Datele din Work Trend Index, realizat recent, arată că, într-un an în care 160.000 de angajați ai Microsoft au lucrat de acasă și alte 25.000 de persoane care au fost angajate au început să lucreze de la distanță, procentul de angajați ai companiei care au sentimentul de incluziune este de 90 la sută.
Satya Nadella, CEO Microsoft, și Ryan Roslansky, CEO LinkedIn, au discutat despre principalele tendințe pe care le observă pe măsură ce oamenii și organizațiile de pretutindeni se adaptează la munca pe modelul hibrid. De altfel, Microsoft și LinkedIn depun eforturi comune prin care își propun să ajute liderii și echipele pe care aceștia le conduc să navigheze în această nouă lume a muncii.
Paradoxul muncii hibride și reorganizarea mediului de lucru
Datele din Work Trend Index dezvăluie tendințele identificate în rândul angajaților Microsoft din peste 100 de țări, iar concluzia este că, deși munca hibridă presupune un proces complex, adoptarea flexibilității, a stilurilor de lucru diferite și a unei culturi bazate pe încredere pot facilita o adaptare mai rapidă la noul context.
58 la sută dintre angajații care intenționează să petreacă cel mai mult, respectiv cel mai puțin timp la birou, au același motiv: să găsească modalitatea prin care să se poată concentra cât mai bine și să fie cât mai productivi. Managerii intenționează să-și petreacă o mai mare parte din timp lucrând de la birou decât ceilalți angajați (45 față de 39 la sută). Totuși, angajații intenționează să meargă la birou într-o măsură mai mare decât se așteaptă managerii. Satya Nadella numește acest lucru Paradoxul muncii hibride.
Potrivit CEO-ului Microsoft, rezolvarea acestui paradox va fi poate cea mai mare provocare a deceniului. Avem nevoie de politici și tehnologie adaptate pentru flexibilitate, însă doar ele nu vor fi suficiente și fiecare lider trebuie să se întrebe: „Cum reconstruiesc capitalul social și conexiunea în favoarea misiunii și culturii organizaționale și a echipei? Cum ajut angajații să-și prioritizeze starea de bine și să lucreze în moduri sustenabile?”.
„Noile date arată că nu există o abordare unică pentru munca hibridă, deoarece așteptările angajaților sunt în continuă schimbare. Singura modalitate prin care organizațiile pot rezolva această situație este adoptarea unui model operațional flexibil, inclusiv în ceea ce privește modalitățile de lucru ale angajaților, unde locuiesc ei și cum abordează procesul de afaceri”, spune Satya Nadella.
Toate acestea vor fi esențiale pentru atragerea și păstrarea talentelor în această perioadă, pe care LinkedIn o numește „Marea Reorganizare”. În timp ce organizațiile își regândesc modelele de lucru, culturile și valorile, angajații își regândesc nu doar modul și locul de unde lucrează, ci și motivele.
Cum poate ajuta tehnologia?
Conform Microsoft, întâlnirile hibride reprezintă cheia construirii unei culturi eficiente a muncii. Întâlnirile hibride organizate eficient îi ajută pe toți să se simtă incluși și oferă mediul și instrumentele necesare pentru a crește calitatea conexiunii, a colaborării dintre participanți și a productivității. Microsoft a identificat trei practici pe care companiile le pot folosi pentru a facilita întâlniri incluzive și pentru a crea o bază solidă pentru o cultură flexibilă a muncii:
- Echipament audio. Pentru a garanta o bună conexiune audio, este necesar un echipament audio certificat Microsoft Teams, atunci când încăperea nu dispune de sistem A/V centralizat.
- Utilizarea laptopurilor proprii. Când participă fizic la o ședință, ar fi bine ca participanții să-și aducă laptopurile și să se asigure că au camera pornită, dar microfonul și sunetul oprite. Oricine poate participa prin chat, poate reacționa în timp real și poate ridica mâna.
- Colaborarea. E recomandat să fie desemnată o persoană responsabilă cu organizarea fiecărei întâlniri. Ea va asigura o bună colaborare între participanți prin moderarea chat-ului și a interacțiunii lor, dar și a conținutului partajat prin Teams.
