Companiile din Bucureşti, cu sedii în clădiri de birouri moderne, au un cost lunar de ocupare a spaţiilor cuprins între 175 şi 500 de euro/ angajat, potrivit unei analize realizate de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Analiza ţine cont de costurile cu chiria, taxa pentru servicii (service charge), costurile operaţionale (apă, electricitate, internet, consumabile, curăţenie, servicii de recepţie), dar şi de cele cu amenajarea şi mobilarea spaţiului, amortizate într-o perioadă de cinci ani – durata medie a unui contract de închiriere pe piaţa spaţiilor de birouri din Bucureşti.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Rezultatul este influenţat și de densitatea din cadrul spaţiilor de birouri. Majoritatea companiilor alocă între opt şi 12 mp pentru fiecare angajat, suprafaţă ce include şi cota din spaţiile comune ale biroului închiriat, sălile de conferinţă, bucătăria sau recepţia. Cele mai importante costuri sunt cele cu chiria netă efectivă, care pot varia în intervalul 8-17,5 euro/ mp/ lună, urmate de costurile de amenajare şi mobilare, care variază între 300 şi 750 de euro, ceea ce reprezintă un cost de amortizare lunară cuprins între cinci şi 12,5 euro/ mp.
În funcție de aceşti parametri, costurile de ocupare a spaţiilor per angajat pornesc de la circa 175-180 de euro/ lună, în zone precum Sud, Est sau Pipera Nord, şi pot depăşi pragul de 500 de euro pentru cei care lucrează în CBD (Piaţa Victoriei-Aviatorilor- Piaţa Charles de Gaulle). Aici sunt cele mai mari chirii din Bucureşti, iar companiile fac investiţii importante pentru confortul angajaţilor și alocă bugete consistente pentru amenajare şi spaţii mai generoase pentru fiecare staţie de lucru.
„Modul de ocupare al birourilor este în proces de transformare pe pieţele vestice, unde spaţiile de co-working sunt în plin avânt. În condiţiile în care operatorii spaţiilor de co-working devin tot mai activi şi în Bucureşti, credem că o parte din companiile locale vor analiza varianta diversificării portofoliului imobiliar, prin relocarea unor departamente ce au nevoie de flexibilitate şi acces la o platformă extinsă de networking în aceste spaţii alternative. Principalele lor avantaje sunt legate de flexibilitatea contractelor şi de acoperirea tuturor serviciilor printr-o singură taxă, dar și facilitarea comunicării şi schimbul de experienţă ȋntre angajaţi din domenii diverse şi conexe. Această etapă face parte din maturizarea şi diversificarea pieţei, care se va adapta la cerinţele şi valorile noilor generaţii de angajaţi”, spune Mădălina Cojocaru, Partner, Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox.