În mediul de business din România, inteligența artificială (AI) devine o tehnologie tot mai folosită.
Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță VUCAMIX, 86 la sută dintre companiile din România au adoptat deja AI, în diverse forme. În 40 la sută dintre cazuri, este vorba de inițiative personale ale angajaților, nesusținute încă la nivel organizațional.
„Entuziasmul angajaților față de tehnologiile AI reprezintă o oportunitate valoroasă pentru organizații să creeze expertiză internă și să impulsioneze adoptarea unor instrumente noi. Rezultatele studiului arată un decalaj clar între interesul pentru AI la nivelul angajaților, respectiv utilizarea în mod individual, și adopția oficială la nivel organizațional. Este o diferență explicabilă prin dificultățile pe care le întâmpină companiile în implementarea și integrarea acestor noi tehnologii și prin provocările de securitate asociate”, declară Bogdan Surdea-Blaga, fondator și consultant principal la VUCAMIX.
- Doar un angajator din zece are în plan să ajusteze salariul brut după eliminarea scutirii de impozit pentru angajații din IT, construcții și agricultură
- BAT, Angajator de Top în România. La nivel global, este una dintre cele 16 companii care au primit certificarea Global Top Employer în 2025
- Belgin Bactali, noul CEO al companiei de curierat Cargus
Studiul companiei de consultanță relevă faptul că, și în organizațiile care nu au adoptat încă oficial inteligența artificială, 87 la sută dintre angajați utilizează instrumente AI, precum platforme generative de tipul ChatGPT, semn că ei înțeleg și conștientizează câștigurile de eficiență și productivitate pe care utilizarea AI o asigură în activitatea profesională.
Principalele rezultate ale cercetării VUCAMIX:
- 46 la sută dintre companiile din România au adoptat deja oficial, în diverse forme, AI, la nivel de organizație, departamental sau prin proiecte-pilot.
- În 40 la sută dintre cazuri, angajații utilizează inteligența artificială în mod individual, în scopuri profesionale.
- 71 la sută dintre respondenții din organizațiile care au adoptat AI se simt încrezători în înțelegerea acestor tehnologii, spre deosebire de doar 47 la sută în cazul companiilor în care ele nu sunt implementate oficial.
- Rezistența la schimbare este cea mai importantă barieră pentru majoritatea (52 la sută) companiilor, care consideră inerția organizațională și scepticismul provocări majore.
- Pentru 46 la sută dintre organizații, lipsa personalului pregătit corespunzător reprezintă un obstacol semnificativ.
- 41 la sută dintre companiile care intenționează să adopte sau au implementat deja AI sunt îngrijorate de confidențialitatea și protecția datelor, cu precădere în rândul organizațiilor care activează în sectoare cu cerințe critice de securitate a informațiilor.
- Aproape două treimi (64 la sută) dintre organizații sunt interesate de AI pentru automatizarea sarcinilor de rutină, 53 la sută recunosc potențialul AI în dezvoltarea de noi produse sau servicii, iar 51 la sută – pentru îmbunătățirea experiențelor clienților.
„Încrederea în AI este crucială pentru implementarea cu succes, atât din perspectivă umană, cât și din punctul de vedere al legislației europene adoptate. Recomand organizațiilor să analizeze și evalueze diferențele în utilizarea AI în funcție de departament și să ofere suportul necesar pentru a asigura o adoptare uniformă și eficientă. Companiile trebuie să investească în formarea și dezvoltarea profesională, pentru a îmbunătăți competențele interne în domeniul AI”, arată Bogdan Surdea-Blaga.
Potrivit fondatorului VUCAMIX, ca să poată valorifica oportunitățile oferite de AI, organizațiile trebuie să dezvolte politici și ghiduri clare de utilizare a acestor instrumente. Ele trebuie să monitorizeze utilizarea noilor tehnologii, ca să asigure accesul la resurse, suportul necesar, dar și respectarea regulilor stabilite.
Pentru a depăși rezistența la schimbare, consultantul recomandă promovarea unei culturi deschise schimbării, prin implicarea angajaților în proiecte și comunicarea beneficiilor AI, și utilizarea entuziasmului și expertizei dobândite de cei care folosesc deja noile tehnologii pentru extinderea adopției la nivel organizațional.
La studiul VUCAMIX au participat 107 respondenți din organizații care activează în industrii și regiuni diverse. Studiul a fost realizat atât cantitativ, prin chestionare, cât și calitativ, prin interviuri individuale ulterioare.
DESPRE VUCAMIX
Este o companie de consultanță care oferă soluții personalizate de business, pentru a sprijini liderii să gestioneze schimbările rapide și să adopte noi tehnologii, inclusiv AI. Fondatorul companiei, Bogdan Surdea-Blaga, are un doctorat în afaceri internaționale, un Executive MBA și o experiență de peste 20 de ani în management general și operațional.