Serviciile financiare, IT și serviciile profesionale sunt cele mai expuse schimbărilor generate de inteligența artificială (AI), atât în activitatea lor, cât și în privința competențelor angajaților, reiese din raportul PwC 2024 Global AI Jobs Barometer.
Productivitatea acestor sectoare a crescut chiar și de cinci ori în urma utilizării tehnologiei AI comparativ cu alte domenii.
„Creșterea productivității muncii este o premisă-cheie a creșterii economice și a nivelului de trai, așa cum a fost întotdeauna, iar tehnologia este un factor critic. În consecință, orice inovație în tehnologie, cum este și inteligența artificială, este binevenită.
Istoria ne arată că fiecare val de tehnologie duce la o reconfigurare a cererii și ofertei pe piața muncii, care însă a însemnat întotdeauna o cerere totală în creștere, numeric și din punct de vedere al competențelor cerute. Singura diferență este legată de viteza cu care inteligența artificială penetrează activitatea economică și societatea, în general.
- Influencerii JYSK: Marius, Alexandra și Tomas, „vocile” colegilor care dau viață poveștii JYSK
- Bosch a investit 50 de milioane de euro în activitățile din România, în 2024. Compania a încheiat anul trecut cu 10.320 de angajați
- Concediul de maternitate: „vacanța” all inclusive, dar fără somn și room service
Datele noastre sugerează că IA nu anunță o perioadă de pierderi de locuri de muncă, ci mai degrabă o creștere graduală a numărului de posturi care vor necesita mai multe competențe în acest domeniu, combinată cu o reprofilare a rolurilor cu un conținut ce poate fi înlocuit de tehnologie. Pe de o parte, aceasta poate fi o veste bună pentru țările care se confruntă cu deficit de forță de muncă în multe sectoare. Pe de altă parte, creează o nevoie acută de dezvoltare de competențe noi sau chiar recalificare.
Este critic deci pentru fiecare dintre noi, ca să ne păstrăm valoarea pe piața muncii, să avem o atitudine deschisă pentru învățare continuă și să înțelegem că lumea în care trăim presupune adaptare și flexibilitate”, declară Oana Munteanu, Director People & Organisation PwC România.
Spre exemplu, în IT, cererea de competențe legate de inteligența artificială, ca AI/Machine Learning Inference sau procesarea în limbaj natural, este în creștere, în timp ce pentru anumite competențe de programare în limbaje clasice, care pot fi ușor de înlocuit de AI, este în scădere.
Există însă și sectoare ce nu vor fi afectate de AI sau care înregistrează o cerere de forță de muncă în creștere datorită altor macro tendințe, precum sectorul energiei regenerabile, construcțiile, activitățile sportive sau serviciile medicale sau de îngrijire personală.
În prezent, există de șapte ori mai multe anunțuri pentru locuri de muncă specializate în IA decât în 2012. Cea mai rapidă creștere a ponderii rolurilor care necesită competențe în domeniul AI s-a înregistrat în servicii financiare (pondere de 2,8 ori mai mare față de alte sectoare), servicii profesionale (x3) și IT (x5).
Studiile arată o creștere semnificativă a importanței competențelor cognitive sofisticate (analiză, gândire critică, creativitate etc.), dar și a celor emoționale și comportamentale (adaptabilitate, inteligență emoțională, influență socială, autonomie etc.), pe lângă competențele digitale.
AI va schimba modul în care companiile își vor desfășura activitatea, iar angajații vor avea nevoie de competențe noi
PwC CEO Survey 2024 confirmă că 84 la sută dintre directorii executivi ale căror companii au început să adopte inteligența artificială cred că aceasta va crește productivitatea, iar 70 la sută sunt de părere că AI va schimba semnificativ activitatea companiei lor. 46 la sută văd o creștere a profitabilității din utilizarea IA, iar 41 la sută o majorare a veniturilor.
Deși adoptarea și integrarea strategică a GenAI în companiile din România este încă limitată, directorii lor împărtășesc opiniile omologilor de la nivel global că AI le va schimba semnificativ modelele de afaceri, va intensifica concurența pe piață și va necesita abilități noi pentru cei mai mulți angajați, concomitent cu o eficientizare a propriului timp de lucru, creșterea eficienței angajaților și o creștere a profitabilității.
Raportul PwC 2024 Global AI Jobs Barometer a analizat peste jumătate de miliard de anunțuri de angajare din 15 țări care cumulează peste 30 la sută din PIB-ul global.
DESPRE PWC
Este o rețea de firme prezentă în 151 de țări, cu mai mult de 360.000 de profesioniști care oferă servicii în domeniul auditului, consultanței fiscale și pentru afaceri.