De la aderarea României la UE, Franța s-a situat constant în top 5 cei mai mari investitori străini direcți din România, potrivit unei analize realizate de experții KeysFin.
Investițiile companiilor franceze în România au crescut cu circa 26 la sută în ultimii zece ani (2007-2017) și au ajuns la 4,7 miliarde de euro, în 2017, conform metodologiei BNR. Cifra de afaceri a companiilor controlate direct, majoritar, de investitori din Franța, a fost de aproximativ 14,4 miliarde de euro, în 2017. Dintre cele aproape 2.800 de companii cu acționariat francez, aproape 1.990 au o pondere franceză directă, majoritară (de peste 50 la sută), potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice.
„Franța a fost dintotdeauna unul din partenerii strategici ai României și era normal ca această apropiere a celor două țări să se regăsească și în cifrele de business. Industria auto, comerțul și intermedierile financiare au reprezentat motoarele acestei creșteri, iar în viitor estimăm că investițiile franceze vor accelera, în contextul în care companiile au deja exemple de bune practici pe plan local”, declară Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Principalele sectoare în care se fac investiții franceze, în funcție de cifra de afaceri, sunt: industria prelucrătoare (opt miliarde de euro; 56 la sută din total), comerț (4,1 miliarde; 29 la sută) și intermedierile financiare (628 milioane; 4,4 la sută). Topul celor mai mari companii cu acționariat direct, majoritar francez, după cifra de afaceri din 2018, este alcătuit din Automobile Dacia (5,3 miliarde de euro), Carrefour (1,6 miliarde) și Renault Commercial Roumanie (877 milioane).
„În Sezonul România-Franța, Camera Franceză de Comerț și Industrie în România (CCIFER) a organizat un Forum economic franco-român, ce a reunit 300 de participanți in jurul a 46 de CEO francezi și români, care au discutat despre principalele domenii economice în care colaborează antreprenorii francezi și români. Una dintre concluziile forumului este că România nu mai este o țară low-cost și că economia românească face tranziția către un model bazat pe valoare adăugată. Acest lucru este posibil și datorită investițiilor în tehnologie, în digitalizare, elemente ce contribuie la diferențierea anumitor segmente economice cheie”, afirmă Adriana Record, director executiv CCIFER.
Franța, al treilea partener comercial al României, în 2018
Valoarea schimburilor comerciale (exporturi plus importuri) dintre România și Franța a crescut cu 9,5 la sută față de 2017 și cu 63 la sută față de anul aderării României la UE, și a ajuns la peste nouă miliarde de euro în 2018, potrivit datelor Institutului Național de Statistică.
Franța este al treilea stat după valoarea exporturilor României (după Germania și Italia), cu un avans de la aderare de aproape 112 la sută, astfel că, în 2018, exporturile către Hexagon au însumat 4,8 miliarde de euro. De cealaltă parte, importurile din Franța au crescut și ele cu aproape 30 la sută față de 2007, la peste 4,2 miliarde de euro. România a înregistrat, în raport cu Franța, al doilea surplus comercial din 2018 (589 de milioane de euro) după Marea Britanie (1,13 miliarde, în 2018).
Impactul investițiilor franceze directe în economie
Franța este unul dintre puținii parteneri comerciali ai României, ale cărui investiții nu sunt realizate preponderent în Capitală. Din perspectivă geografică, județul Argeș conduce cu o cifră de afaceri de aproape 5,7 miliarde de euro, care reprezintă aproape 40 la sută din total, urmat de București (5,6 miliarde; 39 la sută) și Ilfov (498 milioane; 3,5 la sută).
Companiile controlate de investitorii francezi au avut aproape 100.000 de angajați în 2017, iar cheltuielile cu personalul s-au ridicat la aproape 1,5 miliarde de euro. Costul mediu per angajat a fost de 15.200 de euro, însă productivitatea medie per angajat a fost de circa zece ori mai mare și a ajuns la 144.400 de euro (un raport cost/ productivitate de 10,5 la sută), în 2017.
Când vine vorba de profit, clasamentul se schimbă. În topul cele mai profitabile sectoare, pe primul loc se clasează intermedierile financiare, urmate de industria prelucrătoare și comerț, care împreună au generat, în 2017, profituri nete de aproape 724 de milioane de euro (84,4 la sută din total). Per total, profitul net însumat al companiilor cu acționariat direct, majoritar francez, a fost de aproape 860 milioane de euro.
Luând în considerare valoarea impozitului pe profit, a cheltuielilor cu asigurările și protecția socială și celelalte impozite, taxe și vărsăminte asimilate, contribuția acestor companii la bugetul statului a fost de peste 650 milioane de euro, în 2017.
Dacia cu tradiție are viitor
Cea mai importantă companie din Franța, ce activează pe plan local, este Groupe Renault. Cifra de afaceri însumată a doar două dintre entitățile juridice ce aparțin acestuia trec de șase miliarde de euro, în 2018 – Automobile Dacia (5,3 miliarde de euro) și Renault Commercial Roumanie (877 milioane). De la intrarea în grupul Renault, în 1999, Dacia a devenit o poveste de succes în economia românească. Automobile Dacia este compania cu cea mai mare cifră de afaceri din România, iar mașinile Dacia fabricate pe plan local sunt comercializate în zeci de ţări din toată lumea.
Alte companii franceze care au construit povești de succes în România sunt Leroy Merlin, BRD, Sanofi și Expur. Pe lângă companiile cu tradiție, care investesc în România, parteneriate de perspectivă, precum cel dintre Airbus şi Uzinele Ghimbav, sau cooperarea în proiectul Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics (ELI-NP) de la Măgurele, pot reprezenta modalități de a crește și mai mult valoarea investițiilor franceze.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor, care au în structura acționariatului o participație franceză directă, majoritară (peste 50 la sută). În analiză nu sunt incluse companiile care investesc indirect (prin entități înregistrate în state terțe) sau sucursale. În cazul instituțiilor financiare, a fost inclus venitul net bancar din 2017, în locul cifrei de afaceri.
KeysFin oferă informații despre firmele din România și din străinătate, prin instrumente dedicate. Cu un portofoliu de peste 500 de clienți, KeysFin este unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.