Cum arată liderul anului 2030?

Odată cu atingerea, în 2012, a pragului de un miliard de smartphone-uri la nivel global, companiile întră într-o era de transformare accelerată. Spre deosebire de companiile de tradiție, companiile secolului 21 sunt de 10-40 de ori mai eficiente. Companiile formate pe calapodul vechii economii dacă nu-și remodelează afacerea vor avea parte de “momentul lor Kodak”. Care vor fi implicațiile? Multiple.

Constantin Măgdălina

Expert @ Tendințe și tehnologii emergente

Peste zece sau 20 de ani, redesenarea fiecărei industrii va fi o realitate dictată de noile transformări: orașe inteligente, energie regenerabilă, infrastructură pentru lanțul de distribuție, aprovizionare, educație și servicii sociale pentru circa nouă miliarde de oameni. Și tot atunci, liderii care vor conduce aceste companii vor fi diferiți de cei de acum. Cum vor arăta liderii din 2030?

Un nou mindset, “de explorator”

Technologia resetează sistemul de operare al liderilor. Aceștia sunt obligați să fie mai îndrăzneți și vizionari. Liderii de mâine vor fi motivați să exploreze oportunități care vin la pachet cu riscuri mai mari. Zborul pe Marte dorit de Elon Musk sau explorarea spațiului pe scară largă dorită de Richard Bronson ori Jeff Bezos, dacă nu sunt exerciții de PR, sunt dorințe care exprimă cel mai bine modul în care îndrăznește tipul de lider de mâine.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Liderii viitorului nu se visează perfecți și atotștiutori, ci fac echipă cu oameni care au calități și cunoștințe ce lor le lipsesc. Oamenii din echipa lor au o viziune a viitorului aliniată cu cea a fondatorului companiei. Sunt loiali, fără a fi servili. Gândesc autonom, propun perspective, dar acționează împreună. Ascultă și sunt ascultați de lideri. Liderii viitorului își asumă riscuri și nu se sperie de eșec. Ei știu că marii câștigători în business au trecut prin eșecuri răsunătoare.    

Toate companiile vor fi “de tehnologie”

Dintre companiile noii generații, cele mai multe se poziționează drept companii de tehnologie. Chiar dacă operează în industria bancară, de asigurări sau turism, baza lor tehnologică de funcționare le redefinește. Dacă ținem cont că multe sunt companii ce operează platforme online au în componența consiliului director de nouă ori mai mulți decidenți cu competențe tehnice decât cele tradiționale și  bugete semnificative de investiții în tehnologie există motive puternice să se numească companii de tehnologie cu acreditare în industria bancară, de asigurări sau de turism.   

Progresul tehnologic ne arată tot mai mult că liderii noii generații cumpără procesele de afaceri de care au nevoie ca servicii în cloud (PaaS). În timp ce veteranii sunt captivi utilizării de tehnologii vechi, tinerii competitori utilizează cele mai noi tehnologii și construiesc modele de afaceri complet noi.

Caracteristicile noi ale liderilor

Integrarea componentei tehnologice tot mai mari antrenează noi aptitudini de conducere. Inovația nu mai înseamnă să mai adaugi încă o caracteristică unui produs existent, ci să construiești un produs care nu există.

Dacă ar fi să identificăm trei caracteristici ale noului tip de lider, comparativ cu tipul consacrat de lider acestea ar fi:

  • Caracterul curajos, deschis și vizionar al liderilor, cu focus pe competențe tehnice avansate la nivel strategic;
  • Deprinderea de a lucra în echipă cu oameni mai valoroși decât ei dar cu același spirit de explorator;
  • Centrarea pe dezvoltarea companiei prin investiții în companii cu potențial, valori comune și cultură antreprenorială.

Orientarea spre creștere globală

Pentru viitori lideri, aversiunea la risc nu există pentru că fiecare dintre ei a cunoscut eșecul. În calitatea lor de directori ai companiilor lor sau investitori, ei se centrează nu pe risc, ci pe potențial. “Cât de mult putem crește această idee într-o afacere globală?” pare să fie întrebarea-cheie, pe care fiecare și-o adresează.

În același timp, tot mai mult, lideri noii generații au cunoștințe avansate de AI, blockchain, IoT, social media, cloud computing și alte tehnologii similare, ce cresc exponențial afacerile pe care le construiesc sau preiau.

Mai mult, liderii noii generații pot să înceapă afacerile în industrii bine definite și, grație tehnologiei, să și le extindă sau să migreze în alte industrii. În aceste condiții, consiliile de conducere ale noilor companii seamănă mai degrabă cu studiouri de creație în care decidenții sunt deschiși, creativi, nativi digitali și cu experiență relevantă de business. Blugii, tricourile, converșii și ceasurile smart înlocuiesc costumele și ceasurilor analoge scumpe. Cu această nouă generație de lideri, întrăm într-o eră liberă de convenții și deschisă către schimbare.    

DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA

Are o experienţă profesională de nouă ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare, la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat Lean Six Sigma şi ITIL (IT Information Library) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din organizaţii. Certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate într-o companie din Big 4, a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

Articolul anterior

Ministrul pentru mediul de afaceri: România a luat fața celorlalte țări, la negocierea cu Volkswagen

Articolul următor

Mădălina Șerban (Teilor): "E important să știi ce vrei, ce cauți și ce poți, pentru ambele părți - recrutor și candidat"

Articole din aceeași categorie
Citește

Cultura succesului

Succesul este un fel de Graalul sfânt, motivul pentru care fiecare dintre noi face business. Îl căutăm şi…
Total
1
Share