Am încredere în tine, șeful meu!

  • Cred în mine și pornesc la drum cu încredere!

Când drumul este cel profesional, indiferent dacă începi pe o poziție entry-level, la primul job, sau faci o schimbare în carieră, dacă te vei gândi și la nivelul de încredere pe care îl percepi și pe care îl oferi, îți vei da seama de ce unele lucruri se întâmplă într-un anumit fel.

Irina Coiciu

Head of Communication, Human Welfare & Human Resources Development @ Makita EU

Te invit, dragă cititor, într-o călătorie prin tematica încrederii, care sper să-ți ofere perspective pe care să le poți avea în vedere și care să-ți fie utile, de-a lungul timpului, în parcursul profesional.

Cât de important este să ai încredere în tine, în forțele proprii, în experiența de până acum sau, din contră, în energia și voința de început de drum? 

Cu siguranță, încrederea de sine, un sentiment atât de plăcut, contribuie la bunul mers al lucrurilor și îți oferă liniște și confort, o doză de optimism pentru a lucra cu bine. Chiar și atunci când participi la activități sau proiecte noi, sau când ești într-un proces de învățare, fără să ai experiență din trecut, nesiguranța poate fi transformată în încrederea de a reuși. Acest lucru este posibil prin simpla schimbare de pespectivă, privind lucurile din alt unghi. Desigur, contează în ce măsură activitatea respectivă rezonează cu motivația ta și în ce măsură ești dispus să te implici pentru a desfășura activitățile respective cu succes.

De unde vine încrederea?

Încrederea este un sentiment, mai mult decât o experiență rațională. Este “prietenă bună” cu intuiția și se bazează de cele mai multe ori pe optimism. Este o decizie personală de a privi lucrurile cu speranța că se află în direcția potrivită, aliniată cu valorile, motivația și direcția proprie.

Încrederea se bazează destul de mult pe vocea interioară, care te ghidează în tot ce faci, pentru evoluția ta favorabilă. Tot vocea ta interioară este cea care dozează nivelul de încredere, în funcție de experiențele anterioare și raportat la resursele interioare – în funcție de cât de apreciat ai fost, cât de mult ai reușit în trecut, cât de multe aspecte cunoști depre persoana cu care interacționezi sau despre compania la care urmează să lucrezi, fie despre acțiunile, proiectele lucrurile care ar urma să se desfășoare.

Pe scurt, capacitatea de a avea încredere depinde într-o mare măsură de energia pe care o poți prelua din relațiile cu cei din jur în timpul interacțiunilor interumane, depinde uneori de gradul de succes din trecut pe acțiuni similare sau corelate, dar și de nivelul de acces la informații referitor la contextul viitor. Nu în ultimul rând, încrederea este facilitată de emoțiile pozitive și inhibată de emoțiile negative pe care le ai.

Cum ne putem raporta la încredere în perspectivele profesionale? 

Iată câteva exemple pe care îți propun să le avem în vedere.

Am încredere în tine, companie la care mă angajez!

Când aplici pentru un job, sau poate puțin mai târziu, când accepți să mergi la interviu, după ce ai așteptat o vreme și te-ai întrebat dacă te vor suna, te gândești inevitabil la compania cu care urmează să interacționezi, prin oamenii pe care îi vei întâlni și prin fluxurile cu care vei interacționa. Este o companie mare? Mică? Are un renume? Este locală sau face parte dintr-un grup internațional? Câți angajați are? Unde este sediul? Cum arată? Poate pentru unii aceste lucruri sunt importante, iar pentru alții mai puțin relevante.

Cu siguranță, brandul de angajator este important pentru companiile mari și foarte mari, pentru a atrage un număr mare de candidați sau pentru a atrage talente de top, fie specialișți, greu de găsit. Unul din cele mai importante lucruri este încrederea pe care ți-o inspiră când ajungi acolo, la interviu – pentru că intuiția este cea care îți va spune dacă să accepți sau nu oferta din partea lor.

Îmi amintesc că am fost în urmă cu câțiva ani la o serie de interviuri la o bancă mare. Mă potriveam pentru mai multe poziții deschise. Am primit oferte de la vreo două departamente/ doi manageri pe care îi cunoscusem la interviu. Într-un final, le-am refuzat pe toate. Deși rațional totul era ok – modul în care mă încadram pe pozițiile respective, tipul de activitate, locația, programul, pachetul salarial etc., era ceva ce nu se potrivea.

Intuiția îmi spunea că nu ar fi un pas în direcția bună pentru mine, iar compania,  ca angajator, nu mi se potrivea. Pe scurt, era ceva ce nu îmi inspira încredere, iar vocea mea interioară nu m-a lăsat să accept ofertele propuse.

