Cum motivăm angajații să se întoarcă la birou full time… și să le placă

În contextul în care companiile au dat deja directive ca din această toamnă angajații să revină la birou, fie trei zile pe săptămână, fie full-time, este necesară regândirea strategiei de retenție a lor și investiția în programe atractive, care să-i motiveze să se întoarcă, spun specialiștii în wellbeing.

Una dintre cele mai accesate soluții de recompensare non-financiară și motivare a personalului o reprezintă programele de tip wellbeing, care le demonstrează angajaților interesul companiei pentru echilibrul viață personală – viață profesională. Multiple cercetări și studii au demonstrat că programele de wellbeing desfășurate în companiile din toată lumea aduc beneficii fizice, mintale și emoționale angajaților, dar și beneficii financiare pentru angajatori.

Sfatul specialiștilor pentru companiile care doresc să-și revadă angajații fizic la birou este acela de a introduce mici happening-uri la birou, care să le stârnească curiozitatea și să-i răsfețe în același timp, să le creeze acea stare de bine la nivel personal și în echipă, și astfel să-i facă să revină constant – de la activități culinare tematice, până la ore de sport ad-hoc. Organizațiile ar trebui să fie cât mai deschise în a primi sugestii despre modalitățile de retenție a angajaților, spun specialiștii.

Angajați fericiți, companii profitabile

Potrivit Alecsandrei Ioniță, specialist programe wellbeing și fondator Wellbeing.ro by SmartExperience, sănătatea mintală, sportul și nutriția sunt cei trei piloni de bază ai unui program de wellbeing consistent și cu rezultate pe termen lung. Studiile realizate de companii arată că un angajat este preocupat să aibă echilibru în toate aceste trei direcții, motiv pentru care este recomandată o abordare holistică a acestui tip de programe.

“Știm cu toții: dezvoltarea personală pătrunde în fiecare aspect al vieții noastre și nu poate fi separată de viața profesională. Angajații care se simt apreciați și împliniți sau văd că progresul lor este una dintre prioritățile angajatorului vor fi mai motivați și mai productivi. Prin urmare, încurajarea angajatului în dezvoltarea sa personală înseamnă încurajarea lui spre a deveni cea mai bună versiune a sa, nu doar la nivel personal, ci și pe plan profesional“, explică Alecsandra Ioniță.

Faptul că programele de wellbeing au devenit o investiție de succes pentru companii se reflectă în îmbunătățirea productivității și performanței angajaților, reducerea absenteismului, rata mai mare de retenție, reducerea costurilor de recrutare și formare profesională, o sinergie mai mare în companie, creșterea nivelului de angajament și loialitate față de angajator.

Alecsandra Ioniță, specialist programe wellbeing & fondator @ Wellbeing.ro by SmartExperience.

Back to Office. Între motivație și creativitate

Revenirea angajaților la birou în plină toamnă aduce o provocare departamentelor HR care își doresc să implementeze programe de retenție cât mai atractive. “E un moment în care putem îmbina perfect jocul creativ și nevoile psihologice de bază ale angajaților și nu numai. Totul depinde de abilitatea specialiștilor de a crea evenimente unice și conexiuni fine între sănătatea mintală și fizică a oamenilor din companii. Spre exemplu, conceptul Back to Office, așa cum îl gândim noi pentru partenerii noștri, este un blend între ateliere care promovează starea de bine la birou și ateliere care ne aduc bucurii… gurmande”, explică Alecsandra Ioniță.

Adevărata creativitate înseamnă să faci lucruri uimitoare din lucruri mărunte, să o faci cu entuziasm și să aduci bucurie prin toate acestea, consideră specialistul. “Le propunem partenerilor noștri să transformăm momentul Back to Office într-o <Zi a Recoltei> plină de surprize. Îi așteptăm pe angajați cu standuri de fructe de sezon, must, plăcinte de dovleac și ateliere de arts & crafts cu materiale din natură: coronițe de vreascuri împodobite cu fructe uscate și deshidratate. Au un mare succes, deoarece aceste tipuri de evenimente la birou îi fac pe angajați să-și dorească să revină”.

