Raluca Barbu (Toluna): “Viața e prea scurtă ca s-o petreci într-un job neplăcut – asta impactează și viața personală, și spiritul de echipă al grupului”

Creată pe meleaguri franțuzești, la începutul anilor 2000, Toluna, parte a grupului ITWP (In Touch With People) s-a specializat atât pe crearea de chestionare online și colectare de date, cât și pe dezvoltarea de software dedicat realizării sau analizării studiilor online. Mai exact, Toluna ajută alte companii să ia decizii de business mai inteligente, prin intermediul studiilor de piață, și deține o platformă ce depășește 30 milioane de utilizatori în peste 70 țări.

La nivel mondial, Toluna a crescut până la 1.500 de angajați în 24 birouri din Europa, America de Nord, America de Sud și Asia-Pacific, și este în continuă creștere. Biroul din Timișoara este centru de operațiuni pentru Europa și hub ce deservește echipe globale. Subsidiara din România se mândrește cu peste 300 de angajați, specializați în mai mult de 20 de domenii, de la Project Manageri, analiști de date, Software Developeri sau specialiști Resurse Umane. De asemenea, își formează și dezvoltă profesional angajații, de la entry level până la top managers, prin programe de tip “Train to hire” sau academii de leadership.

Raluca Barbu, General Manager Toluna România, vorbește despre cum a trăit compania pe care o conduce “cutremurul” din ultimele luni și despre planurile din perioada următoare, și explică de ce Toluna este un angajator pentru care merită să lucrezi.

AngajatorulMeu.ro: Ultimele trei luni au fost un veritabil “test de stres” pentru companiile din toată lumea. Vă numărați printre optimiștii care văd în criza aceasta șansa unui nou început sau printre pesimiștii care se tem că economiile își vor reveni cu greu după șocul de anul acesta?

RALUCA BARBU: Aș putea spune că pentru noi, o companie care lucrează în market research online, este o oportunitate de a ne dezvolta pe viitor.

Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioada aceasta?

Am primit confirmarea, o dată în plus, că, pentru buna desfășurare a activității, componenta de interacțiune umană este esențială. Orice angajat apreciază când firma la care lucrează acționează transparent și rapid, în interesul comun – acela de a-i proteja sănătatea și de a se concentra asupra bunei desfășurări a activității, în loc de panică și măsuri de restrângere a activității. O echipă puternică se vede mai ales în momentele grele.

Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești

Cum s-a adaptat Toluna noilor condiții de pe piața muncii? Cum a fost organizată activitatea în această perioadă? Se va schimba strategia dvs. de atragere a talentelor din cauza crizei sanitare și a celei economice, pe care, conform analiștilor, o vom traversa?

Ne-am numărat printre primele companii care au asigurat condiții optime pentru munca de acasă, pentru toți angajații, și fără impact asupra activității. Acest lucru a fost posibil prin eforturile combinate ale departamentelor HR, IT, administrativ și management. De altfel, aveam deja o politică de flexibilizare, în beneficiul angajaților noștri, iar oamenii erau obișnuiți cu modalitatea de lucru de acasă.

Toate departamentele support au comunicat reguli și sfaturi clare, care să ajute telemunca (ședințe zilnice cu echipa, reguli de organizare a muncii de acasă, softuri profesionale, nu gratis, pentru a susține comunicarea etc.). În ceea ce privește strategia noastră de recrutare, momentan, ea rămâne similară cu cea anterioară.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Care sunt cele mai importante provocări pe care a trebuit să le înfruntați de când conduceți Toluna, în ceea ce privește recrutarea de noi salariați?

În primul rând, concurența acerbă din Timișoara, pentru resurse limitate. Apoi, găsirea talentelor potrivite pentru un domeniu – market research – relativ nou în România și cerințele ridicate de cunoaștere a limbilor străine la nivel foarte avansat. Nu în ultimul rând, scăderea calității talentului și implicării acestuia, de-a lungul celor zece ani.

În opinia mea, motivarea angajaților este legată de patru factori: spiritul de echipă și familie construit (apreciat de toți colegii și chiar și de oameni care au plecat din firma), motivarea legată de beneficii și pachete salariale, calitatea managementului, în care am investit, de altfel, la toate nivelurile, și oportunitățile de dezvoltare profesională diverse.

Care sunt măsurile prin care încercați să aduceți în companie angajați valoroși și de ce ar trebui candidații să vă aleagă ca angajator? Ce perspective de carieră le oferiți și cum îi motivați?

Spre deosebire de majoritatea firmelor care au investit strict în beneficii și salarii, pe lângă aceste aspecte, Toluna a investit foarte mult în oameni și munca de echipă, prin diverse metode: o cultură organizațională sănătoasă, academia de management, programul de dezvoltare și certificare a trainerilor, traininguri de muncă în echipă, comunicare și eficiență personală, programe de dezvoltare personală și traininguri tehnice.

