Tehnologia ChatGPT, care generează răspunsuri și texte cu ajutorul inteligenței artificiale, ar putea îndeplini diverse sarcini și roluri, mai ales cele ce implică muncă repetitivă, în companiile din România.
Concret, ChatGPT ar putea fi asistent, arhivist, analist de date, creator de conținut pentru blog sau copywriter junior, și ar putea să aibă un rol de suport pentru angajații români. ChatGPT îi degrevează pe angajați de anumite sarcini și le oferă noi oportunități profesionale. Astfel, ei pot să obțină funcții mai importante și să evolueze profesional și personal, arată o analiză realizată de mai multe companii de IT, marketing digital și HR din România.
ChatGPT îi poate scăpa pe români de munca plictisitoare
Companiile din România consideră că ChatGPT sau o tehnologie similară nu ar putea înlocui angajații, ci mai degrabă ar putea să preia o parte din activitățile zilnice, în special cele de rutină.
“În acest moment, ChatGPT ar putea avea cu succes un post de arhivist, pentru generarea de informații legate de evenimente, și un post de copywriter junior”, crede Andrei Georgescu, co-fondator White Image, cea mai mare companie locală de email marketing. Acesta nu crede că aplicația va putea înlocui munca unui profesionist, ținând cont că livrează multe răspunsuri eronate, însă diverse poziții de juniori ar putea fi afectate.
- Tudor Ionescu (CBRE): “Noaptea Companiilor e mai mult decât un târg de joburi – este o ocazie unică prin care angajatorii își pot prezenta povestea”
- Evenimente de artă direct la birou: cum poate deveni arta o pârghie pentru reținerea talentelor și creșterea productivității
- Viitorul muncii și al resurselor umane, în prim-planul Share|Care|Dare, a 20-a ediție a conferinței naționale HR Club
În opinia Roxanei Epure, Managing Partener NextUp Solutions, una dintre cele mai mari companii românești de soluții software tehnologii avansate, precum ChatGPT, reprezintă o manifestare a nevoilor de automatizare a mediului de business.
“ChatGPT poate prelua orice task repetitiv, cum ar fi informări necesare clienților sau sarcini de evaluare cum sunt sondajele de măsurare a satisfacției clienților. Astfel, îi pot susține pe angajații mei să scape de munca plictisitoare și să aibă timp și energie să fie creativi. Pentru roboți nu e importantă poziția ierarhică, așă că nu m-aș responsabiliza să-l promovez, ci să-l încarc cu cât mai multe sarcini de comunicare interdepartamentală sau cu clienții”, arată Roxana Epure.
Și Daniel Ene, CMO & Partner Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing digital, arată că, dacă ChatGPT ar fi un angajat, ar primi un post pentru suport pentru ajutarea angajaților, ca să poată învăța și optimiza fluxurile din fiecare departament.
Elena Georgescu, fondator al companiei de headhunting True People, consideră că joburile de analiză a datelor, programare, cercetare sau administrare de date pot fi îndeplinite parțial de tehnologii ca ChatGPT. În schimb, cele care necesită creativitate, interacțiune umană și inteligență emoțională ridicată nu vor fi ușor de replicat de astfel de tehnologii.
Ar putea înlocui managerii în companii?
Potrivit reprezentanților companiei METAMINDS, deși ChatGPT poate îndeplini diverse sarcini și roluri într-o organizație, nu are aceleași abilități și calități pe care le au oamenii și care sunt necesare pentru pozițiile de conducere.
“Prin urmare, ChatGPT ar fi mai potrivit ca instrument sau asistent decât ca angajat sau manager într-o organizație. Poate ajuta în cercetare, analiză, raportare, comunicare și rezolvare de probleme, dar nu poate înlocui judecata umană, creativitatea, empatia, etica și viziunea”, spune Marius Marinescu, CTO METAMINDS.
Specialistul în securitate cibernetică subliniază că ChatGPT poate fi folosit și pentru activității distructive de infractorii cibernetici, pentru a genera e-mailuri de phishing sau cod malițios pentru atacuri malware pe scară largă, atacuri ce pot ocoli metodele tradiționale de detectare.
Și reprezentanții Thoughtworks România subliniază că aplicația ChatGPT nu ar putea îndeplini responsabilități importante într-o companie și nici nu ar putea înlocui angajații. Potrivit Inei Iovițoiu, Lead Data Scientist la Thoughtworks România, ChatGPT nu are capabilități de a lua decizii logice care implică critica fiindcă momentan nu excelează la acest capitol, motiv pentru care nu ar putea ajunge foarte sus înierarhie. Un rol potrivit ar putea fi acela de asistent inteligent pentru departamentul de Customer Support, unde poate îndruma clienții în diferite procese operaționale sau poate furniza informații de bază.
Soluție de bază în industria de marketing?
Cum principala abilitate a ChatGPT este crearea de text, acesta ar putea avea un rol important în activitățile de marketing, aducând schimbări mari în industria creativă. Potrivit specialiștilor de la White Image, cea mai mare agenție de email marketing din România, ChatGPT poate fi folosit parțial în activități de creație și de SEO în agenții de publicitate, de marketing digital sau în departamentele de marketing ale companiilor.
“Nu cred că ChatGPT ar putea fi o tehnologie de bază în marketing, în condițiile în care toate informațiile pe care le furnizează trebuie verificate și nu poate analiza situații complexe. Oricât se speculează pe această temă suntem departe de acest punct”, explică Andrei Georgescu, co-fondator White Image.
Daniel Ene subliniază că o aplicație ca ChatGPT nu va putea înlocui un om sau un departament în industria de marketing digital, însă posibilitățile sunt nelimitate. ChatGPT poate crea anunțuri, poate genera idei de conținut și texte pentru site-uri și bloguri, poate căuta cuvinte-cheie, poate genera titluri și descrieri SEO și, implicit, poate genera conținut pentru paginile de produse și paginile de categorii dintr-un magazin online.
“Cel mai greu lucru pentru acest tool este partea de SEO pentru un site sau magazin online. Nu vedem să fie posibil acest lucru cel puțin în viitorul apropiat, însă ne poate ajuta mult. Momentan, din testele făcute de noi, cel puțin pe România și în limba română, rezultatele nu sunt grozave, însă știm că vor fi mult îmbunătățite în perioade scurte”, conchide Daniel Ene.
Din perspectiva recrutării, Elena Georgescu, fondatoarea True People, crede că inteligența artificială poate înlocui toate rolurile ce se bazează pe informații și analiza datelor, însă nu și pe cele bazate pe componenta umană, emoțională, pe empatie și pe relația între oameni. Joburi cu componenta tip chatbot pentru customer support, roluri de analist, raportări de date, elemente de comunicare și programare de bază pot fi făcute de tehnologie, însă e puțin probabil ca AI să preia roluri de strategie și de leadership și de comunicare de criză sau chiar comercială.