98 la sută dintre managerii de afaceri susțineau, în 2022, că analiza și interpretarea informațiilor despre piață și competitori reprezintă un factor important în succesul business-ului lor – o creștere cu 16 la sută față de 2020, arată un studiu Crayon.
Companiile care apelează la servicii de competitive intelligence (CI) au o rată de corelare a activităților curente cu impactul lor asupra veniturilor de două ori mai mare decât cele care nu acordă importanță acestor instrumente.
Cu o valoare de piață globală preconizată să depășească 82 de miliarde de dolari până în 2027 și peste 10.000 de joburi disponibile acum, potrivit platformei LinkedIn, nevoia de resursă umană în acest domeniu este în continuă creștere. Deși noile tehnologii de automatizare și inteligența artificială îi ajută pe experții în Competitive Intelligence în colectarea datelor, analiza și interpretarea lor este încă o sarcină ce nu poate fi realizată fără contribuția factorului uman.
- Simona Paraschiv (Asociația InspirAction): „Suntem liantul dintre mediul academic și cel de business, formând tinerii de care companiile au mare nevoie”
- [People&Culture in Tech]: Inovație în stilul Silicon Valley – Andrei Bumbu, Engineering Manager, Creative Cloud, despre Garage Week la Adobe
- HR-ul în 2025: ce va rămâne la fel și ce se va schimba
“Managerii de companii devin tot mai interesați de activitatea de Intelligence Competitiv și de modul în care pot integra acest tip de departament suport în organizațiile pe care le conduc, fiindcă au început să înțeleagă utilitatea CI în luarea deciziilor de business. Ca beneficiari de servicii de intelligence competitiv, sunt interesați de conținutul raportului primit de la experți și de modul în care concluziile raportului pot susține o decizie strategică de business și mai puțin interesați de tool-urile folosite și de nivelul de sofisticare a tehnologiilor utilizate. Dacă a fost folosită AI sau nu în respectivul ciclu de CI este irelevant pentru beneficiari”, susține George Alexe, Managing Director Krugman & Partners.
Impactul tehnologiei asupra acestor servicii rămâne scăzut
Potrivit studiului Crayon, avansul tehnologic impactează într-o mică măsură activitatea experților în intelligence competitiv, utilizarea noilor tehnologii, precum inteligența artificială. Echipele de colectare de date și analiză petrec doar cu 14 la sută mai puțin timp pentru activități de cercetare, odată cu implementarea unor noi tehnologii de automatizare. Doar 20 la sută dintre informațiile colectate de practicienii în intelligence competitiv pot fi găsite din surse deschise, precum Google.
“În 90 la sută din cazuri, analistul de Intelligence Competitiv trebuie să fie creativ în analiză și dispus să gândească lateral, lucru pe care AI nu-l face. AI nu poate evalua critic calitatea sursei ca un analist cu experiență. AI se luptă cu gândirea laterală și să depășească informațiile, ca să lege punctele, cum se spune. Ca să continue analogia punctelor, dacă inteligența artificială nu le poate conecta, va avea și mai puțin succes în determinarea spațiilor dintre puncte și ce nu se spune sau nu se raportează. AI este limitată dincolo de colectarea de informații și este orientată către comenzile inițiale și punctele de date specifice. În prezent, nu poate face analize de rețea, profilarea caracterului unei persoane și detectarea modelelor”, arată George Alexe.
Totuși, există o serie de beneficii și provocări aduse de AI. Competitive Intelligence implică colectarea de informații din surse deschise, dar și din surse umane, care au cunoștințe directe sau indirecte despre industrie sau concurenți. Informațiile pot fi adunate prin discuții, interviuri, sondaje sau prin participarea la evenimente din industrie. Opiniile subiective, emoțiile și perspectivele sunt esențiale pentru înțelegerea mediului competitiv, iar AI nu are încă empatie sau abilitatea de a se adapta interlocutorului.
DESPRE KRUGMAN & PARTNERS
Aduce pe piața din Europa și SUA cei mai buni experți în Competitive Intelligence și Cyber Security. Ei generează analize și rapoarte de Intelligence pentru mediul de afaceri printr-un proces prin care informațiile colectate sunt verificate și folosite ca să răspundă întrebărilor strategice și tactice despre operațiunile curente ale jucatorilor de pe piață sau pentru a prezice comportamentul lor.