Pe partea de beneficii și salarii, am investit permanent în adaptarea pachetelor noastre la cerințele/ noutățile pieței. Am realizat studii anuale de salarizare, pentru a ne asigura că oferim pachete salariale competitive. Angajații noștri au primit tichete-cadou, pentru evenimente gen Paști, Crăciun, 1 Iunie, am oferit locuri de parcare gratuite pentru manageri și la preț foarte redus pentru ceilalți angajați. Ei beneficiază și de cel mai extins pachet de asigurări private de sănătate de pe piață. Colaborăm cu o bibliotecă, care le livrează cărțile dorite direct la sediul companiei sau acasă, încurajăm practicarea sportului, prin acordarea unei indemnizații pentru activitățile sportive în fiecare lună, și organizăm, în fiecare an, un teambuilding de vară pentru toți angajații, deși nu-i ușor să organizăm totul pentru circa 300 de oameni.

Considerăm că loialitatea trebuie răsplătită. De aceea, oferim zile de concediu extra și o suma de bani, drept seniority recognition. Credem cu tărie că putem îmbina relaxarea cu munca, iar acesta este motivul pentru care avem un Fun Room, unde colegii se pot relaxa jucând Ping-Pong sau X-box/ Playstation, ori, pur și simplu, se pot odihni pe canapea, citind o carte. Tot aici, în fiecare miercuri, pot opta pentru o sesiune de masaj.

În opinia mea, motivarea angajaților este legată de patru factori: spiritul de echipă și familie construit (apreciat de toți colegii și chiar și de oameni care au plecat din firma), motivarea legată de beneficii și pachete salariale, calitatea managementului, în care am investit, de altfel, la toate nivelurile, și oportunitățile de dezvoltare profesională diverse (exemple de dezvoltare, de la junior executive la top manager, posibilități de dezvoltare tranversală, către alte echipe, programe externe de dezvoltare a talentelor tehnice,  posibilități de se transfera în birouri Toluna internaționale).

Pentru cei ce doresc creșteri rapide, spectaculoase  – din experiență, știu că sunt poziții unde acest lucru este posibil și altele unde curba de învățare este mai lungă și este mai dificil să realizezi aceste creșteri rapide și spectaculoase. Așa că i-aș sfătui să se documenteze, în primul rând, dacă este posibil, pentru jobul ales de ei – să caute studii pe net, să întrebe la interviurile de angajare, să-și întrebe managerii.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Cel mai important este să alegi un job care îți place. Viața e prea scurtă pentru a o petrece într-un job neplăcut – asta impactează atât viața personală, cât și spiritul de echipă al grupului. Odată ales jobul care îi satisface, le-aș recomanda să se implice în a învăța totul despre acel job – să pună întrebări, să recomande soluții, să ceară ajutor când au nevoie, să-și autoanalizeze talentele și să le cultive pe cele care le aduc satisfacție profesională și personală, pentru că asta va conduce și la rezultate. Și, nu în ultimul rând, să riște – să încerce lucruri noi, să nu se lase plafonați de teama de eșec.

Pentru cei ce doresc creșteri rapide, spectaculoase  – din experiență, știu că sunt poziții unde acest lucru este posibil și altele unde curba de învățare este mai lungă și este mai dificil să realizezi aceste creșteri rapide și spectaculoase. Așa că i-aș sfătui să se documenteze, în primul rând, dacă este posibil, pentru jobul ales de ei – să caute studii pe net, să întrebe la interviurile de angajare, să-și întrebe managerii etc.

Un alt aspect pe care ar trebui să îl ia în considerare este repetitivitatea acestor creșteri. Ar trebui să se întrebe mai degrabă unde își doresc să ajungă și până când, decât cât de des și spectaculos își doresc să crească, pentru că-i greu de găsit un job sau un domeniu unde să ai creșteri spectaculoase, pe termen lung. Pentru acest gen de creșteri, trebuie să se gândească la riscurile și eforturile aferente. De obicei, aceste oportunități vin cu un extra de sarcini și obligații, pe care mulți și le doresc, dar puțini le pot îndeplini cu rezultate bune.

Care sunt așteptările pentru anul acesta, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, cât și compania pe care o conduceți, în mod special?

În ceea ce privește profesia mea, voi investi în a-mi dezvolta, mie și echipei de management, abilitățile de a conduce și organiza echipe în telemuncă și de a menține nivelul de motivare în aceste noi condiții. E clar că trebuie dezvoltate noi metode creative.

Cât despre companie, sunt mai multe aspecte: ca afacere, ar trebui să profităm de posibilitatea de a atrage noi clienți, iar ca organizare să decidem cum ne va afecta această perioadă activitatea pe viitor. De exemplu, dacă vom implementa mai multă muncă de acasă, va trebui să regândim condițiile de muncă de acasă, în acord cu această nouă realitate.

Articolul anterior

Bosch caută cinci viitori lideri, în România, prin programul Junior Managers

Articolul următor

Continental, Oracle și Microsoft, cei mai doriți angajatori din România, în 2020

Articole din aceeași categorie
Total
3
Share