Ritmul specific activității de la birou, adoptat și în “biroul” de acasă
Microsoft anunță inovații la nivelul Teams Rooms, cu o nouă categorie de camere inteligente, alimentate de trei tehnologii unice:
- Urmărirea difuzoarelor active cu ajutorul inteligenței artificiale. Camerele din sală pot utiliza sunete, mișcări faciale și gesturi pentru a detecta persoanele care vorbesc, mărind imaginea pentru a avea o perspectivă mai clară.
- Fluxuri video multiple care fac posibilă așezarea participanților din sală în câte un cadru individual.
- Recunoașterea persoanelor, modalitate prin care utilizatorii înscriși în panoul lor video vor fi identificați și numele profilelor acestora vor fi afișate.
Când camerele inteligente sunt asociate cu opțiunea de Vizualizare dinamică din Teams, experiența utilizatorilor va fi îmbunătățită. Pe măsură ce oamenii se alătură întâlnirii, Microsoft Teams ajustează automat diferite elemente, așa încât participanții online să aibă cu ușurință acces la conținut. Pentru ca persoanele din sălile de ședințe să se implice mai dinamic, Microsoft a actualizat și Modul companion din aplicația de mobil Teams – ei au acces rapid la funcții precum chat, reacții live și Microsoft Whiteboard. Și planificarea întâlnirilor și colaborarea devin mai ușoare.
Programul de lucru din Outlook va permite includerea detaliilor direct în calendar, astfel încât întreaga echipă să fie informată. Noua funcție RSVP le permite oamenilor să specifice dacă vor participa la o întâlnire fizic sau online, iar cei care planifică întâlnirea se pot pregăti mai bine. Noile facilități vor fi implementate din 2022.
Noua experiență de hot desking de pe ecranele Teams permite localizarea și rezervarea de spații de lucru flexibile în birou. Se poate rezerva un spațiu de pe dispozitiv sau în avans folosind Outlook sau Teams și pot fi accesate calendarul personal Teams, chat-uri, întâlniri și multe altele.
O altă facilitate dezvoltată pentru Teams este Speaker coach, care folosește inteligența artificială pentru a le oferi utilizatorilor sfaturi pentru interacțiunea lor cu ceilalți participanți. Cea mai recentă funcție de Corectare automată a luminozității va asigura o bună calitate video, chiar și în medii cu lumină slabă. Această funcție va fi disponibilă în următoarele luni.
Cu ajutorul Logi Dock, utilizatorii își vor putea optimiza spațiul de lucru, de acasă sau de la birou, și pot obține o calitate mai bună a sunetului în timpul ședințelor. Logi Dock are un difuzor încorporat, prevăzut cu comenzi tactile, este conceput pentru a funcționa perfect cu Teams și va fi disponibil în lunile următoare.
Menținerea fluxului de lucru cu ajutorul Teams
Cele mai recente inovații din Teams reunesc aplicațiile și experiențele preferate ale utilizatorilor ca să-i ajute să rămână eficienți, să-și mențină gradul de concentrare și să rămână conectați. Prin Microsoft Viva, comunicarea, cunoștințele, informațiile și învățarea continuă sunt integrate mai ușor în fluxul de lucru. Viva Connections, spre exemplu, le facilitează utilizatorilor accesul la informații despre noutățile și resursele companiei direct din Teams (anunțuri personalizate, diferite conversații și o serie de resurse pentru acțiuni ca trimiterea unui raport zilnic de sănătate sau rapoarte de cheltuieli). În următoarele săptămâni, aplicația de mobil Viva Connections va fi disponibilă în varianta pentru preview public.
Tranziția la munca hibridă va reprezenta o provocare pentru fiecare lider și organizație, iar cele care vor accepta schimbarea și vor adopta modele de operare flexibile vor putea crea medii de lucru mai bune și mai incluzive. Microsoft s-a angajat să susțină o cultură a muncii hibride în care flexibilitatea este esențială, și le oferă clienților și angajaților săi oportunitatea de a lucra de oriunde, oricând, și de a acorda atenție aspectelor ce țin de dezvoltarea personală și vizează starea lor de bine, în timp ce învață să se adapteze schimbărilor în timp real.