După mulți ani în care a lucrat cot la cot cu specialiști în Resurse Umane din companii importante și a avut ocazia să vadă îndeaproape care sunt provocările ce apar în activitatea acestora, un grup de antreprenori din Ungaria a avut ideea de a construi o aplicație care să le facă acestora viața mai ușoară.
Creată de profesioniști din domeniul resurselor umane, pentru profesioniști din domeniul resurselor umane, Blue Colibri s-a născut din nevoia de a crea o modalitate simplă de a comunica și de a interacționa cu angajații care sunt greu de contactat – fie din cauza lipsei lor de abilități tehnologice, fie pentru că, prinși cu sarcinile de zi cu zi, pur și simplu nu au timp să stea pe un scaun și să se ocupe de e-mailuri.
Lansată în urmă cu trei ani, Blue Colibri App este o soluție simplă, eficientă și măsurabilă, menită să stimuleze implicarea angajaților, dezvoltarea organizațională și comunicarea internă. Practic, le oferă managerilor de companii șansa să ajungă la angajații lor de oriunde, în orice moment.
Blue Colibri App se bazează pe trei piloni principali:
- comunicarea internă unidirecțională și bidirecțională (schimbul de informații, crearea de evenimente, derularea de sondaje și anchete, împreună cu capacitatea de a stabili și de a cultiva comunități virtuale la locul de muncă).
- digitalizarea activității de HR (baza de documente și de cunoștințe, sistemul de rezervări, capacitatea de a gestiona diferite formulare și certificate și de a partaja statele de plată; toamna aceasta, intenția companiei este să creeze și un sistem de gestionare a concediilor).
- învățare corporativă (pre-boarding, onboarding și e-learning).
Atuurile Blue Colibri
Pe o piață care propune deja destule instrumente de îmbunătățire a activității departamentelor de resurse umane, fondatorii Blue Colibri sunt convinși că pot deveni un jucător de top. “Misiunea noastră este să oferim o soluție care să fie nu doar simplu de interacționat, din partea angajaților, ci și suficient de profundă, cu toate funcționalitățile, pentru a oferi minților creative ale profesioniștilor în resurse umane posibilitatea de a-și implementa propriile strategii și de a crea mediul potrivit în propriile companii. Nu doar tehnologia și funcționalitățile, ci și nivelul de suport pe care îl dedicăm clienților noștri în fiecare zi, joacă un rol important, fiindcă îi ajutăm cu traininguri de sistem, consultanță și suport tehnic, totul în limba lor maternă”.
Pe piață există soluții similare, ce acoperă chiar unele funcționalități ale Blue Colibri (de exemplu, aplicații de comunicare internă, instrumente de e-learning, instrumente de administrare a resurselor umane), însă USP-ul (Unique Selling Point) companiei este că oferă toate aceste funcționalități într-un singur instrument, într-un mod simplificat.
Cum a început totul
Până să lanseze Blue Colibri, Viktória Fulai, CEO și co-fondator al startup-ului cu sediul la Budapesta, a lucrat alături de colegii săi cu o serie de clienți corporativi dintr-o gamă largă de industrii, timp de mulți ani. La vremea aceea, compania se numea Colibri Solutions și era responsabilă de realizarea de studii de piață și de diagnosticarea proiectelor din companii.
O parte a jobului însemna discuții cu angajații, care erau întrebați ce le place cel mai mult și ce apreciază cel mai puțin la locul lor de muncă. Rezultatele au indicat că comunicarea internă era una dintre cele mai presante probleme în marea majoritate a companiilor. “Tot timpul, literalmente tot timpul, oamenii au enumerat comunicarea internă printre primele trei cele mai rele lucruri de la locul lor de muncă. Indiferent dacă era vorba de o companie formată din blue collars sau white collars, aspectul acesta era cotat incredibil de prost. Comunicarea – sau absența ei – era o problemă peste tot. Așa că am început să ne gândim cum am putea îmbunătăți comunicarea internă în alte moduri”, își amintește Viktória Fulai.
Ideea de a crea o aplicație s-a născut în timpul unei conversații între Viktória, Tamás Barathi, co-fondator Blue Colibri, și șeful departamentului de resurse umane al unuia dintre clienții lor. “Managerul respectiv s-a plâns că este imposibil să comunici efectiv cu reparatorii de camioane, de exemplu, pentru că, pur și simplu, nu au o adresă de e-mail. Atunci când conducerea dorea să ia legătura cu ei, trebuia să-i sune pe rând, unul câte unul, dar asta era total contraproductiv. <Ar fi grozav dacă oricine poate să-și folosească propriul telefon ar da două click-uri și ar citi astfel noutățile din companie>, ne-a spus șeful de HR”.
Viktória și Tamás au văzut în asta o oportunitate extraordinară și s-au gândit că o aplicație, care să fie disponibilă pentru oricine, ar putea fi cheia rezolvării problemelor de acest gen. Asta a devenit ideea principală a aplicației: orice angajat să poată accesa știri legate de compania lor cu doar două click-uri.
Primii pași au fost crearea unui prototip și contactarea clienților, pentru a afla dacă sunt interesați să folosească aplicația. Au colectat informații, ca să înțeleagă ce caracteristici ar fi crucial de adăugat. Pe baza feedback-ului primit, au dezvoltat un al doilea prototip și au conturat alte aspecte ale unei posibile intrări pe piață. “Am început să cartografiem concurenții și piața și am făcut multe analize comparative. De asemenea, am început să ne gândim la care ar putea fi politica noastră de prețuri”.
Proiectul lor a prins elan atunci când au primit o investiție consistentă din partea unei firme de investiții în tehnologie de top. În decembrie 2018, un pitch la Oxo Technologies Holding le-a adus o finanțare VC (venture capital) de 200.000 de euro. În februarie 2019, au fondat compania în formula actuală și au creat prima versiune a Blue Colibri, Blue Colibri 1.0. Versiunea de acum a fost dezvoltată în vara lui 2019, iar primele parteneriate au fost definitivate în septembrie.
Țintele Blue Colibri
De la înființare, compania a înregistrat o creștere spectaculoasă. De la începutul anului trecut, echipa sa continuă să se extindă, iar acum include 22 de membri. 60 de clienți, în special din retail, sectorul hotelier, FMCG și producție, și circa 48.000 de angajați, folosesc astăzi aplicația. Dintre aceștia, 70 la sută sunt angajați care nu lucrează la birou.
De curând, un al doilea investitor important s-a alăturat companiei. Într-o a doua rundă de finanțare, Bonitas Capital Fund II a oferit 1,25 milioane de euro. Asta va permite fondatorilor Blue Colibri să dedice resurse pentru extinderea internațională, în primul rând pentru a construi o rețea de parteneri de vânzări în Europa Centrală și de Est și în țările vorbitoare de limba germană (DACH – Germania, Austria, Elveția).
Cucerirea altor piețe, alături de transformarea într-un jucător de top pe piața HR, sunt parte a planului pe termen mediu. Pentru moment, una dintre prioritățile principale este aceea de a ține pasul cu planul de dezvoltare – inclusiv prin introducerea de noi caracteristici utile în aplicație, într-un ritm rapid – și aducerea de noi colegi în echipă.
Pe termen lung, Blue Colibri își propune să devină o soluție de tip “Software as a Service”, care să permită organizațiilor din întreaga lume – fie că este vorba de un IMM sau de o companie globală – să utilizeze serviciul cu un minimum de asistență personală.
Rețeta succesului
Totuși, nu este suficient să ai o idee grozavă ca să construiești un business de succes, iar oamenii de la Blue Colibri știu asta. De aceea, nu se abat în nici un moment de la principiile cu care au pornit în această aventură:
- clientul este pe primul loc: parteneriatul și colaborarea strânsă cu clienții sunt aspecte vitale;
- oferirea unei singure soluții pentru mai multe nevoi: comunicare internă, administrare de resurse umane și formare (inclusiv pre- și onboarding);
- digitalizare și simplificare: crearea unui instrument care să permită procese fără hârtii și fără probleme;
- flexibilitate: compania răspunde nevoilor individuale și dezvoltă tool-ul zi de zi
- abordare prietenoasă: Blue Colibri are o echipă de asistență dedicată, iar platforma este concepută pentru a fi ușor de înțeles chiar și pentru cei care nu au competențe digitale.
Vor să “cucerească” România
Blue Colibri a făcut recent primii pași în afara Ungariei și își pregătește intrarea pe piața românească. Deși au luat în calcul faptul că România este o piață mult mai mare decât cea maghiară – lucru certificat nu doar de dimensiunile celor țări, ci și de cifrele PIB-ului de-a lungul anilor -, fondatorii companiei știu că, din punct de vedere cultural, românii și maghiarii au trăsături similare.
Apropierea este dublată și de apartenența la o piață extrem de dinamică, așa cum este cea din Europa Centrală și de Est. Iar una dintre cele mai mari asemănări, mai ales din ultimii ani, este direcția pe care cele două țări au luat-o spre transformarea digitală. “Industriile se adaptează pe zi ce trece mai mult la realitatea incontestabilă că oamenii sunt mai conectați, iar companiile nu pot rămâne în urmă. O altă asemănare este faptul că cele două țări au oameni străluciți și inovatori în comunitățile de resurse umane, ceea ce ne face să credem că acesta este cel mai bun moment pentru a vorbi despre implicarea angajaților, crearea de comunități de companii și cele mai bune practici la locul de muncă”, arată reprezentanții Blue Colibri.
Pandemia: jumătatea plină a paharului
În ciuda “turbulențelor” de pe piața muncii, pandemia le-a deschis multe uși celor de la Blue Colibri. “Chiar dacă a fost o situație foarte nefericită, a făcut lumină în multe domenii ale comunicării interne și ale resurselor umane, care pot fi dezvoltate și digitalizate”, este concluzia lor.
Ei cred cu tărie că HR trebuie să “respire adânc” după această perioadă fără precedent și să-și reconsidere rolul în organizație. “Noi le furnizăm un instrument cu ajutorul căruia pot gestiona cu ușurință sarcinile administrative grele, astfel încât să aibă mai mult timp pentru a juca acel rol strategic pe care ar trebui să-l aibă în orice organizație. Resursele umane trebuie să fie rapide, reactive, iar unul dintre cele mai importante obiective ale lor este să mențină oamenii angajați, motivați și informați în această nouă eră digitală”.
Viața de antreprenor în Europa Centrală și de Est: plusuri și minusuri
Pentru un startup născut în Europa Centrală și de Est, dar care își propune să devină un jucător global, drumul nu este întotdeauna lin. La capitolul “provocări”, în capul listei ar putea fi faptul că majoritatea organizațiilor mari, care de multe ori sunt principalii clienți-țintă ai startup-urilor, au sediul în Europa de Vest, Asia și SUA. Prin urmare, este o provocare să închei afaceri mari și serioase la începutul călătoriei startup-ului tău. Absența jucătorilor est și central-europeni de pe piața globală ar putea fi un minus.
Din motivul de mai sus, susțin cei de la Blue Colibri, este greu pentru o companie să se specializeze într-o anumită industrie – de exemplu, să ofere instrumente de comunicare internă exclusiv pentru angajații HORECA. “Trebuie să venim cu soluții generice, ce pot funcționa pentru mai multe contexte de utilizare. Iar soluțiile generice sunt mai dificil de vândut peste hotare”.
Apoi, este o situație des întâlnită ca ca startup-ul să se vadă pus în situația de a crea nevoia pentru serviciul oferit. “Piața nu este atât de matură și multe organizații încă nu au realizat că au nevoie de o soluție de pionierat, fiindcă sunt concentrate pe probleme de bază. Acest lucru este valabil mai ales pentru domeniul HR, unde ne întâlnim adesea cu organizații mari ce angajează doar câțiva specialiști în resurse umane care să se ocupe de minimul necesar, precum recrutarea și relațiile de muncă. Totuși, pandemia a avut un efect pozitiv asupra digitalizării, iar tot mai multe companii au început să investească în soluții digitale”.
Potrivit reprezentanților Blue Colibri, acesta nu este singurul aspect pozitiv, însă s-ar putea să fie cel mai important: o mulțime de investitori sunt cu ochii pe această regiune. Astfel, startup-urile au acces la granturi și la alte oportunități de dezvoltare, deoarece piața nu este atât de matură și saturată, iar companiile cu soluții de pionierat sunt binevenite, dacă pot câștiga încrederea investitorilor și pe cea a clienților.
Sfatul unor fondatori de startup pentru alți fondatori de startup
Dacă ar fi să dea un sfat “colegilor” antreprenori, fondatorii Blue Colibri cred că este esențial ca un antreprenor să aibă o înțelegere profundă a pieței înainte de a investi în dezvoltarea oricărei idei. “Faceți cercetări, nu vă fie teamă să întrebați și testați-vă ideea”, este îndemnul lor. Apoi, ideal ar fi să aibă cel puțin câțiva clienți deschiși să le încerce soluțiile, iar referințele sunt cruciale. Nu în ultimul rând, oamenii de afaceri aflați la debut nu ar trebui să se blocheze în detalii – “done is better than perfect” -, iar dacă au în plan să construiască o soluție software, printre fondatori ar trebui să se afle și un specialist/ dezvoltator IT.