Printre cele mai solicitate workshop-uri concepute pentru dezvoltarea personală a angajatului, în această perioadă a anului, se numără Actorie și improvizație; Dicție; Stil și imagine personală; Storytelling; Scriere creativă; Public speaking; Managementul emoțiilor. Acestea se desfășoară la sediul companiilor, de obicei după orele de serviciu, și sunt susținute de traineri externi, profesioniști în domeniile lor.

Printre beneficiile angajaților în urma programelor de wellbeing se numără micșorarea nivelului de stres și reducerea problemelor legate de stres, ameliorarea sănătății fizice și mintale, creșterea energiei și a productivității, management mai bun, o atitudine pozitivă și optimistă, creșterea stimei de sine și a spiritului de lucru în echipă.

Învățături din pandemie: captarea atenției

Industria de wellbeing a crescut considerabil în pandemie și continuă să o facă. În ultimii doi ani, companiile și-au permutat bugetul de training și teambuilding spre organizarea de seminarii online de wellbeing, fiindcă sunt sincer preocupate de sănătatea și echilibrul angajatului într-o perioadă cu totul atipică. În ultimele săptămâni, s-a produs o migrație de la home office la head office. Mai mult de 80 la sută dintre atelierele de wellbeing sunt organizate acum la sediul companiilor. Restul de 20 la sută sunt livrate online sau în format hibrid.

“Activitățile din sfera wellbeing care încă se mai întâmplă online sunt cele din zona de sănătate mintală, adresate unui număr mai mare de participanți – respectiv conferințele. Sunt o metodă bună de a ajunge la cât mai mulți respondenți care au probleme de adaptare la munca de tip hibrid. Subiectele abordate sunt cele mai căutate din ultimii doi ani: burnout-ul, relațiile interpersonale, stress management”, precizează Alecsandra Ioniță.

Aceasta consideră că pandemia a oferit o oportunitate de regândire și îmbunătățire a structurii webinariilor. “Concentrarea oamenilor în predarea virtuală scade la fiecare șapte minute, cu excepția cazului în care există o schimbare în metodă sau modul de livrare, arată studiile. Ne-am conformat cerințelor angajaților, am citit studii apărute pe piața din SUA, am redus cantitatea de informație livrată, am adaptat structura atelierelor și am introdus mai multe elemente pentru captarea atenției: poll-uri, jocuri de gândire, întrebări de tip trivia”.

DESPRE ALECSANDRA IONIȚĂ

Cu o experiență de 13 ani în marketing, comunicare și vânzări, în companii de tip antreprenorial și în companii multinaționale și ONG-uri, și-a concentrat activitatea din ultimii 14 ani pe consultanță specializată în wellbeing. În 2010, a înființat divizia Wellbeing.ro a SmartExperience, prima companie care adoptă o abordare integrată a programelor de wellbeing și îmbină metode clasice de training cu angrenarea cursanților în activitățile desfășurate prin cele mai interactive modalități. Parcursul său profesional include funcții de execuție și decizie în managementul unor companii precum Washington Group International, Karl Heinz Dietrich, La Strada Deco și Fundația Calea Victoriei, care acoperă industriile logistică, FMCG și ONG. Are un master în Publicitate și reclamă la Școala Națională de Studii Politice și Administrative București. A absolvit Facultatea de Administrația Afacerilor, Universitatea Româno-Americană, și Facultatea de Limbi Străine, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu.

DESPRE WELLBEING.RO 

Înființată în 2010, Wellbeing.ro by SmartExperience pune la dispoziția angajatorilor o gamă completă de servicii wellbeing, de la ateliere de două ore la sediul companiei, până la activități de tipul wellbeing retreat, care durează până la o săptămână. Divizia numără peste 70 de facilitatori care susțin organizarea celor peste 110 de tipuri de workshop-uri oferite clienților companiei. Facilitatorii provin din domenii diverse de activitate (actorie, iluzionism, gastronomie, arte plastice, dezvoltare personală, modă) și sunt recunoscuți pentru experiența și talentul lor.

Articolul anterior

Contextul economic incert și creșterea prețurilor readuc joburile din străinătate în atenția candidaților din România

Articolul următor

FRF, prima federație sportivă din România care publică Strategia de sustenabilitate 2022-2030

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share