Rata de neocupare a birourilor moderne, construite în ultimii zece ani în București, se situa la circa zece la sută la jumătatea lui 2022, față de aproape 18 la sută pentru clădirile livrate până în 2012.
Această diferență majoră scoate în evidență îmbunătățirile din punct de vedere calitativ aduse birourilor livrate în România. Și clădirile mai vechi și bine poziționate au reușit să se mențină destul de bine. Coroborat cu o rezervă redusă de proiecte pentru următorii ani, acest context ar putea duce la constrângeri semnificative în ceea ce privește oferta, în cazul în care cererea va crește, potrivit experților de la Colliers.
Cererea anualizată de spații de birouri a revenit în mod oficial la intensitatea de dinaintea pandemiei și a înregistrat nivelurile din 2019, dar încă există multe provocări în perspectivă, din cauza creșterii costurilor de finanțare și a incertitudinii economice generale. După doi ani și jumătate de la debutul pandemiei, consultanții Colliers cred că este clar că schimbarea pe piața forței de muncă în direcția modelului de lucru hibrid sau de la distanță este permanentă. Cele mai multe companii par să fi adoptat un model de lucru hibrid, cu o distribuție echilibrată între munca la distanță și cea la birou. În acest moment, prezența angajaților în birouri rareori trece de 40-50 la sută, în comparație cu nivelurile de dinainte de pandemie.
- ING Germania va avea un șef de Resurse Umane român, din noiembrie
- Auchan România la “majorat”: peste 7.000 de angajați, care activează în peste 50 de meserii
- EY România, ASE București și Banca Mondială lansează Programul MBA în Economia Educației și Leadership
“Dincolo de creșterea factorului de incertitudine, conflictul din Ucraina nu a avut efecte vizibile asupra pieței locale de birouri, dar consecințele sale – în special inflația mai mare și costul riscului în creștere – sunt importante. Chiriile pentru proiectele viitoare reflectă într-o anumită măsură costurile mai mari de construcție. În București, din cauza unor blocaje administrative, este posibil ca, în următorii ani, oferta de închiriere să rămână scăzută. În cazul terenurilor fără zonare, e probabil ca progresele înregistrate în obținerea autorizațiilor să fie limitate. În consecință, sentimentul se schimbă spre o piață a proprietarilor, în special în locațiile centrale”, explică Silviu Pop, director CEE & Romania Research la Colliers.
Stocul modern de birouri din București a ajuns la 3,27 de milioane de mp la jumătatea lui 2022. Aproximativ jumătate din piață este formată din clădiri mai vechi de zece ani, iar restul au fost livrate începând cu 2012, potrivit raportului ExCEEding Borders: Piețele de birouri din CEE-15 în vremuri tulburi, publicat de Colliers. Consultanții Colliers estimează că în acest an ar putea fi livrați circa 130.000 mp de spații de birouri noi și moderne, cu un total de aproximativ 360.000 mp pentru perioada 2022-2024, deși calendarul din 2024 ar putea fi amânat.
Pe piață se configurează două scenarii total opuse: dacă cererea de închiriere pentru birourile din București se menține într-un ritm susținut (sau chiar accelerează puțin), se va vedea cu ușurință că stocul de birouri high-end, cu adevărat moderne, devine insuficient, înclinând piața spre una a proprietarilor. Scenariul opus ar putea fi asociat fie cu o încetinire economică, fie cu un număr mai mare de companii care își vor reduce spațiul de birouri pe fondul unei activități hibride, ceea ce ar avea un impact negativ asupra ocupării și ar diminua efectul ciclului de activitate redus. Oricum ar fi, calitatea rămâne o prioritate de top pentru majoritatea companiilor care caută să închirieze birouri.
Colliers inovează și răspunde provocărilor actuale și nevoilor viitoare pe piața de birouri cu Office 360°, o abordare completă a birourilor, din toate punctele de vedere, realizată printr-un proces unic și extrem de complex, adaptat până la ultimul detaliu, pentru a se potrivi nevoilor și planurilor strategice ale companiilor. Abordarea Colliers de control al costurilor în fiecare etapă a transformării biroului oferă economii suplimentare care depășesc de multe ori 10-15 la sută față de valorile obținute de obicei de la contractori, în negocierile din etapa de licitație.
DESPRE COLLIERS
Este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Cu operațiuni în 63 de țări, 18.000 de specialiști oferă consultanță de specialitate pentru clienți.