Una dintre „cele mai admirate companii din lume”, conform studiului anual realizat de Fortune, TE Connectivity produce în România, la Timișoara, senzori utilizaţi în industria aeronautică mondială şi pentru zona de automotive, medicală şi electrocasnice.
Cu circa 80.000 de angajaţi la nivel mondial, o cifră de afaceri de 12 miliarde de dolari și clienţi în circa 150 de ţări, TE Connectivity a ales România întrucât este o ţară cu un mediu de business de calitate, iar Timişoara a fost selectată fiindcă este un pol cu puternic potenţial de forţă de muncă, specializată deja în industria electronică, şi are universităţile, în special cele de profil tehnic, ce pot asigura oameni specializaţi.
În ultimul an, în ciuda contextului pandemic, echipa din România a reușit să susțină strategia de creștere prin proiectele noi din producție și prin dezvoltarea noului centru R&D. Alina Kerekes, Manager HR Solutions Romania, dezvăluie câteva dintre “secretele” departamentului pe care îl conduce și vorbește despre planurile companiei în România.
AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane? Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu – care vă inspiră în carieră?
ALINA KEREKES: Acum 12 ani, o persoană dragă, din acest domeniu, a văzut un potențial acolo unde poate nu știam că există și mi-a dat șansa să fac parte din echipa ei, într-un prim rol de HR Generalist. Acolo pot spune că am învățat ABC-ul resurselor umane. Ulterior, am trecut prin diferite roluri și domenii de business, de la Banking & Finance la Producție și R&D, experiență ce m-a învățat în primul rând să mă adaptez din mers atunci când vorbim despre înțelegerea unui domeniu sau tranziția de la execuție la strategic.
Cum arată o zi “la birou”, în viața unui om de HR?
Am făcut recent un exercițiu prin care am urmărit să simplific sau să reduc acele activități care nu aduc neapărat valoare adăugată în rolul meu – cum ar fi să petrec foarte mult timp pregătind rapoarte sau în ședințe în care nu am o contribuție reală. Este important să particip în ședința de producție din fiecare dimineață și în Gemba Walk, pentru că mă ajută să rămân ancorată în business, iar de la debutul pandemiei sunt parte din echipă dedicată din fabrică, ce gestionează planul de prevenire împotriva răspândirii COVID-19. În egală măsură, pentru mine contează să mă conectez cu colegii și cu echipa mea în discuții 1:1, în care îmi propun să ascult, să înțeleg, să ajut sau să fiu un mentor.
În partea de procese și proiecte HR, mă concentrez atât pe cele care au o ciclicitate, precum evaluarea performanțelor, proiecte de engagement & employer branding sau planificarea resurselor umane, dar și pe orice altă provocare urgentă sau strategică, ce vine dinspre operațiuni sau din exterior: contextul de pandemie, transferul unui nou proiect sau dezvoltarea unui nou centru R&D.
Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?
Ca angajator, activăm pe o piață foarte competitivă, cu marii jucători din domeniile de producție, automotive sau IT&C, ceea ce creează premisele pentru a accesa candidați cu un nivel înalt de competențe și pentru a ridica stacheta atunci când discutăm despre retenția specialiștilor din domenii precum tehnic sau operațiuni. Cred că cele mai importante elemente care îi motivează și îi fidelizează pe colegii noștri sunt: un mediu de lucru transparent și inclusiv, în care sunt apreciați și recompensați corespunzător și în care sunt încurajați să ia decizii, să se implice și să contribuie activ la dezvoltarea lor profesională.
Cea mai semnificativă provocare din 2020 a fost să învăț să gestionez întreaga încărcătură emoțională ce venea dinspre cele două planuri, personal și profesional: teama, grija de a-i ține în siguranță pe cei dragi, durerea unui coleg care și-a pierdut părinții sau neprevăzutul.
Cum ar arăta un „portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?
În recrutare, nu mă gândesc neapărat la un „portret-robot”, ci la câteva calități esențiale, inspirate de valorile noastre: să fie o persoană integră și responsabilă, să fie un jucător de echipă și să fie deschis spre învățare și inovație. În partea tehnică, multitudinea aplicațiilor și a domeniilor pe care le susținem ne provoacă să atragem în organizație acele competențe tehnice care să ne permită să ținem pasul cu ultimele progrese din tehnologie, pe care să le implementăm în produsele noastre. Spre exemplu, în domeniul R&D, un inginer nu are expunere doar la disciplina lui de bază (mecanică, electronică sau software), ci accesează și domenii conexe, cum ar fi fizică, chimie, știința materialelor sau mecatronică.
