66 la sută dintre reprezentanții companiilor la nivel global spun că angajații recrutați recent sunt insuficient pregătiți pentru rolurile pe care le ocupă, iar lipsa de experiență este principala cauză a eșecului. În schimb, aproape 60 la sută dintre angajați afirmă că organizația lor pune un accent mai mare pe experiență și pe studii decât pe abilități și pe potențial, arată studiul Deloitte 2025 Global Human Capital Trends.
Decalajul de experiență este accentuat de faptul că tehnologiile bazate pe inteligența artificială (AI) preiau sarcinile aferente posturilor de începători și reduc posibilitățile acestora să dobândească abilitățile practice necesare. De aceea, aproape trei sferturi dintre lideri (73 la sută) și angajați (72 la sută) consideră că angajatorii ar trebui să ofere mai multe oportunități pentru acumularea experienței.
Aproape trei sferturi dintre angajați și reprezentanți ai companiilor susțin că este important ca abilitățile umane (curiozitate, inteligență emoțională, etc.) să fie tratate cu prioritate. Organizațiile care reușesc să stimuleze capacitatea angajaților de a se dezvolta profesional, de a-și folosi imaginația și de a realiza analize complexe, au șanse aproape duble (de 1,8 ori) să raporteze rezultate financiare solide, de 1,4 ori mai mari să creeze valoare extinsă pentru clienți și societate și de 1,6 ori mai multe să ofere experiențe profesionale relevante.
- Majoritatea profesioniștilor HR folosesc instrumente de inteligență artificială în munca lor. ChatGPT, cel mai folosit
- Două treimi dintre angajați traversează o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Cel mai mult îi afectează că nu câștigă suficient și instabilitatea politică
- Microsoft, Google, Continental, Oracle și Bosch, cei mai doriți angajatori în România, în 2025
Sustenabilitatea capitalului uman, care presupune crearea unui mediu favorabil tuturor celor conectați la organizație, a devenit esențială în obținerea echilibrului dintre performanța umană și cea financiară. Pe de altă parte, doar șase la sută dintre organizații înregistrează progrese reale în asumarea acestui concept ca strategie de business.
„Prin integrarea capitalului uman în strategia de business, organizațiile își pot asigura succesul pe termen lung și pot demonstra că investiția în oameni și în performanța lor nu reprezintă doar o obligație morală, ci și una de business. Angajații care percep stabilitate și se simt conectați la locul de muncă au mai multe șanse să aibă încredere în organizația lor și să contribuie semnificativ la îmbunătățirea rezultatelor financiare.
Evoluțiile din tehnologie sunt incontestabile, iar beneficiile generate în diverse activități nu pot fi ignorate. Dar cele două componente ale forței de muncă – soluțiile informatice și personalul uman – sunt complementare și trebuie doar să se găsească varianta optimă de integrare, astfel încât să crească productivitatea și, pe de altă parte, să fie stimulată creativitatea, inovarea și implicarea angajaților în activitatea de zi cu zi”, arată Raluca Bontaș, Partener, Deloitte România.
Utilizarea AI poate contribui la creșterea productivității, dar poate crea și incertitudine în rândul angajaților cu privire la siguranța locului de muncă și reducerea oportunităților de învățare. Mai mult de jumătate (54 la sută) dintre angajați și lideri sunt îngrijorați de estomparea granițelor dintre munca realizată de oameni și cea efectuată de tehnologie.
Organizațiile au de șase ori mai multe șanse să obțină beneficii financiare din utilizarea AI când angajații sunt cei care generează valoare prin astfel de tehnologii. 56 la sută dintre participanți spun că este foarte important ca beneficiile obținute de angajator prin AI să se reflecte în recompensele acordate angajaților. Totuși, cele mai multe organizații (77 la sută) nu fac nimic în acest sens.
Aproape 70 la sută dintre liderii participanți la studiu recunosc importanța revizuirii criteriilor de atragere și de menținere a angajaților (employee value proposition) pentru a reflecta modul de colaborare dintre oameni și tehnologie, însă doar șase la sută au făcut progrese semnificative în această direcție.
Organizațiile (73 la sută) conștientizează necesitatea redefinirii rolului de manager, astfel încât cei aflați în astfel de poziții să se concentreze pe oameni, pe regândirea modului de lucru și abordarea provocărilor într-o manieră strategică. În prezent, managerii alocă aproape 40 la sută din timp rezolvării aspectelor curente și sarcinilor administrative și doar 13 la sută pentru dezvoltarea membrilor echipei. De altfel, studiul evidențiază faptul că un management puternic este corelat cu o performanță financiară superioară cu până la 15 la sută.
Pentru angajatori, este esențial să asigure un echilibru între nevoia lor de agilitate, ca să performeze într-un mediu de business volatil, și stabilitatea de care au nevoie angajații – 85 la sută dintre liderii care au participat la studiu spun că organizația trebuie să devină mai agilă ca să facă față schimbărilor frecvente, iar 75 la sută dintre angajați așteaptă mai multă stabilitate în activitatea lor profesională. 72 la sută dintre organizații recunosc importanța găsirii căii de mijloc între cele două preocupări, însă doar 39 la sută iau măsuri relevante în această direcție.
„Per ansamblu, studiul scoate în evidență noi paradigme ale relației dintre organizații și oameni. Într-o eră în care incertitudinea și schimbarea au devenit permanente, companiile care investesc strategic în performanța umană reală vor deveni liderii de mâine.
Echilibrul dintre rezultatele economice și cele umane nu mai poate fi tratat superficial sau opțional, ci devine o prioritate esențială pentru supraviețuirea și succesul organizațiilor pe termen lung. Provocarea reală este să avem curajul să renunțăm la paradigme tradiționale și să adoptăm soluții creative și sustenabile pentru viitorul muncii„, declară Doina Patrubani, Senior Advisor, Human Capital, Deloitte România.
Printre factorii care îi motivează să performeze la cel mai înalt nivel în jobul actual, angajații plasează pe primul loc recompensele financiare (32 la sută), siguranța locului de muncă (21 la sută) și munca de echipă (18 la sută), la egalitate cu flexibilitatea relației cu angajatorul.
Raportul Deloitte 2025 Global Human Capital Trends a fost efectuat în rândul a 10.000 de lideri de business și de HR din industrii și sectoare din 93 de țări, inclusiv România. Deloitte a realizat studii și în rândul angajaților, managerilor și membrilor echipelor de conducere, ca să prezinte și perspectiva lor și să evidențieze discrepanțele dintre percepțiile liderilor și cele ale angajaților.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță, consultanță financiară și managementul riscului către circa 90 la sută dintre companiile din topul Fortune Global 500 și către mii de companii din sectorul privat. Cu o istorie de peste 175 de ani, acoperă peste 150 de țări și teritorii și are circa 460.000 de angajați.
Deloitte România este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din țară și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță și managementul riscului, consultanță financiară, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, și alte servicii adiacente, prin 3.200 de profesioniști.