Pe de altă parte, câțiva ani mai târziu, am avut ocazia să fiu invitată la un interviu la o mare companie, pentru o poziție pentru care nu aplicasem. Am acceptat invitația de cunoaștere. Deși erau câteva elemente care din punct de vedere rațional nu prea mă încântau, mi-am ascultat intuiția care îmi spunea să am încredere în companie și în direcția propusă, și am acceptat să mă alătur echipei. Am mers înainte, cu încredere, spre noul angajator și proiectele care se planificau pentru viitor. Mai târziu mi-am confirmat că am făcut o alegere potrivită la momentul respectiv.

Te încurajez cu drag să te gândești mereu înainte de a face o schimbare, dacă angajatorul (compania angajatoare) este potrivit pentru tine, dacă îți inspiră încredere și cât de important este acest lucru pentru tine la momentul acela. Apoi, pe parcurs, poți avea în vedere, iar și iar, cum te raportezi față de companie ca angajator și cum au evoluat lucrurile de când te-ai angajat acolo și până la momentul prezent. Se plătesc salariile la timp? Îți oferă stabilitatea de care ai nevoie? Desfășori activități aliniate cu motivația și valorile tale? Încrederea în compania angajatoare poate fi un pilon important pe care să-l ai în vedere în sfera profesională.

Am încredere în tine, șeful meu!

Primul contact cu viitorul șef, în mod uzual, este în etapa de cunoaștere, la interviu. Întâlnirea este extrem de importantă atât pentru tine, cât și pentru el. Interviul este reciproc! Pe de o parte, viitorul tău șef este cel care decide dacă te potrivești rolului pe care îl are deschis în echipă și estimează dacă te-ai putea adapta colectivului existent. Pe de altă parte, este prima ta ocazie să faci cunoștință cu cel care ar putea să îți devină, în scut timp, șef/ coodonator/ manager/ superior.

Ce se întâmplă în această întâlnire de cunoaștere este magic. Dincolo de întrebări și răspunsuri – și te încurajez să pui cât mai multe întrebări la interviu -, intuiția ta îți va spune în ce direcție să înclini balanța pentru pașii următori. Presupunând că interviul decurge bine și ți se va face o ofertă, la rândul tău vei lua în calcul și prima impresie pe care ți-a lăsat-o interacțiunea cu viitorul tău șef. Încrederea pe care o simți sau nu o simți față de viitorul șef, încrederea în forțele proprii, relativ la activitatea care ți-a fost prezentată, și alte aspecte, precum pachetul salarial, împreună, conturează contextul pentru a te hotărî în privința deciziei de a accepta sau de a refuza oferta propusă.

Odată ce ai decis să mergi înainte pe un nou drum, la noul angajator, inevitabil, în sinea ta, îți spui: Am încredere în tine, șeful meu!. De cele mai multe ori, așteptarea implicită este că prima impresie și prima interacțiune să fi fost un acord reciproc, astfel încât să beneficiezi de sprijin pentru a învăța și pentru a te adapta la noul job, pentru a te integra în echipă, pentru a cunoaște regulile interne și mediul de lucru și pentru a beneficia de tot ce ai nevoie la început de drum pentru a deveni productiv într-un timp optim și apoi performant. Mai ales dacă renunți la un job stabil pentru o nouă provocare în carieră, intuiția și nivelul de încredere cântăresc și mai mult în toți acești pași pe care îi parcurgi – de la prima interacțiune cu recrutorul și până la angajare.

Apoi, după ce deja faci primii pași la noul loc de muncă și depășești primele etape, probabil îți spui în sinea ta:

  • Managerul are încredere că-mi voi îndeplini obiectivele!
  • Eu am încredere că îmi va oferi sprijin și îndrumare când îmi vor fi necesare.
  • Am încredere în voi, dragi colegi, că vom face echipa bună împreună! 

La o simplă trecere în revistă a câtorva exemple, ne putem da seama cu ușurință că relaționarea/ relațiile interumane joacă un rol deosebit de important în evaluarea pe care subconștientul o face referitor la nivelul de încredere. Mai sunt și alți factori, precum încrederea în sine, nevoile fiecăruia în perioada respectivă etc.

Lasă-te condus de intuiție și de vocea ta interioară! În felul acesta, vei ști care este drumul potrivit pentru tine, în diverse etape, în diferite momente. Pe tot acest drum, nu uita ca la rândul tău să oferi încredere celor din jur! Te vor ajuta, cu siguranță, sinceritatea, integritatea și respectarea promisiunilor.

Îți doresc mult succes!

Articolul anterior

Am schimbat multe joburi în doar câțiva ani - le trec pe toate în CV sau mai bine nu?

Articolul următor

Felix Schuierer (Retarus): "Competențele tehnice pot fi formate, dar nu poate fi jobul nostru să compensăm o lipsă de abilitate socială"

Articole din aceeași categorie
Total
7
Share