Opțiunea muncii de acasă devine un element hotărâtor în alegerea următoarei destinații de carieră pentru trei sferturi dintre salariații români, conform studiului EY România ”Munca în noile condiții”, desfășurat în iunie-iulie.
Aceste rezultate le întregesc pe cele reliefate de studiul EY global ”Work Reimagined”, unde se arăta că peste jumătate dintre salariații de la nivel mondial și-ar dat demisia dacă nu li se oferă flexibilitatea după pandemie.
“Discuțiile avute în spațiul public, dar și în cadrul specific fiecărei companii, arată că întrebarea despre viitorul muncii s-a mutat de la <Când ne întoarcem la birou?> spre <Care este noua definiție a muncii eficace?>. În contextul în care angajații care lucrează de acasă consideră că obțin aceleași rezultate precum cele de la birou, noua provocare pentru angajatori devine aceea de a netezi acest drum prin oferirea de sprijin administrativ și identificarea momentelor optime de reunire organizațională necesare păstrării liantului cultural”, spune Horaţiu Cocheci, Director, People Advisory Services, EY România.
Privire retrospectivă către telemuncă
Potrivit datelor furnizate de studiu, munca de acasă nu era o metodă de lucru utilizată în România în perioada care a precedat pandemia și era privită cu neîncredere de companii – 48 la sută dintre respondenți nu utilizaseră niciodată telemunca în relațiile profesionale.
Cea mai mare provocare pentru salariații care au lucrat de acasă a fost gestionarea programului de lucru și a orelor efectiv lucrate: 38 la sută dintre participanții la studiu au lucrat mai multe ore în perioada pandemiei, iar 54 la sută și-au modificat orarul clasic de lucru în diferite forme.
Totuși, 68 la sută dintre respondenți consideră că facilitățile avute în perioada derulării activității de acasă au fost suficiente. În privința realizării sarcinilor de serviciu, 73 la sută dintre cei intervievați sunt încrezători și foarte încrezători că sarcinile primite au fost îndeplinite la nivelul solicitat de angajatori.
“Pentru a asigura sustenabilitatea noii realități, este de datoria companiilor să înlăture munca în exces, compensatorie, necesară la începutul crizei sanitare pentru atingerea rezultatelor dorite. Investițiile în tehnologii relevante și în rescrierea proceselor vor menține gradul de încredere al angajaților în activitățile proprii și, în paralel, vor elimina orele suplimentare lucrate”, avertizează Horaţiu Cocheci.
Beneficiile și provocările lucrului de acasă
Dezechilibrul între planul muncii și cel al vieții personale se detașează ca principal risc al lucrului de acasă. 24 la sută dintre respondenți subliniază această situație. Următoarele locuri de pe podiumul provocărilor aduse de telemuncă sunt deținute de colaborarea redusă și de comunicarea ineficientă, ambele semnalate de 14 la sută dintre participanți.
Din perspectiva beneficiilor aduse de munca de acasă, eliminarea costurilor de transport se situează pe primul loc și este menționată de 23 la sută dintre respondenți, în timp ce 16, respectiv 14 la sută, au identificat modalități mai eficiente de derulare a activității și s-au concentrat mai bine de acasă.
Privirea înspre viitor: lucrul de acasă și devotamentul angajaților
Datele colectate subliniază într-o proporție mare dorința angajaților de a-și continua activitatea într-o modalitate hibridă: 49 la sută vor să lucreze de acasă câteva zile pe săptămână, în timp ce 21 la sută îşi doresc să facă acest lucru mereu. Un prim pas este deja făcut: 62 la sută dintre persoanele intervievate susțin că managementul lor direct încurajează munca de acasă.
Pe de altă parte, angajații ai căror organizații sau șefi direcți nu vor permite munca hibridă se declară dispuși, în proporție de 32 la sută, să renunțe la companiile actuale imediat ce situația le-o va cere. Mai mult, opțiunea muncii de acasă va ocupa un loc tot mai important în alegerea noului loc de muncă: 72 la sută dintre participanții la studiu spun că următoarea destinație de carieră le va fi influențată fundamental de posibilitatea de a munci de acasă.
Studiul a fost desfășurat în iunie-iulie 2021 și se bazează pe informațiile oferite de 542 de respondenți din transport și logistică, media și divertisment, petrol și gaze, farma, construcții și inginerie, auto, producție industrială, produse de larg consum, bancară, piața de capital, IT și altele.
DESPRE EY
Este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 298.000 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări. Prezentă în România din 1992, este liderul pieței serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță, către companii multinaționale și locale, prin birourile din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău.