Compania de două miliarde de dolari și 1.200 de angajați, care nu are departamente de HR și IT

Octopus Energy, un startup din Marea Britanie, evaluat la peste 1,4 miliarde de lire sterline (două miliarde de dolari), care vinde energie verde și are peste 1.200 de angajați, nu are departamente de HR și IT.

Potrivit fondatorului și CEO-ului companiei, Greg Jackson, lucrurile nu se vor schimba prea curând. “Marile companii au tendința de a-și <infantiliza> angajații și de a-și <îneca> oamenii creativi în procese inutile și multă birocrație”, explică Greg Jackson. Departamentele de resurse umane și IT nu-i fac pe angajați mai fericiți sau mai productivi. Așa că nu are nevoie de ele, spune antreprenorul britanic.

Compania Octopus Energy a apărut în 2015 și este specializată în furnizarea de energie regenerabilă pentru consumatorii casnici. A crescut ca-n poveste, a depășit cele șase mari firme de energie tradiționale, furnizează acum energie pentru mai mult de 1,9 milioane de gospodării în Marea Britanie și este în curs de extindere la nivel internațional. Personalul permanent deține cinci la sută din acțiunile companiei, notează BBC.

Greg Jackson este un antreprenor în serie, care are în “portofoliu” o  fabrică de oglinzi, o agenție de administrare a proprietăților online și o cafenea. Conducând companii mici, care aveau în jur de cinci angajați, a învățat să se ocupe singur problemele de resurse umane și IT, mărturisește el.

Totuși, ce se întâmplă dacă în companie apare un caz de bullying sau dacă există un litigiu contractual, pentru care e nevoie de cunoștințe de specialitate? Jackson spune că se așteaptă ca managerii săi să-și asume responsabilitatea pentru aceste lucruri (cu o pregătire adecvată), mai degrabă decât să o paseze spre o “terță parte” – exact cum făcea el, când își conducea echipele “la firul ierbii”. El consideră că această abordare le permite companiilor să se extindă mai rapid și să se bazeze pe angajați mai independenți.

Greg Jackson, fondatorul și CEO-ul companiei Octopus Energy.

Filozofia sa de mangement s-a schimbat total pe când avea 27 de ani și conducea un atelier de producție, în Londra. O întâmplare de la acea vreme încă îl “bântuie”. La recepție lucra o femeie trecută de 40 de ani. Ea se ocupa și de relațiile cu clienți.

“Într-o zi, am auzit-o vorbind la telefon cu un client și am crezut că pot ajuta, așa că m-am aplecat și i-am spus câteva cuvinte <înțelepte>. A terminat de vorbit, ca o profesionistă desăvârșită, s-a întors spre mine și mi-a spus: <Greg, cresc doi băieți și un soț cu salariul pe care mi-l plătește această companie. Dacă pot face asta, poți fi sigur că pot face orice vrea compania asta de la mine. Și, apropo, Greg, am fost aici înainte să vii tu și voi rămâne aici și după ce tu vei pleca. Iubesc compania asta mai mult decât tine, așa că nu trebuie să-mi spui niciodată ce trebuie să fac>”.

Greg Jackson nu a mai fost în stare să scoată un cuvânt. “Mi-am dat seama că are dreptate și îmi amintesc doar că am îmbrățișat-o. A fost una dintre cele mai bune experiențe de învățare din viața mea și stă la baza stilului meu de management de astăzi”.

Acest episod l-a convins să adopte o abordare hands-off, ce permite persoanelor și echipelor să se organizeze singure și să evite, pe cât posibil, orice interferență de “sus”.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share