În ce își investesc banii antreprenorii și șefii marilor companii din România: de la acțiuni și cărți, la fundații și business-uri adiacente

Importanţi antreprenori/ intraprenori din România susţin că au investit în business-uri adiacente, fundaţii, cărţi, educaţie, și recunosc că banii au fost plasaţi în domeniile pe care le cunosc cel mai bine. Ei recomandă investiţii în cunoştinţe suplimentare, necesare în firma pe care o reprezintă.

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania, spune că „la început, un antreprenor investeşte timpul şi banii în business-ul său”. Pe măsură ce economiile se acumulează, este indicat ca investiţiile să fie cât mai diversificate. Șeful Băncii Transilvania se declară „un mare fan al pieţei de capital”. Este adeptul investiţiilor în acţiuni, fonduri, iar când economiile sunt mari, o soluţie ar fi plasarea banilor în imobiliare sau în alte business-uri directe, „nu neapărat listate”. El avertizează însă că “nu trebuie aşezate toate ouăle în acelaşi coş”.

În opinia sa, cel puţin o treime dintre investiţii sau economii trebuie să fie foarte lichide, ca să poată fi folosite la nevoie, în condiţiile în care, în viaţă, se întâmplă tot felul de lucruri neprevăzute. „Altfel, puteţi să veniţi la Banca Transilvanie şi vă oferim un credit de consum”, glumește Omer Tetik.

Cătălin Priscorniţă, fondator şi CEO Blitz, companie imobiliară, investeşte „exclusiv în imobiliare”. „Ca angajat sau intraprenor, de obicei, ajungi să fii ce e clientul tău: dacă eşti ospătar, la un moment dat, te duci prin restaurante şi, apoi, probabil că o să ai şi un restaurant. N-o să-ţi faci farmacie. Eu am o grămadă de borcane de miere desfăcute – şi asta este o chestie interesantă pentru cei care acced la genul acesta de carieră în imobiliare -, pentru că devin acei investitori la un moment dat. Având atâtea borcane de miere desfăcute, noi le gustăm, pentru că suntem la prima mână – şi este normal”.

Cosmina Marinescu, CEO şi mentor KRUK România, consideră că e nevoie de investiţie şi în cunoştinţe suplimentare. „Suntem responsabili de educaţia noastră. În funcţie de ce se întâmplă în jurul nostru, apar multe lucruri noi. Vorbesc din perspectiva mea. Sunt noi și, în unele situaţii, poate nu le înţeleg, iar atunci este important să-mi iau informaţia. O mare problemă, cel puţin în România, este legată de educaţia financiară. Doar 20 la sută din populaţia României este educată financiar. Pe această zonă este mult spaţiu”.

Elisabeta Moraru, Country Manager Google România, investeşte banii în cărţi, pentru că îi plac şi îi deschid mintea. „Investesc în educaţie. Îmi place să învăţ – doar ce m-am înscris la încă un curs – şi în experienţe cu oameni. De restul, îl rog pe soţul meu să se ocupe, dacă e cazul”.

Iulian Stanciu, preşedinte executiv eMAG, a investit în companiile pe care le-a înființat. „Am investit la un moment dat într-o berărie, dar am ieşit în 2020, când veneau câte şapte controale pe săptămână. Am zis că nu am nevoie de aşa ceva. De câţiva ani, investesc în fundaţii, în două direcţii: în educaţie şi în zona de mediu. Antreprenoriatul nu este doar despre făcut bani, ci poate fi şi în zona aceasta în care poţi face bine societăţii”.

Lucia Costea, co-fondator şi CEO Secom Healthcare Group, a făcut cele mai mari investiţii în business-ul de bază. „Apoi, am găsit arii adiacente business-ului în care să investim, cum ar fi propriul lanţ de retail, ar apoi dezvoltarea unui brand propriu de suplimente alimentare – pentru că am început ca distribuitor şi reprezentant exclusiv al unor branduri internaţionale. Așa am reuşit să devenim o caracatiţă mică. Intenţia mea este de a investi în aceleaşi business-uri, business-uri adiacente, în industrii pe care le cunosc cât de cât şi în care aş putea sa aduc o contribuţie reală, tot în zona de sănătate”.

Dragoş Petrescu, fondator City Grill, investeşte în business-ul pe care îl are şi cel adiacent. „Eu cred în două concepte: unul este focus, adică investeşte unde te pricepi – şi în felul acesta îţi minimizezi riscurile. 70 la sută din banii dintr-un exit se pierd, global. Deci, cine şi-a vândut un business, 70 la sută din bani îi pierde. Eu investesc în business-ul pe care îl am şi în cel adiacent. Dacă fac restaurante, pot să mă duc şi în hotel, dacă mă duc în hotel, pot să mă duc şi într-o anumită producţie de produse alimentare sau ceva legat de ce cunosc şi pot să înţeleg mai bine. Mai cred în al doilea concept – comunitatea. Dacă ai o pădure lângă satul în care trăieşti, cumpără pădurea aceea, protejeaz-o şi ai grijă de ea, fiindcă e importantă pentru comunitate”.

Radu Savopol, co-fondator 5 to go, a investit în business-uri conexe în zona de HoReCa – „unele mai reuşite, altele mai puţin reuşite”. „Îmi place să mă concentrez pe ce îmi face plăcere. Am avut extensii mici şi către zona de capital, dar nu mă pricep. Am pierdut mult când am investit în altă zonă, fiindcă nu o stăpânesc, nu am avut nici timp s-o aprofundez. Am făcut-o pe cont propriu şi drept dovadă nu au fost cazuri foarte fericite, dar în zona HoReCa îmi place. Cred că trebuie să faci ce-ţi place şi ai tot know-how-ul”.

În România, 54 la sută dintre tineri vor să pornească o afacere, conform studiului Insights PulseZ 2022. 36 la sută se uită la această opţiune cu un orizont pe termen lung, de peste un an.

Antreprenori şi intraprenori au participat, ieri, la o discuţie amplă despre cum a arătat cariera lor, ce provocări au întâmpinat şi care au fost secretele succesului. Organizat de Programul VSFA (Vreau Să Fiu Antreprenor) al Romanian Business Leaders, evenimentul „Faţă în Faţă: Antreprenori & Intraprenori” a fost dedicat tinerilor care îşi doresc să înţeleagă mai bine, direct de la antreprenori şi intraprenori sau oameni care gestionează echipe de intraprenori, ce presupune fiecare opţiune de carieră şi cum pot face o alegere informată asupra direcţiei de dezvoltare a carierei lor.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share