Adecco: Munca susținută în sistem hibrid crește productivitatea, dar adaugă presiune pe angajați și pe lideri

Pandemia continuă să ne modeleze practicile de lucru și atitudinea față de muncă, într-un fel în care angajații și liderii solicită schimbări continue și permanente în modul în care lucrăm, unde o facem, dar și asupra modului în care se măsoară performanța, arată studiul global Resetting Normal: Defining the New Era of Work, realizat de Grupul Adecco, cea mai importantă companie mondială de soluții HR.

Studiul examinează modul în care atitudinile față de muncă s-au schimbat de-a lungul a 12 luni și evidențiază problemele-cheie pe care companiile trebuie să le adapteze cu succes în această perioadă de tranziție.

La un an după ce pandemia a schimbat modul în care lucrăm pentru totdeauna, acest raport este construit pe baza cercetărilor din 2020 ale grupului Adecco, se concentrează asupra perspectivelor pentru 2021 și chiar mai departe, și extinde cercetarea pentru a acoperi 25 de țări și 15.000 de respondenți de la birou, pe tot globul, inclusiv România.

“Pentru cei care nu sunt obligați să fie prezenți fizic ca să-și îndeplinească munca, este evident că nu se vor întoarce niciodată la birou în același mod și că viitorul muncii este flexibil. Pandemia a accelerat tendințele existente până la punctul în care nu pot fi ignorate, iar în viitor succesul depinde numai de adaptarea indivizilor și liderilor la aceste trenduri”, declară Alain Dehaze, directorul executiv al grupului Adecco.

Cercetările Adecco arată că “un singur calapod nu se va potrivi tuturor” atunci când vine vorba despre satisfacerea nevoilor angajaților, iar leadership-ul se luptă să echilibreze munca la distanță și să aibă grijă de echipele pe care le are în subordine.

“Acum este momentul să începem să reducem acest decalaj. O putem face prin dezvoltarea și dotarea liderilor și a angajaților, deopotrivă, cu abilitățile și capacitățile de care au nevoie pentru a stârni motivația și pentru a construi o cultură organizațională coerentă, care să mențină și să dezvolte o forță de muncă de succes, rezistentă și sănătoasă. Acesta nu mai este un nice to have, ci este punctul în care începe lupta pentru candidații cei mai competenți. Companiile capabile și dispuse să recunoască și să se ocupe de aceste probleme vor prospera, iar cele care nu, vor fi lăsate în urmă”, arată Alain Dehaze.

România face parte din acest studiu pentru prima dată. “Este foarte interesant să vedem cum angajații români împărtășesc aceleași griji și preocupări precum cei din alte colțuri ale globului. Studiul a relevat și diferențe mari de percepție între angajații români și cei din alte țări sau grupuri de țări”, spune Florin Godean, Country Manager Adecco România.

Florin Godean, Country Manager @ Adecco România.

Concluziile studiului

  • Românii și alți est-europeni au printre cele mai scăzute dorințe de a lucra de la distanță după pandemie. Doar 43 la sută dintre români și est-europeni doresc acest lucru, vs. 64 la sută dintre japonezi sau 63 la sută dintre britanici.
  • Românii și alți est-europeni vor să revină cât mai repede la birou. 68 la sută dintre români și est-europeni doresc acest lucru, vs. 53 la sută dintre australieni, care sunt reticenți să revină la birou.
  • La nivel strict regional, în Europa de Est, românii sunt cel mai mulțumiți de perspectivele de carieră în viitorul apropiat, spre deosebire de angajații greci.
  • Angajații români se declară cel mai puțin afectați de presiunea pe sănătatea mintală, în ultimele 12 luni (doar 21 la sută), față de 55 la sută dintre respondenții din Polonia.

Aspecte esențiale din cercetare

Lucrul hibrid este deja consacrat, însă cheia este flexibilitatea

La nivel global, o mare parte dintre angajați (53 la sută) își doresc un model de lucru hibrid, în care cel puțin jumătate din timpul petrecut la muncă este de la distanță, iar 71 la sută au acum un spațiu care le permite lucrul eficient de acasă. Ultimele 18 luni au dovedit că munca remote nu vine cu o pierdere a productivității și facilitează un mod de lucru mai incluziv și flexibil.

