Dintre cele aproape 9,7 milioane de candidaturi înregistrate în 2024, pe cea mai mare platformă de recrutare online din România, 2,8 milioane au venit din partea candidaților între 18 și 24 de ani. Este a doua cea mai activă categorie de vârstă în ceea ce privește numărul candidaturilor.
Și din punctul de vedere al joburilor postate, există o deschidere importantă pentru acest segment de candidați, în condițiile în care peste 50 la sută dintre joburile postate în 2024 se adresează candidaților entry-level (cu 0-2 ani de experiență). Totuși, potrivit unui sondaj derulat de eJobs, doar 22,1 la sută dintre angajatori se declară pe deplin mulțumiți de felul în care lucrează cu angajații din Gen Z. 32 la sută nu pot da un verdict ferm, dar sunt mai degrabă mulțumiți. 18 la sută nu sunt mulțumiți, 21,3 la sută nu se pot pronunța, dar sunt mai degrabă nemulțumiți, și 6,6 la sută nu văd nicio diferență între acești angajați și cei din alte categorii de vârstă.
„Și cei mulțumiți, și cei mai puțin mulțumiți, cad de acord asupra faptului că există o serie de abilități pe care le au acești candidați foarte tineri și care se manifestă mai pregnant decât în alte categorii de vârstă. Aproape șapte din zece respondenți menționează că Gen Z stă foarte bine la capitolul abilități digitale, 50,9 la sută adaugă lejeritatea cu care lucrează cu tool-urile de social media și 35,7 la sută sunt impresionați de ușurința cu care vorbesc o limbă străină. Nu au primit un scor la fel de bun pentru abilitățile lor de comunicare, pentru gândirea critică, pentru multitasking sau pentru capacitatea de a se adapta la situații noi”, spune Ana Călugăru, Head of Communications la eJobs.ro.
- Simona Paraschiv (Asociația InspirAction): „Suntem liantul dintre mediul academic și cel de business, formând tinerii de care companiile au mare nevoie”
- [People&Culture in Tech]: Inovație în stilul Silicon Valley – Andrei Bumbu, Engineering Manager, Creative Cloud, despre Garage Week la Adobe
- HR-ul în 2025: ce va rămâne la fel și ce se va schimba
La nivel de abilități soft, cele care țin mai degrabă de atitudine și comportament, candidații și angajații din această generație își impresionează angajatorii prin încrederea în ei înșiși (trăsătură menționată de 45,9 la sută dintre respondenți). Curajul, ritmul rapid în care acumulează informații noi, dorința de a învăța lucruri noi și spiritul antreprenorial sunt alte aspecte punctate de angajatori. Totuși, 30 la sută dintre angajatori spun că nu apreciază nimic în mod deosebit.
Peste 60 la sută dintre angajatori le evaluează performanța generală, comparativ cu alte generații de vârstă, ca fiind sub medie sau chiar mult sub medie. 24,3 la sută cred că nu este o diferență între generații și doar 15,6 la sută îi văd peste sau mult peste medie.
„De-a lungul timpului, au existat o serie de mituri despre felul în care se raportează tinerii la piața muncii, în special cei aflați la prima angajare. Cel mai important a fost legat de salariile pe care le cereau, deși nu aveau deloc experiență. Deși, în ultimii ani lucrurile au început să se regleze și tinerii au devenit mai informați și mai adaptați la piață, în continuare 78,5 la sută dintre angajatori spun că principala provocare în lucrul cu Gen Z este legată de așteptările salariale nerealiste. Lipsa răbdării, rezistența scăzută la stres, nivelul scăzut de concentrare și dificultățile în acceptarea feedback-ului sunt alte aspecte la care tinerii ar trebui să lucreze, potrivit angajatorilor”, spune Ana Călugăru.
Ca să-i motiveze, angajatorii cred că salariul și beneficiile sunt argumentele care reușesc să-i stimuleze cel mai mult pe tineri. Urmează flexibilitatea programului, munca remote și oportunitățile de dezvoltare în carieră. Observațiile pe care ei le fac asupra candidaților și angajaților din Gen Z arată că par destul de puțin motivați de cultura organizațională a companiei pentru care lucrează sau de scopul muncii lor și impactul pe care îl are aceasta la nivel extins.
Cele mai apreciate beneficii sunt programul flexibil, zilele libere suplimentare și munca remote. La distanță mare se află tichetele de masă – beneficiu care, pentru toate celelalte segmente de vârstă, este pe primul loc, abonamentele la sălile de sport sau asigurările medicale private.
Un sfert dintre angajatorii participanți la sondaj spun că mai puțin de zece la sută dintre angajații din compania pe care o reprezintă fac parte din Gen Z. 30 la sută au între zece și 25 la sută din totalul angajaților reprezentanți ai Gen Z. Doar 5,4 la sută au între 50 și 75 la sută. 3,8 la sută au peste 75 la sută angajați Gen Z, iar 13,8 la sută nu au deloc.
Sondajul a fost realizat în noiembrie, pe un eșantion de 190 respondenți.
DESPRE EJOBS
Este platforma de locuri de muncă din România care verifică manual toate anunțurile și companiile. Pentru recrutori și angajatori, oferă acces la o bază de peste cinci milioane de CV-uri și soluții de recrutare eficiente.