Înaintea răspândirii internetului și apariției ChatGPT, schimbările tehnologice și sociale erau mai lente. Viitorul putea fi prezis. Cunoașterea avansa mai încet, cadrele de învățare erau relativ fixe și locurile de muncă cam aceleași, companiile făceau planuri strategice pe perioade de zece sau cinci ani, bazate pe premise relativ stabile.
Constantin Măgdălina
Expert @ Tendințe și Tehnologii Emergente
După răspândirea internetului și odată cu avansul tehnologic accelerat, mediul de afaceri și societatea în ansamblu au devenit mai volatile și imprevizibile. Schimbările tehnologice rapide, inovațiile disruptive și globalizarea au schimbat peisajul economic și au determinat o adaptabilitate și o învățare continuă mai necesare decât oricând.
Este ChatGPT un substitut pentru învățare?
Lansat oficial în noiembrie 2022, ChatGPT pare că dinamitează tot eșafodajul și așa greu întreținut al unei lumi care mai controla transformarea, dar care acum se simte împinsă de la panoul de comandă de inteligența artificială.
Cărți care se scriau după ani de cercetare sunt realizate acum în săptămâni și, uneori, zile. Coduri de programare care aveau nevoie de echipe întregi de programatori ca să le scrie sunt realizate acum în câteva minute. Întrebări care își găseau răspunsul prin ore de lectură și învățare îl primesc acum în câteva secunde.
Este ChatGPT substitut pentru învățare? De ce să mai învăț dacă Inteligența artificială știe mai multe lucruri decât mine? Pentru a răspunde acestor întrebări, este nevoie să înțelegem că adaptarea la viitorul incert, marcat de inteligența artificială, trebuie să însemne mai multă învățare.
O învățare cu scop, care să ne responsabilizeze că să fim relevanți social și profesional. Din “fabricile” sistemului de învățământ, procesul educațional și planul de învățare sunt concepute de echipe de experți educaționali.
Conținutul din curriculum era responsabilitatea lor, iar “ucenicilor” li se spune ce să învețe. Procesul acesta era, într-un fel, firesc, ținând cont de etapă inițială de formare. Însă odată cu maturizarea și ieșirea din sistemul de educație formală, responsabilitatea ne revine. Fiecare trebuie să-și construiască curriculumul în funcție de obiectivele profesionale și de viață.
- Simona Paraschiv (Asociația InspirAction): „Suntem liantul dintre mediul academic și cel de business, formând tinerii de care companiile au mare nevoie”
- [People&Culture in Tech]: Inovație în stilul Silicon Valley – Andrei Bumbu, Engineering Manager, Creative Cloud, despre Garage Week la Adobe
- HR-ul în 2025: ce va rămâne la fel și ce se va schimba
Cum preluăm controlul asupra creșterii personale?
Efectul ChatGPT este confuzia dintre accesul la informație și învățare, ceea ce conduce la două consecințe, într-un fel, contradictorii:
- Demobilizarea din a mai învăța – “de ce să mai învăț dacă dau click și aflu orice?”, și
- Iluzia că știi – “am citit rezultatul căutării și acum știu”.
Informația pe care ne-o dă Inteligența artificială e bună ca element de sprijin în învățare, dar nu o înlocuiește. Deocamdată, este o colecție de informații care nu se articulează într-un sistem sau gândire coerentă. Îi transferă utilizatorului informații și ceva învățare, dar este o învățare minimală.
Nu are legato-ul cunoașterii, textura gândirii construite, bazată pe înțelegerea pas cu pas și transformarea utilizatorului în generator de cunoaștere, ci replică iterativ formulată a unor algoritmi care îl lasă pe user aproape la fel cum l-au găsit.
Realizarea unui curriculum de învățare este responsabilitatea noastră, deoarece ține cont de obiectivele personale stabilite. Te obligă la o analiză a competențelor valorizate în prezent. Te ajută să identifici temele-cheie și structurarea lor, pentru a asigura o progresie coerentă. Te orientează să-ți alegi metodele și strategiile de învățare. Te pune în postura de a-ți monitoriza progresul prin raportare la obiectivele fixate.
Există, așadar, o anumită eficiență socială, pe care responsabilitatea de a-ți construi propriul curriculum o creează. Când fiecare este responsabil față de cine vrea să devină, sunt șanse mari pentru ca fiecare comunitate și societate să progreseze.
Cum să alegi un furnizor de educație?
O altă dimensiune a responsabilității este alegerea furnizorilor de educație. Criteriile după care ne selectăm companiile care prestează astfel de servicii trebuie să fie clare și aliniate cu obiectivele individuale.
Câteva dintre întrebările pe care e util să ni le punem când selectăm furnizorul de învățare sunt: Este o companie prezentă online și offline? Are suită de traininguri de care am nevoie? Ce recenzii are furnizorul? Ce referințe îmi poate da? Ce portofoliu de clienți are? Cum comunică? Ce metode și abordări de învățare folosește? Ce resurse și suport suplimentar oferă pentru o învățare continuă?
În concluzie
Informația este o premisă necesară, dar nu suficientă pentru învățare. Faptul că ChatGPT ne facilitează accesarea informației nu înseamnă că o deținem cu adevărat. Învățarea implică nu numai acumularea de informații, ci și procesarea și înțelegerea acesteia, aplicarea practică, conectarea cu cunoștințele anterioare și dezvoltarea abilităților și competențelor.
ChatGPT poate furniza informații și răspunsuri pe baza cunoștințelor sale anterioare și a datelor de învățare, însă procesul de învățare în sine depinde de modul în care utilizatorul interacționează cu aceste informații. Învățarea adevărată nu e cea a unei acumulări neintegrate și inerte, ci o uneia integrate și active.
DESPRE CONSTANTIN MĂGDĂLINA
Are o experienţă profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, în ţară şi în străinătate. Are un Master în Marketing şi Comunicare la ASE Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library), ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din organizaţii. Certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste patru ani de activitate într-o companie din Big 4, a iniţiat şi a coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitală, tendinţeşi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.