Jumătate dintre funcţionarii publici din România nu ştiu ce servicii online oferă instituţia în care lucrează

Cele mai multe instituţii publice nu au o infrastructură digitală care să eficientizeze munca angajaţilor şi relaţia cu contribuabilii, iar 50 la sută dintre funcţionarii publici nu ştiu ce şi câte servicii în regim online oferă instituţia din care fac parte, deşi lucrează la actualul loc de muncă de peste zece ani, arată un studiu realizat de Centrul de Formare APSAP.

Opt din zece angajaţi din sectorul public nu au avut posibilitatea de a lucra în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu în ultimii doi ani, din cauza lipsei unei infrastructuri digitale adecvate (sistem de comunicare, sistem de raportare, sistem de monitorizare a activităţii).

Spre deosebire de bărbaţi, femeile din sectorul public îşi majorează veniturile şi din alte activităţi independente în afara locului de muncă, în timp ce 20 la sută dintre respondenţi nu sunt familiarizaţi cu serviciile digitale oferite de instituţia în care lucrează. Aproape jumătate dintre cei care nu cunosc numărul de servicii digitale oferite de instituţia din care fac parte (475 persoane) au o vechime de peste zece ani la actualul loc de muncă, iar 15 la sută nu ştiu dacă angajatorul lor este prezent pe platformele de socializare online (Facebook, Instagram, LinkedIn).

Deşi infrastructura digitală este deficitară în instituţiile publice, 80 la sută din totalul celor chestionaţi sunt mulţumiţi de jobul lor. În cercetările efectuate la nivel european, România ocupă adesea ultimele poziţii în ceea ce priveşte gradul de digitalizare şi oportunităţile de a lucra în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu. Totuşi, a adoptat Legea nr. 81 încă din 30 martie 2018 privind reglementarea activităţii de muncă la distanţă, unde în art. 2, lit. a, telemunca este definită ca fiind forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor.

Conform datelor furnizate de Eurostat în 2020, încă din pandemie, Finlanda a fost şi rămâne pe poziţie de lider european în facilitarea muncii la distanţă. Peste 25 la sută dintre angajaţii din această ţară au optat pentru această formă de lucru. România apare pe ultimul loc în acest clasament, cu 2,5 la sută dintre angajaţi lucrând în această manieră.

În martie 2024, Centrul de Formare APSAP a organizat o serie de sesiuni de perfecţionare gratuite, accesibile online, destinate personalului din administraţia publică românească, cu scopul de a le actualiza cunoştinţele şi de a-i ţine la curent cu noile reglementări legislative din 11 domenii relevante.

Studiul APSAP a fost realizat pe un eşantion de 5.166 de persoane, angajate la instituţii publice, care au au completat un chestionar format din 29 de întrebări, baza unor concluzii semnificative. Fondată în 2014, organizaţia neguvernamentală Centrul de Formare APSAP a devenit una dintre cele mai de încredere organizaţii care furnizează programe de perfecţionare pentru sectoarele public şi privat din România. Are peste 250.000 de participanţi activi şi un corp de lectori alcătuit din 75 de formatori.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share