Pandemia din 2020 pare să fie o amintire îndepărtată, dar schimbările pe care izolarea le-a creat în societate continuă să producă efecte.
Unul dintre cele mai vizibile este trendul de a lucra de acasă, care a evoluat într-un mediu de lucru hibrid, deoarece companiile vor ca angajaţii să lucreze la birou cel puţin o parte din timp, arată o analiză realizată de analistul platformei sociale de tranzacţionare şi investiţii eToro, Bogdan Maioreanu.
Multe companii „staruri ale pandemiei”, care au ajutat sute de milioane de angajaţi să traverseze perioada de izolare şi au facilitat trecerea de la munca de la birou la cea de acasă, s-au arătat surprinzător de reziliente, deși unele dintre cele care au strălucit atunci au ieşit din atenţia publicului în ultimii doi ani, pe măsură ce situaţia a revenit la normal.
„Am alcătuit un coş de 15 acţiuni ale firmelor care în timpul pandemiei au devenit campioanele mediului de <muncă de acasă> – companii de gaming, magazine de bricolaj şi producători de echipamente de fitness, platforme de comerţ electronic şi livrare la domiciliu, centre de date şi cloud computing, găzduire web şi videoconferinţe. Am inclus acţiuni precum Electronic Arts, Peloton şi Zoom, dar şi firme precum Domino’s Pizza, Campbell Soup şi mari retaileri de bricolaj, ca Lowe’s şi Home Depot. La sfârşitul lui 2021, acest coş înregistra o creştere de 70 la sută faţă de valoarea sa la 1 ianuarie 2020, depăşind indicele S&P 500, care a crescut cu doar 48 la sută”, spune Bogdan Maioreanu.
- Simona Paraschiv (Asociația InspirAction): „Suntem liantul dintre mediul academic și cel de business, formând tinerii de care companiile au mare nevoie”
- [People&Culture in Tech]: Inovație în stilul Silicon Valley – Andrei Bumbu, Engineering Manager, Creative Cloud, despre Garage Week la Adobe
- HR-ul în 2025: ce va rămâne la fel și ce se va schimba
La patru ani de la începutul pandemiei, coşul de acţiuni „munca de acasă” prezintă o creştere globală de doar 47 la sută, uşor sub performanţa indicelui S&P 500, care a crescut cu 57 la sută. „Motivele sunt complexe. Am avut favoriţi ai pandemiei, precum Peloton, care a atins maxime de 170 de dolari pe acţiune, dar care se tranzacţionează acum sub cinci dolari, şi Zoom, care s-a tranzacţionat cândva la peste 580 de dolari şi e acum la doar 68. Dar am avut şi companii care au navigat bine în perioada de scădere din 2022 şi şi-au menţinut valoarea, ca Home Depot şi Lowe’s, dar şi EA şi Godaddy, ca să menţionez câteva”, arată analistul.
Un sondaj recent arată că 99 la sută dintre cei 130 de directori executivi chestionați văd în continuare beneficiile pozitive ale opţiunilor de lucru flexibil. Doar cinci la sută declară că firmele lor se vor întoarce la birou cu normă întreagă, în următorii doi ani. În ceea ce priveşte companiile care practică munca hibridă, consensul pare să fie de două sau trei zile de lucru de acasă pentru 54 la sută dintre respondenţi.
Dar lucrul hibrid sau de la distanţă are propriile provocări, iar comunicarea eficientă e una dintre ele. Slack este acum cea mai populară platformă de comunicare (67 la sută), urmată de Zoom (62 la sută), suita Google (26 la sută), Microsoft Teams (13 la sută), e-mail (nouă la sută), Discord (cinci la sută), Whatsapp (cinci la sută) și Skype (patru la sută). Pentru videoconferinţe, vedeta este unul dintre favoriţii din pandemie, Zoom (57 la sută), urmat de Microsoft Teams (25 la sută), GoToMeeting (nouă la sută) şi Google Meet (șase la sută).
„Șansele ca Zoom să vadă din nou valori maxime ca în 2021 sunt mici, dar preţul acţiunilor liderului pieţei de videoconferinţe a crescut cu peste 12 la sută după ce compania a raportat rezultate peste aşteptări pentru trimestrul al IV-lea şi a oferit o perspectivă puternică în continuare. Pentru trimestru I, se aşteaptă să obţină un profit ajustat de 1,18-1,20 dolari pe acţiune, peste estimarea de 1,15 dolari. Vânzările ar urma să fie de circa 1,13 miliarde de dolari, conform aşteptărilor. Zoom a anunţat și un nou program de răscumpărare de acţiuni, în valoare de 1,5 miliarde de dolari, subliniind încrederea sa în performanţele financiare şi în perspectivele viitoare”, arată analiza.
Unele tendinţe pentru munca de acasă au supravieţuit pandemiei şi vor rămâne, dar investitorii par să fi trecut la alte trenduri mai noi, ca vehiculele electrice şi inteligenţa artificială, în timp ce giganţii tech sunt printre puţinii care şi-au păstrat locul de favoriţi ai investitorilor. La sfârşitul lui 2023, cele mai deţinute acţiuni de către investitorii români pe eToro erau Tesla, Nio, Apple, UiPath, Amazon, Microsoft, Meta, Alphabet şi Nvidia.
eToro este o platformă care le permite utilizatorilor să-şi dezvolte cunoştinţele şi veniturile ca parte a unei comunităţi globale de investitori. A fost fondată în 2007, cu misiunea de a deschide pieţele globale pentru ca toţi cei interesaţi să poată tranzacţiona şi să poată investi într-un mod simplu şi transparent. eToro este o comunitate globală cu peste 35 de milioane de utilizatori înregistraţi.