2020 a fost un veritabil „test de stres” pentru departamentele HR. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioada aceasta?
În subconștient, cred că avem cu toții un fel de mod de criză sau un set de lecții valoroase, învățate în alte momente dificile, la care să ne raportăm ca să rămânem lucizi și să putem lua decizii. Cea mai semnificativă provocare din 2020 a fost să învăț să gestionez întreaga încărcătură emoțională ce venea dinspre cele două planuri, personal și profesional: teama, grija de a-i ține în siguranță pe cei dragi, durerea unui coleg care și-a pierdut părinții sau neprevăzutul. Dacă ar fi să rezum în câteva cuvinte, ar fi: solidaritate, disciplină și responsabilitate.
Se va schimba strategia dvs. de promovare a brandului de angajator, din cauza crizei sanitare și a celei economice, pe care, conform analiștilor, o vom traversa?
Un aspect important, care ne-a ajutat să ne consolidăm brandul de angajator, este stabilitatea. În ciuda contextului pandemic, am reușit să susținem strategia de creștere prin proiectele noi din producție și dezvoltarea noului centru R&D. În plan intern, am pus în practică cele mai înalte standarde de siguranță, am flexibilizat programul de lucru și am comunicat strâns și până la ultimul nivel. Și, pentru că în TE fiecare conexiune contează, faptul că facem parte dintr-o echipă globală unită și implicată ne ajută să traversăm această perioadă plină de provocări.
În plus, prin acțiunile noastre de responsabilitate socială din plan local, vom continua să fim un actor responsabil și activ, și vom susține proiecte și inițiative comunitare aliniate domeniilor noastre de interes din educație și tehnologie sau sănătate. În 2020, TE Connectivity a răspuns apelului de solidaritate lansat de Spitalul Clinic Dr. Victor Babeș, iar în 2021, odată cu dezvoltarea centrului R&D, am pus un mai mare focus pe proiectele cu mediul universitar.
Realizările importante vin cu multă muncă și perseverență. Fără scuze! Cred puternic în acest principiu, atât în plan personal, cât și profesional.
Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori, mai ales în perioada aceasta “specială”?
Fără îndoială, această perioadă “specială” are un impact în viața profesională a multor specialiști, datorită joburilor care se restructurează sau care nu mai sunt de actualitate. Întrucât o mare parte din activitate se intâmplă online, le recomand candidaților să fie activi pe rețelele profesionale, cu un profil actualizat, care reflectă experiența profesională și brand-ul personal. Odată ce profilul este pregătit, îi invit să se conecteze cu prefesioniști din domeniul lor sau HR, pentru a-și extinde rețeaua și pentru a-și spori vizibilitatea pentru oportunități de carieră. Nu în ultimul rând, să rămână optimiști, perseverenți și flexibili, pentru a face un pas în lateral sau spre alt domeniu unde pot aplica ce știu deja.
Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?
Realizările importante vin cu multă muncă și perseverență. Fără scuze! Cred puternic în acest principiu, atât în plan personal, cât și profesional. Pentru un tânăr la început de carieră, cred că este important să-și aleagă o profesie din pasiune și să fie dispus să investească energie și determinare, să caute mentori în jurul lui, care să îl inspire, și să nu se oprească niciodată din învățare. O creștere rapidă în carieră poate fi o șansă sau poate fi un drum atent clădit, pas cu pas. Cu toții avem un ritm diferit de învățare. Ce rămâne important este să fii onest cu tine însuți și să nu alegi scurtături.
Care sunt așteptările pentru 2021, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special?
În această perioadă, văd o deschidere tot mai mare în rândul profesioniștilor din domeniul resurselor umane spre a ne conecta, a împărtăși bune practici sau spre a susține alte domenii, cum ar fi educația. Îmi propun ca, împreună cu echipa mea, să îmbrățișăm acest trend și să păstrăm o minte deschisă spre bune practici și idei valoroase.
Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?
Am revenit din concediul de maternitate într-un rol nou și, totodată, într-o organizație nouă, atunci când fetița mea avea doar un an. Aceasta a fost o decizie pe care am cântărit-o atent și îmi propun să păstrez acest echilibru, care să îmi permită să mă dedic și familiei. Consider că domeniul de resurse umane este într-o permanentă transformare, cu care îmi propun să țin pasul, pentru că mă împlinește și îmi oferă un prilej să dau ceva înapoi oamenilor și organizației.