Inteligența artificială generativă poate crește productivitatea echipelor de dezvoltare cu 45 la sută, în medie. Utilizarea inteligenței artificiale în implementarea sarcinilor de muncă poate duce la o reducere de până la 31 la sută a timpului necesar finalizării lor, arată o cercetare internă a companiei de consultanță IT SoftServe.
La studiu au participat peste 1.000 de angajați SoftServe din șapte țări, toți cu diferite roluri în proiecte și experiență diversă cu multiple tehnologii. Participanții au fost împărțiți în mai multe grupuri, în funcție de criterii precum specializare, rol, tehnologie și nivel. Apoi au primit aceleași sarcini pentru a le îndeplini. Grupul experimental a avut acces la chatbotul ChatGPT, lansat de OpenAI, modelele 3.5 și 4.0, în timp ce grupul de control nu a avut acces la chatbot. Acest lucru a permis o comparație directă a impactului utilizării inteligenței artificiale generative asupra productivității și a vitezei de finalizare a sarcinilor.
Peste 1.500 de experimente au demonstrat că integrarea inteligenței artificiale generative în fluxul de lucru al echipelor îmbunătățește constant productivitatea în toate disciplinele. În medie, poate reduce cu 31 la sută timpul necesar de finalizare a sarcinilor și poate crește eficiența generală a echipei cu o medie de 45 la sută.
- Simona Paraschiv (Asociația InspirAction): „Suntem liantul dintre mediul academic și cel de business, formând tinerii de care companiile au mare nevoie”
- [People&Culture in Tech]: Inovație în stilul Silicon Valley – Andrei Bumbu, Engineering Manager, Creative Cloud, despre Garage Week la Adobe
- HR-ul în 2025: ce va rămâne la fel și ce se va schimba
Utilizarea inteligenței artificiale generative are, în mod constant, un impact pozitiv asupra productivității angajaților din diferite roluri din dezvoltarea software, cu unele variații, în funcție de aria specifică și de tipul de activitate. Spre exemplu, integrarea GenAI poate spori productivitatea cu 44 la sută în Project Management, prin modelele predictive ce estimează timpul de finalizare a proiectelor, și ajută organizațiile să planifice mai bine. Poate duce la creșteri de până la 42 la sută în programare – prin generare de cod și chiar de 62 la sută în zona de testare – mai specific în detectarea și repararea automată a bug-urilor și vulnerabilităților.
„Implementarea inteligenței artificiale generative produce rezultate favorabile în mai multe dimensiuni și deschide calea pentru îmbunătățiri substanțiale ale productivității și calității în proiectele de dezvoltare software. Integrarea eficientă a acestui instrument nu numai că ne permite să executăm sarcinile cu o mai mare eficiență, ci și să ne extindem producția și să oferim o valoare sporită partenerilor și clienților noștri”, spune Ivan Zagorodniy, director de dezvoltare software la SoftServe și unul dintre autorii studiului.
Organizatorii studiului subliniază că, în ciuda rezultatelor pozitive, trebuie să fim realiști și să conștientizăm că inteligența artificială generativă nu poate înlocui oamenii. Însă poate reduce volumul de muncă, astfel încât specialiștii să se poată concentra pe sarcini mai complexe și mai creative.
SoftServe a creat recent Generative AI Lab, o direcție de cercetare separată în care compania va experimenta și va crea noi soluții tehnologice bazate pe inteligența artificială generativă.
DESPRE SOFTSERVE
Este o companie globală de IT, care oferă servicii de dezvoltare software și consultanță. Mai mult de 12.000 de angajați lucrează în peste 50 de birouri din lume. Compania lucrează la peste 900 de proiecte active, pentru clienți din America de Nord, UE și Asia. Printre clienții săi se numără IBM, Cisco, Panasonic, Cloudera, Henry Schein și Spillman Technologies. SoftServe este partener Google Cloud Platform, Amazon Web Services, Microsoft Azure, NVIDIA și al altor companii de tehnologie binecunoscute.