21 la sută dintre români au părăsit un loc de muncă din cauza atmosferei din echipă și a managementului defectuos, arată un studiu legat de motivele pentru care angajații români părăsesc o companie în primele 100 de zile, realizat de HPDI (Human Performance Development Internațional).
Unu din cinci oameni pleacă pentru că le lipsește motivația, nu știu ce au de făcut și nici cum să-și ducă la îndeplinire sarcinile, pentru că nu au avut parte de un training prealabil și de un proces temeinic de inducție. Analiza a avut o durată de trei săptămâni și a inclus angajați din industrii diverse: domeniul bancar, IT, farmaceutic, medical, producție, FMCG. Majoritatea participanților provin din departamentele HR ale unor jucători importanți de pe piață.
„O organizație performantă, indiferent de domeniu, nu poate exista fără oameni buni din punct de vedere profesional, dar e important să fie și mulțumiți, să le facă plăcere ce fac și să se simtă confortabil în mediul în care lucrează. Productivitatea nu ține doar de cunoștințe și potențial, ci și de stimularea și sprijinul de care beneficiezi din partea angajatorului. Piața românească se confruntă cu o criză a forței de muncă și cu o problemă de retenție a angajaților. Am simțit nevoia acestui studiu tocmai pentru a putea face o analiză aprofundată a motivelor pentru care oamenii pleacă rapid dintr-o companie. Am observat, printre altele, că există o discrepanță între ceea ce cred mulți manageri că este cauza demisiilor și motivele reale ale acestora”, explică Petru Păcuraru, fondator și Managing Partner al HPDI.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Concluziile studiului au relevat că lipsa unui program de mentorat, a ghidajului necesar înțelegerii atribuțiilor la un nou loc de muncă, este una dintre marile frustrări ale angajaților. O bună parte dintre persoanele care își dau demisia în primele 100 de zile o fac din cauza unor carențe de management. 19 la sută dintre respondenți au părăsit o companie pentru că au considerat că s-a ivit o oportunitate mai bună.
Reprezentanții HPDI cred că rolul managerului și al specialistului în recrutare sunt primordiale în acest caz, pentru că ei trebuie să-l ajute pe viitorul angajat să înțeleagă ce are de făcut, care sunt plusurile și eventualele minusuri din companie și la ce se poate aștepta. Tot 19 la sută dintre cei chestionați au plecat pentru că nu știau ce și cum au de făcut, iar doar 14 la sută și-au căutat alte locuri de muncă din cauza salariului nesatisfăcător.
„Când am vorbit despre rezultatele preliminarii ale acestui studiu, mulți manageri s-au declarat mirați că salariul este trecut aproape de finalul listei cu motive pentru care oamenii pleacă repede dintr-o companie. Este o reacție firească, până la un punct. Întotdeauna e mai ușor să cauți motive în exterior, care nu țin de ține, decât să-ți asumi că mai ai de învățat în ceea ce privește gestionarea relației cu angajații, îndrumarea și sprijinirea lor corectă”, arată Petru Păcuraru.
Pe ultimele locuri, printre motivațiile plecării în primele 100 de zile, se află lipsa perspectivelor de avansare sau de învățare și un șef prea autoritar, spun câte șapte la sută dintre respondenți. În ceea ce privește soluțiile prin care ar încerca să stopeze plecarea oamenilor și să crească gradul de retenție, 66 la sută dintre managerii intervievați cred că existența unui plan de carieră bine pus la punct este important pentru a convinge angajații să rămână în companie.
O modalitate de a păstra oamenii este oferirea de programe de educare la locul de muncă, sub formă de cursuri sau training-uri, consideră 59 la sută dintre managerii care au răspuns întrebărilor HPDI, iar 47 la sută menționează sesiunile de coaching ca metodă de creștere a retenției angajaților. Programul flexibil, în proporție de 45 la sută, și mărirea salariilor, cu o pondere de 23 la sută, au fost celelalte soluții la care s-au gândit managerii care au luat parte la cercetarea derulată de HPDI.
„Un fapt îmbucurător este înțelegerea tot mai bună a aportului pe care tehnologiile de ultimă generație îl au în creșterea gradului de retenție, prin îmbunătățirea procesului de inducție. 50 la sută dintre participanți văd ca foarte utilă existența unei aplicații care să deruleze procesul de inducție al noilor angajați. Trăim într-o epocă în care Inteligența Artificială își face simțită prezența în toate ramurile industriei. Noi am lansat de curând, în România, Youkno, o aplicație mobilă ce îmbunătățește comunicarea dintre angajați și eficientizează procesele de inducție și training. Este momentul că managerii să înțeleagă un lucru simplu: cheia succesului unei companii stă în modul în care știe să-și crească, să-și apropie, să-și înțeleagă și să-și ajute oamenii să devină ce-și doresc din punct de vedere profesional și nu numai. De fapt, principala concluzie a cercetării noastre este aceasta: companiile care vor reuși să-și păstreze oamenii cel mai mult timp sunt acelea care înțeleg că este necesar să fie un partener, nu doar un angajator”, concluzionează Petru Păcuraru.