41 la sută dintre copiii de gimnaziu nu doresc să meargă la liceu, ci să se angajeze, să lucreze în familie sau să urmeze un curs de calificare, iar circa jumătate dintre liceeni fac mai mult de o oră dus-întors până la școală, relevă raportul „Bunăstarea copiilor din mediul rural”, lansat în 2024 de World Vision România.
Doi din zece copii (19 la sută) din mediul rural nu sunt ajutați niciodată la teme, deoarece locuiesc în familii în care majoritatea adulților au maximum opt clase absolvite, iar 49 la sută dintre părinți se declară nemulțumiți de progresul școlar realizat în ultimul an de copiii lor.
Fundația World Vision România și PEPCO România vor sprijini și în 2025 educația copiilor și a adolescenților din comunitățile dezavantajate, prin proiectul „Educație pentru Bunăstare”, din programul „Vreau în clasa a 9-a”. Scopul principal al proiectului îl constituie reducerea inegalității de șanse pentru elevii din mediul rural, pentru continuarea studiilor și atingerea potențialului maxim de dezvoltare personală și profesională.
- Aurelia Florea, de 16 ani la conducerea departamentului HR al companiei Miele din Brașov
- Cât de fericiți sunt angajații din România la locul de muncă? Pe o scară de la 1 la 10, „nota” lor ar fi 7. Doar 1 din 3 le-ar recomanda jobul lor și altora
- Analiză: 5 trenduri care vor defini industria de HR în 2025
110 de elevi din mediul rural au fost susținuți să-și continue studiile și să meargă la liceu în anul școlar 2023-2024, iar 40 de elevi au fost sprijiniți să susțină practică de specialitate, în programul „Vreau în clasa a 9-a”. Cei 110 elevi, proveniți din 90 de comunități rurale din 12 județe, au participat la activități formale și non-formale și au beneficiat de o serie de facilități, precum sesiuni de mentorat vocațional, activități de educație non-formală, sprijin financiar, consiliere vocațională, socială, școlară și psihologică sau activități de responsabilitate socială.
Pentru 2025, cele două organizații continuă să ofere suport în dobândirea cunoștințelor și competențelor specifice educației non-formale și a celei pentru dezvoltare durabilă pentru 86 elevi de liceu din mediul rural (în vara anului trecut, 24 de elevi au absolvit studiile liceale, dintre cei 110 implicați în proiect).
Proiectul „Educație pentru Bunăstare” extinde conceptul proiectelor implementate cu sprijinul financiar al PEPCO. Pe lângă activitățile non-formale (workshop-uri, webinarii) vor fi adăugate sesiuni individuale, ateliere de lucru și focus grupuri cu scop de consiliere privind sănătatea mentală și bunăstare, dezvoltare personală și dezvoltare durabilă, alături de părinții și profesorii acestora. În plus, vor fi realizate patru școli de vară, câte una în fiecare locație de implementare.
„Fiecare copil care descoperă o pasiune, care reușește să continue școala și, mai mult decât atât, își găsește un loc de muncă, este mărturia cea mai puternică a eforturilor noastre comune pentru sprijinirea copiilor din mediile defavorizate. În mediul rural e nevoie de multă intervenție susținută și de soluții concrete care să reducă abandonul școlar în rândul acestor elevi, inclusiv pentru a reduce deficitul de forță de muncă, cu care ne confruntăm tot mai mult. Prin <Vreau în clasa a 9-a>, conturăm un context specific educației non-formale, de învățare, dezvoltare și implicare civică și socială pentru adolescenții din mediile defavorizate, și le oferim șansa să-și continue studiile liceale”, declară Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
„Parteneriatul cu World Vision Romania ne-a oferit oportunitatea să contribuim direct la dezvoltarea elevilor din mediul rural, să-i sprijinim să-și continue studiile și să-și descopere adevăratul potențial. Am fost inspirați de determinarea lor și de dorința sinceră de a învăța și de a produce schimbări pozitive în comunitățile lor, dar și de modul în care au înlocuit posibile bariere cu oportunități reale de creștere”, spune Raluca Popescu, CSR Specialist PEPCO România.
DESPRE WORLD VISION ROMÂNIA
Este o organizație care desfășoară programe de educație, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, și pune în centrul activității sale bunăstarea copilului. Se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. Face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări. În 33 de ani de prezență în România, a ajutat sute de mii de copii și adulți, din aproape 900 de comunități.
Susține adolescenții de la sate să-și continue studiile liceale, prin programul „Vreau în clasa a 9-a”, inițiat în 2008, ca răspuns la nevoia acută a elevilor din mediul rural de a recupera pierderile din ciclul gimnazial și de a fi sprijiniți în continuare pe perioada liceului.
DESPRE PEPCO
Este lanțul de retail european cu cea mai rapidă creștere. Oferă îmbrăcăminte pentru întreaga familie și bunuri de uz casnic. Deține aproape 4.000 de magazine, este prezentă în 20 țări din Europa și are peste 25.000 de angajați, dintre care circa 2.970 în România.