de muncă remote a fost mai degrabă regula decât excepția, iar 2023 pare că va continua această tendință.
Potrivit unui sondaj realizat de eJobs România, 46,1 la sută dintre angajați lucrează acum exclusiv de la sediul companiei. Doar 18,4 la sută mai lucrează integral de acasă, iar restul își împart programul între casă și birou: 18,8 la sută au un program hibrid, pe o structură decisă de companie, 13,7 la sută trebuie să vină și la birou, dar au libertatea să decidă singuri câte zile lucrează de acasă și câte de la sediu, iar trei la sută vin la birou doar pentru întâlniri și ședințe.
„Dacă la începutul lui 2020 încă eram țara din Europa cu cea mai mică deschidere a angajatorilor față de munca remote, acum acest stil de lucru a intrat într-o formă de normalitate și la noi, în aproape toate domeniile de activitate. În 2022, au fost postate peste 30.000 de anunțuri de joburi remote – cu 29,4 la sută mai mult față de 2021 și cu 490 la sută mai mult decât în 2019. De la începutul anului, au fost postate deja mai mult de 3.000 de anunțuri de joburi remote, adică zece la sută din total. Asta înseamnă că angajatorii rămân flexibili, însă această flexibilitate se manifestă mai degrabă în direcția acceptării unui program de muncă hibrid decât a unuia complet remote”, spune Ana Călugăru, Head of Communications la eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
- Angajatorii din străinătate au început recrutările pentru sezonul de vară: +1.800 joburi disponibile pe eJobs pentru românii care vor să lucreze în afara țării
- Piața muncii în România, în 2025: criza de personal, principala bătaie de cap pentru recrutori
- Tchibo Brands România își mută birourile în Business Garden Bucharest
57,1 la sută dintre participanții la sondaj lucrează cel puțin cinci zile pe lună de la birou. 14,3 la sută vin la sediul companiei doar o dată pe lună, nouă la sută de două ori, 7,1 la sută de trei ori, iar 12,4 la sută lucrează de la birou patru zile pe lună.
Întrebați ce schimbări ar vrea să facă anul acesta, legat de modul în care lucrează, cei mai mulți (28,3 la sută) vor să lucreze hibrid, dar ei să decidă câte zile vor veni la birou. 23,6 la sută vor să lucreze exclusiv de acasă, iar 20,1 la sută și-ar dori să crească numărul zilelor în care muncesc remote. 1,5 la sută se află la celălalt pol și intenționează să lucreze mai mult de la birou, iar 22,6 la sută au decis să lucreze doar de la sediul companiei. În cazul ultimelor două categorii, 40,4 la sută spun că decizia de a reveni 100 la sută sau de a munci mai multe zile de la birou aparține angajatorilor și că a fost stabilită la nivelul întregii organizații. În schimb, 59,6 la sută nu se mai simt confortabil să lucreze de acasă și vor să facă o schimbare.
„Deși a fost mult timp dorită de candidați, toate sondajele pe care le-am făcut în jurul acestui subiect ne arată că există și dezavantaje pe care angajații le conștientizează și care i-au determinat pe mulți să renunțe la munca doar de acasă. Sentimentele acute de înstrăinare, lipsa socializării cu colegii, disiparea unei granițe clare dintre viața personală și cea profesională, sunt doar câteva dintre motivele pentru care astăzi vedem că modul de lucru cel mai căutat nu e neapărat cel remote, ci hibrid”, explică Ana Călugăru.
Acest tip de flexibilitate a angajatorului s-a transformat inclusiv într-un criteriu pe care candidații îl iau în calcul în perspectiva unei noi angajări. 60,9 la sută dintre participanții la sondaj nu s-ar mai angaja într-o companie care nu acceptă munca remote sau hibrid. 26,6 la sută spun chiar că acesta este aspectul care ar cântări cel mai greu în decizia de a accepta o ofertă nouă. Pentru 55,5 la sută, cel mai important este salariul, 7,4 la sută caută în primul rând oportunități de promovare, iar 5,9 la sută spun că echipa contează cel mai mult.
Sondajul a fost realizat în ianuarie, pe un eșantion de 4.318 respondenți. În acest moment, pe eJobs.ro sunt disponibile circa 30.000 de locuri de muncă.
DESPRE EJOBS
Lansată în 1999, este prima platformă de recrutare din România și liderul pieței locale de profil. Din 2012, este parte a grupului Ringier AG, compania internațională de media localizată în Elveția. Cu 4,9+ milioane de CV-uri, peste două milioane de vizitatori unici pe lună și 300.000+ companii care au beneficiat de serviciile lor, este cea mai mare platformă de recrutare la nivel local.