34 la sută dintre managerii și antreprenorii din România vor crește numărul de angajați cu 5-10 la sută, anul acesta, după ce majoritatea liderilor din companiile din România și-au majorat bugetele de investiții din acest an, arată rezultatele sondajului ”Indicele de investiții al ASEBUSS”, o cercetare trimestrială care oferă o imagine complexă asupra climatului investițional din companiile din România.
”Liderii din companiile din România au un comportament mai rezervat față de anii de dinainte de pandemie când vine vorba de creșterea numărului de angajați. Obișnuiți să trăiască într-o perioadă de criză continuă, 44 la sută dintre manageri nu vor face schimbări ale numărului de angajați, iar 18 la sută vor reduce personalul cu un procent cuprins între cinci și zece la sută. Anii de pandemie, creșterea prețurilor și, implicit, a bugetelor alocate salariilor, au mai <mâncat> din bugetele de investiții, iar asta se reflectă și în planurile de angajare, care sunt mai precaute”, declară prof. Ovidiu Dîmbean-Creța, rectorul ASEBUSS.

În ceea ce privește sursele de finanțare pentru investițiile din acest an, managerii și antreprenorii români folosesc un mix de capital provenit din profitul reinvestit, împrumuturi bancare și fonduri europene. 79 la sută dintre ei au menționat profitul reinvestit ca principala sursă de finanțare a investițiilor. Împrumuturile bancare sunt o opțiune doar pentru 36 la sută dintre respondenți.
- Majoritatea profesioniștilor HR folosesc instrumente de inteligență artificială în munca lor. ChatGPT, cel mai folosit
- Două treimi dintre angajați traversează o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Cel mai mult îi afectează că nu câștigă suficient și instabilitatea politică
- Microsoft, Google, Continental, Oracle și Bosch, cei mai doriți angajatori în România, în 2025
”Creșterea dobânzilor la credite și dificultățile întâmpinate în accesarea fondurilor europene i-au determinat pe manageri și pe antreprenori să apeleze la profiturile obținute în anii trecuți, adică la rezultatele reportate, pentru derularea investițiilor, strategie care reflectă, din nou, o atitudine prudentă. Această strategie arată că managerii și antreprenorii români știu să facă business tot mai bine, iar experiențele anterioare și anii de educație managerială își arată roadele”, spune Ovidiu Dîmbean-Creța.

Dintre managerii și antreprenorii care au răspuns chestionarului ASEBUSS, 54 la sută au fost afectați în mică sau foarte mică măsură de turbulențele bancare de pe plan extern, din acest an. Totuși, 18 la sută dintre ei au fost afectați în mare sau foarte mare măsură, fiindcă mulți dintre ei au investiții în acțiuni ale companiilor listate pe bursele externe.

Indicele de investiții al ASEBUSS este, din acest an, un studiu trimestrial realizat în rândul absolvenților și studenților școlii de afaceri, pentru a arăta dinamica investițiilor realizate de manageri și de antreprenori și pentru a oferi o imagine complexă asupra climatului investițional din companiile din România.
Sondajul a fost realizat între 24 aprilie și 5 mai, pe un eșantion de peste 150 de manageri și antreprenori care au absolvit sau urmează cursurile unui program de MBA oferit de ASEBUSS. Ei activează în toate sectoarele de activitate și fac parte toate promoțiile ASEBUSS de absolvenți și studenți (1993-2023). Cei mai mulți (57 la sută) lucrează într-o companie antreprenorială românească, în timp ce 32 la sută ocupă roluri de conducere în multinaționale.
DESPRE ASEBUSS
Este prima școală de afaceri din România care a oferit, încă din 1993, un program Româno-American Executive MBA, în colaborare cu universități prestigioase din SUA. În prezent, oferă două programe de educație managerială: Executive MBA ASEBUSS, în parteneriat cu Kennesaw State University din Atlanta, SUA, și Entrepreneurial MBA ASEBUSS. Comunitatea de absolvenți numără peste 1.500 de manageri și antreprenori.