Joburile viitorului sunt deja în România: director de sănătate & wellbeing, coordonator digital, Director of Storytelling, Human AI Ambassador

În viitorul apropiat, unele dintre cele mai căutate roluri vor fi cele de Chief Sanity Officer (director de sănătate & wellbeing), Digital Resource Conductor (coordonator al resurselor digitale), Director of Storytelling (director comunicare modernă), Human AI Ambassador (promotor al programelor de inteligență artificială), director Employee/ Stakeholder Experience (responsabil cu experiența angajaților/ partenerilor), iar la niveluri ierarhice diferite de specialist A.I. (inteligență artificială), analist Big Data, specialist în Digital Transformation sau specialist în Inovație și E-Commerce, relevă o analiză realizată de compania de soluții de resurse umane K2S – Key 2 Success.

În același timp, joburi precum contabil, casier, operator call center sau data entry și orice alt job ce poate fi relativ ușor înlocuit de inteligența artificială/ procese robotizate (AI/ RPA) vor fi tot mai puține în următorii 4-5 ani.

Majoritatea companiilor, atât cele multinaționale, cât și cele românești, tranzitează în acest moment procese complexe de transformare, astfel că nevoia de manageri și specialiști în special pe roluri legate de transformare, digitalizare sau inovație va determina o competiție acerbă pe piața muncii, indica aceeași analiză.

Potrivit ANOFM – Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, rata șomajului, înregistrată la finele lunii august 2021, a atins un minim istoric (2,93 la sută), adică o rată mai mică decât în luna anterioară cu 0,003 la sută și cu 0,37 la sută sub cea consemnată în luna similară din 2020. Concurența pe piața muncii se duce nu doar la nivelul forței de muncă formate din lucrători în diverse industrii, ci și la nivelurile de specialiști și manageri pe diverse paliere de management, conform specialiștilor K2S.

Domeniile cele mai active pe piață, care vor face cel mai rapid tranziția la noile profiluri și vor căuta să accelereze performanța business-ului prin adăugarea în organigramă a noilor tipuri de roluri, sunt sectoarele de tehnologie, retail, agribusiness, energie, servicii financiare, industria medicală.

Și piața locală a serviciilor de Executive Search, Recrutare & Selecție va trece printr-o profundă transformare, determinată de dinamica companiilor din economie. În ultimii doi ani, potrivit estimărilor K2S, această piață a stagnat la un volum de business anual de circa șapte milioane de euro (analiză raportată la companiile de Executive Search înregistrate în București).Dintr-un total de 47 de jucători în anii anteriori, în acest moment sunt 31 de companii specializate pe acest domeniu. Dintre cele care au dispărut, o parte au fost preluate, însă cele mai multe au fost radiate/ au intrat în insolvență în ultimii doi ani.

5 mari tendințe de pe piață, în trimestrul IV din 2021:

  • Tehnologia, digitalizarea și inteligența artificială (A.I.). Odată cu pandemia, companiile s-au adaptat pentru a face față noilor tendințe, iar tehnologia a devenit un instrument foarte important în recrutare. De exemplu: profilarea candidaților în funcție de profilele psihologice, selecția candidaților prin utilizarea de roboți, etc.
  • Rolul strategic al departamentului de HR. Dacă înainteprioritățile acestui departament erau legate de dezvoltarea capabilităților, dezvoltare organizațională și eficiență sau optimizarea resurselor, acum au devenit prioritare componente precum wellbeing-ul angajaților, mindset și profil leadership adaptat, diversitatea și includerea, impactul social, managementul diverselor generații sau analiza forței de muncă (people analytics).
  • Wellbeing. Experiența angajaților (modul în care se simt) la locul de muncă a devenit un element-cheie în atragerea și retenția oamenilor foarte buni, în contextul unui ritm de viață accelerat, în care sănătatea fizică și mintală a urcat ca prioritate, al concurenței pe forța de muncă de pe piață și al impactului tehnologiei. Elementul de wellbeing la job este strâns legat de siguranța psihologică și de un mediu de lucru care să încurajeze colaborarea și co-crearea de valoare reală.
  • “Staff On Demand” (freelanceri și colaboratori pe proiect, vs. angajați permanenți). Pandemia și posibilitatea lucrului de la distanță au accelerat această tendință începută de organizațiile-unicorn, în care angajatorii și cei care erau angajați anterior preferă tot mai mult această formă de colaborare, pentru anumite roluri. Aceasta aduce beneficii financiare și beneficii legate de libertatea de a lucra pe mai multe proiecte diferite odată, de a petrece timp cu familia. Și companiile specializate de recrutare vor începe să ofere acest tip de alternativă la forța de muncă clasică. 
  • Focus pe componenta ESG (Environmental, Social & Governance). Tendințele și preocupările generale privind sustenabilitatea, dar și țintele internaționale de responsabilitate, accelerează preocuparea companiilor pentru componentele ce țin de mediu și responsabilitate socială. Multe companii au implementat deja și în organigramele din România roluri precum director sau specialist ESG. Această tendință va continua, în toate domeniile de activitate.     

Înființată în 2009, K2S – Key 2 Success este singura companie de soluții de resurse umane care oferă integrat tot spectrul de servicii strategice adapate nevoilor actuale ale companiilor: recrutare și retenție pentru nivelurile de senior și middle management sau roluri operaționale și de specialiști, dezvoltare și transformare organizațională, consultanță privind cultura organizațională sau outplacement și, inclusiv, servicii de mental health support, wellbeing sau coaching. 

Articolul anterior

Inginerii Bosch din Cluj colaborează cu Orange pentru testarea de soluții personalizate pentru vehicule automatizate

Articolul următor

Românii de aur, argint și bronz

Articole din aceeași categorie
Total
5
Share