În vremurile actuale, când există agende multiple, iar oamenii și organizațiile au fiecare obiectivele și mizele lor, pare foarte greu să reduci la un numitor comun, să găsești o bază de lucru la care să adere toată lumea și pe care s-o îmbrățișeze cu deschidere, pentru a contribui la livrarea unui scop comun.
În același timp, trăim mai multe crize suprapuse, iar mijloacele sau resursele de a face față realității nu ne sunt la îndemână cu ușurință. În cele ce urmează, vom explora modurile în care ne poate ajuta un proces de team coaching în crearea unui scop comun, gestionarea stakeholderilor și dezvoltarea agilității și flexibilității echipei.
Lilia Dicu
Daring Executive Coach
Cum ajută team coaching-ul pentru definirea unui scop comun?
Procesul de team coaching ajută la alinierea priorităților, verbalizarea lor și aducerea la un numitor comun. Deseori, fiecare membru al echipei are un răspuns diferit la întrebarea “pe cine servește echipa din care fac parte?”, însă o întrebare venită dintr-o mentalitate orientată spre creștere ar suna astfel: “cum putem noi, cei care suntem aici, cu particularitățile și trăsăturile noastre, să ne aducem împreună capabilitățile și să răspundem provocărilor actuale și viitoare?”.
Pentru ca asta să se întâmple, este foarte important să se creeze în echipă un spațiu de încredere, de siguranță psihologică, de înțelegere comună, de acceptare a cine sunt membrii echipei și a diferențelor dintre ei.
Acest proces nu poate fi făcut oricum, la întâmplare, la un teambuilding sau la o petrecere de firmă. Este un proces laborios, ce necesită o investiție de timp, energie și resurse. Este nevoie ca toți oamenii din echipă să fie aduși la aceeași masă și, prin măiestria coach-ului, ei să ajungă să discute împreună tot ce îi apasă.
De exemplu, câteva întrebări ce merită adresate sunt: “Pe cine servește output-ul nostru? Ce vor de la noi stakeholderii acum, încotro se îndreaptă tendințele și ce vor vrea în viitor? Care sunt provocările echipei, care sunt provocările business-ului? Ce alte provocări credem noi, ca echipă, că vom înfrunta și cum ne putem pregăti de acum cu soluții?”.
- Simona Paraschiv (Asociația InspirAction): „Suntem liantul dintre mediul academic și cel de business, formând tinerii de care companiile au mare nevoie”
- [People&Culture in Tech]: Inovație în stilul Silicon Valley – Andrei Bumbu, Engineering Manager, Creative Cloud, despre Garage Week la Adobe
- HR-ul în 2025: ce va rămâne la fel și ce se va schimba
Toate acestea necesită o abordare strategică, pentru că, atunci când vorbim despre scop, el este pe termen lung și este întotdeauna mai mare decât fiecare om implicat în realizarea lui. În funcție de mandatul echipei și de obiectivele care se așteaptă a fi atinse, elaborarea scopului este crucială. Primele întrebări care ar trebui adresate pentru identificarea scopului sunt: “Ce?” și “De ce?”, iar apoi “Cum?”.
Cum identificăm scopul comun? Acesta se naște din scopul fiecăruia. Fiecare om va fi angrenat într-un scop comun dacă el are un scop personal anexat acestui lucru. Oricât de tranzacțional ar părea, dacă în scopul mai mare acel om nu va regăsi ceva personal, atunci nu îi va păsa de îndeplinirea lui.
Și atunci, măiestria liderului este să identifice scopul. Scopul operațional (de exemplu, să îmi plătesc facturile) nu aduce niciodată satisfacție, sentimentul de creștere și inovare, și nu scoate la suprafață creativitatea. Dacă organizațiile dezvoltă sentimentul de apartenență și unitate al angajaților, atunci răspunsul la întrebarea “de ce m-aș implica?” capătă o cu totul altă valență.
Cum ajută team coaching-ul gestionarea stakeholderilor?
Fiecare stakeholder are un mandat, anumite roluri și responsabilități pentru care este în acea poziție. Problemele care apar în organizații au legătură cu conexiunile dintre mai mulți stakeholderi – ele nu apar de la ce vrea stakeholder-ul, ci pentru că relația dintre ei nu poate asigura ce își doresc toate părțile.
De exemplu, adesea, într-o organizație apar conflicte între diferiți stakeholderi – departamente diferite (cel financiar, comercial sau juridic). Conflictele nu reprezintă adevărata problemă, ci sunt exponentul unor provocări date de conexiunea dintre oameni și înțelegerea scopului comun – care este rolul lor acolo? În tot lanțul de creare al valorii dintr-o organizație sunt multe pitstop-uri, multe necunoscute, și toate acestea trebuie privite de echipe ca niște lecții de unde se poate învăța. Pentru această învățare, e necesară crearea unui cadru de încredere și asumarea unui risc, pentru că managerii trebuie să iasă din zona confort și să învețe cum să identifice provocările, cum să se uite la ele diferit.
Așadar, procesul de team coaching te ajută să abordezi sistemic, punctual, mai multe lucruri care sunt interconectate:
- scopul, care deși poate părea efemer, este extrem de important pentru ca duce la alinierea membrilor echipei;
- gestionarea stakeholderilor – este vitală, pentru că îl face pe manager să înțeleagă cu cine și în ce fel să relaționeze și să ducă lucrurile la următorul nivel.
- gestionarea relațiilor, care e la fel de importantă în interiorul echipei, dar și în exteriorul ei; aici este important cum se conectează membrii unei echipe cu membrii altei echipe.
Pe parcursul acestor dezvăluiri, are loc învățarea și schimbarea mentalității, de la competitivitate sau delăsare la o mentalitate orientată spre creștere. Însă toate acestea nu pot fi posibile fără crearea unui spațiu specific proceselor de team coaching.
Cum poate un proces de team coaching să dezvolte agilitatea și flexibilitatea echipei?
Pin faptul că analizează împreună anumite direcții, într-un mod structurat, vocea fiecăruia este auzită, se ajunge la ceva mai mult decât suma părților, la lucruri noi, neștiute. Pentru că este un efort colectiv, din experiența, cunoașterea și bunăvoința tuturor se nasc lucruri mult mai mari.
Concret, vedem că deseori, există o încărcare emoțională: oamenii se simt overworked, stresați, neprețuiți, simt că au prea multe responsabilități. Când ei discută împreună, se uită în ochii celorlalți și spun, cu empatie, acceptare și fermitate, ce îi deranjează și ce nu merge, se creează un spațiu lucrativ, benefic pentru toți membrii echipei, și se nasc soluții. Team coaching-ul accesează aceste blocaje și reprezintă un proces pentru că oamenii nu se deschid ușor. Formarea unor relații de apropiere și încredere durează. Însă, atunci când se întâmplă, vedem schimbări semnificative.
În încheiere, fie că ești manager de HR sau lider de echipă, îți propun un exercițiu care te va ajuta să vezi dacă echipa ta are nevoie de team coaching sau nu. Întreabă-i pe oameni: pe cine crezi că servește această echipă? care este istoria acestei echipe văzută prin ochii fiecărui membru? cine este în echipă și care ar fi competențele de care e nevoie? Analizează răspunsurile fiecărui angajat și vezi unde te vor duce.