Mai mult de trei sferturi dintre angajați doresc să-și păstreze flexibilitatea față de propriul program și să meargă înapoi la birou, dar cu anumite condiții. Acest lucru este deosebit de important pentru generațiile și părinții mai tineri, care solicită mai mult timp la birou. 51 la sută dintre cei care au copii vor să fie în birou mai mult, față de 42 la sută dintre cei care nu au copii. 

Productivitate și orientare către rezultate

Multe persoane au beneficiat de munca hibridă, însă nu toată lumea a avut o experiență pozitivă. Întrebările referitoare la durata săptămânii de lucru trebuie abordate, deoarece viitorul rămâne flexibil, cu mențiunea că orelele suplimentare au fost în creștere cu 14 la sută în ultimul an și că 57 la sută dintre angajați ar putea face aceeași muncă în mai puțin de 40 de ore pe săptămână.

73 la sută dintre angajați și manageri solicită să fie măsurați mai degrabă în funcție de rezultate, decât de orele petrecute la muncă, o tendință puternică și în 2020.

Sănătatea mintală precară a fost evidențiată ca o problemă care apare frecvent

Raportul arată și că suntem expuși riscului de a pierde o nouă generație de lideri. Peste jumătate dintre liderii tineri (54 la sută) suferă de epuizare și trei din zece lucrători declară, în general, că sănătatea lor mintală și fizică a scăzut în ultimele 12 luni.

Companiile trebuie să reevalueze modul în care pot sprijini mai bine angajații și le pot furniza resursele necesare pentru wellbeing, în noul model de lucru hibrid, deoarece 67 la sută dintre non-manageri spun că liderii nu își îndeplinesc așteptările pentru verificarea bunăstării lor mintale.

Deficitul de leadership

Într-o măsură similară, există o mare deconectare între punctele de vedere ale managementului asupra propriilor performanțe și opinia angajaților lor. Satisfacția față de conducere este scăzută: doar o treime dintre non-manageri simt că primesc recunoașterea cuvenită la locul de muncă.

Doar jumătate dintre angajați afirmă că managerii lor au îndeplinit sau au depășit așteptările pentru încurajarea unei bune culturi ale muncii (48 la sută) sau pentru sprijinirea echilibrului lor dintre viața profesională și personală (50 la sută). Acest lucru se regăsește predominant în Europa de Vest și Japonia, unde satisfacția față de leadership este cea mai mică.

Demisie în masă? Care sunt semnalele de avertizare pentru companii, pe măsură ce angajați își reevaluează carierele?

În cele din urmă, odată cu motivația și implicarea la un nivel scăzut, mai puțin de jumătate dintre angajați sunt mulțumiți de perspectivele de carieră din compania lor. Aproape doi din cinci își schimbă cariera sau iau în calcul noi oportunități și 41 la sută iau în considerare trecerea la locuri de muncă cu opțiuni de lucru mai flexibile.

„Demisia în masă” prevăzută nu este încă evidentă, dar este momentul ca organizațiile să se reconecteze cu forța de muncă. Două treimi dintre angajați sunt încrezători că se vor începe din nou angajări semnificative, având securitatea, cultura, bunăstarea și dezvoltarea ca aspecte fundamentale ale ocupării forței de muncă pentru viitor.

Raportul complet Resetting Normal: Defining the New Era of Work este disponibil aici.  

DESPRE ADECCO ROMÂNIA

Este liderul și cel mai mare jucător de pe piața locală a resurselor umane. Gestionează peste 4.000 de persoane angajate temporar și deservește zilnic peste 700 de clienți. Echipa Adecco numără în România mai mult de 140 de persoane, iar serviciile oferite au o plajă largă, de la recrutare și selecție, la outsourcing, recrutare în masă, outplacement și training.

Cu sediul în Zurich, Elveția, Grupul Adecco este cea mai importantă companie mondială de consultanță și soluții în domeniul resurselor umane. Facilitează peste 3,5 milioane de cariere în fiecare zi, califică, dezvoltă și angajează candidați în 60 de țări și are 30.000 de angajați. A fost clasat constant drept unul dintre „Cele mai bune locuri de muncă din lume” de Great Place to Work. Grupul este alimentat de trei unități de afaceri globale: Adecco, Talent Solutions și Modis.

Articolul anterior

Trei sferturi dintre salariații români vor condiționa angajarea la următorul loc de muncă de posibilitatea de a lucra de acasă

Articolul următor

Agenția de publicitate Digitas are un nou Business Analytics Manager

Articole din aceeași categorie
Total
1
Share