Peste 200 de speakeri și profesioniști din domeniul Real Estate s-au reunit, pe 3 martie, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel și online, la Real Estate & Construction Forum.
Ajuns la cea de-a XVI-a ediție, conferința a abordat trendurile, oportunitățile și provocările din sectoarele retail, industrial & logistic, office și rezidențial, în patru paneluri de dezbatere. Cei care nu au ajuns la eveniment pot solicita înregistrarea conferinței pe site-ul BusinessMark, în secțiunea On Demand.
Panel cu focus pe sectorul retail
Primul panel, moderat de Liana Dumitru, Director | Retail Agency, Colliers, a fost dedicat sectorului retail. Sustenabilitatea business-urilor, eficientizarea energetică, trendurile de consum din perioada pre-pandemică vs. 2022 au fost pe agenda invitaților.
2022 a fost un an foarte bun, care s-a apropiat la nivelul de dinainte de pandemie, a precizat Roxana Stănciulescu, Head of Retail Leasing Division, AFI Europe România:
“Anul trecut a fost unul fantastic pentru toată lumea. În 2022 am recuperat traficul din 2019. Am analizat 2022 vs. 2019. Am raportat 15 la sută creștere față de 2019. În 2021 a fost presiune mare pentru retailerii de food. Dar în 2022 în zona de food sunt multe inițiative locale antreprenoriale. Nu avem niciun spațiu vacant pe partea de food, în acest moment. Abia anul acesta am avut o creștere pe service charge. Încă înainte de creșterea costurilor la energie, am început investiții pentru eficientizarea energetică a clădirilor. Investim constant”.
Cornelia Nicolae, Retail Operations Director, FASHION HOUSE Group, a vorbit despre realizările organizației anul trecut, în ciuda contextului economic dificil.
“În 2022, putem spune cu bucurie că performanțele celor două sedii FASHION HOUSE au fost excelente, față de 2021, dar și față de 2019. Rezultatele sunt cu atât mai remarcabile cu cât vorbim de un context economic dificil. La nivel de trafic, am înregistrat creșteri de 12 la sută în sediul din Militari și de șase la sută în Pallady, față de 2021. La nivel de vânzări, am avut creștere de 34 la sută la sediul din Militari și de 19 la sută la cel din Pallady”.
Venera Maria Munjev, Asset & Expansion Manager, Auchan Retail România, a subliniat că nu ar trebui să comparăm evoluția business-ului cu momentul 2019, întrucât comportamentele consumatorilor sunt diferite astăzi.
“Anul trecut, am înregistrat creștere pe cifra de afaceri și pe trafic. Am continuat procesul de expansiune. Ne păstrăm obiectivul de a deschide 60 de magazine până în 2025. Avem mare atenție pentru experiența clientului în magazin. Comparația cu 2019 nu mai este relevantă. S-au schimbat comportamentele, preferințele. Aceste aspecte ne-au preocupat anul trecut. Hypermarketurile sunt încă foarte importante pentru coșurile mari, pentru cumpărăturile de weekend și pentru diversitate”.
Geanina Ungureanu, Head of Retail, CPI Property Group | România, a punctat că sustenabilitatea joacă un rol tot mai important în activitatea companiilor.
“Față de 2021, am avut creșteri de trafic, de turnover, de circa 20 la sută, în ambele direcții. Mall-urile sunt în continuare niște centre regionale, centre ale comunității. Lumea își dorește și o experiență la mall. Sportul și bijuteriile sunt vedetele ultimilor ani, la acest nivel a avut loc o creștere mare. În ultimii ani, am investit mult în clădirile noastre, în schimbările de echipamente, instalații, fațade, acoperiș, și am mers către cele de ultimă generație. Trebuie să recunosc că au fost și economii la liniuță. Să programăm luminile, de exemplu, pentru eficientizare. Ne ducem către sustenabilitate”.
Cristian Pușcoi, Head of Expansion & Construction, TEDi, a vorbit despre eficientizarea energetică a magazinelor companiei.
“Consumatorii ne-au primit bine, așa că am ajuns rapid la un număr mare, de zece magazine. Avem în lucru deja mai multe magazine și, cu siguranță, acolo unde vor fi oportunități, vom fi prezenți. Am deschis în plin război, lângă graniță, la Baia Mare. Din fericire, pentru noi, lucrurile au stat bine. Deși costurile au crescut mult, avem magazine bine eficientizate energetic. Ne bucurăm că am găsit înțelegere la dezvoltatori pentru a avea un deal win-win”.
Despre importanța eficienței energetice a vorbit și Cristian Zamfir, Development Manager, JYSK România.
“Magazinele au performat foarte bine. Dacă anul a început slab, ulterior am recuperat și, în final am avut o creștere a cifrei de afaceri de șase la sută. Parteneriatul cu dezvoltatorii, proprietarii, a fost unul foarte bun, fiindcă împreună am căutat soluții pentru a gestiona creșterea tuturor costurilor – energie, gaz, etc. Magazinele noi pe care le amenajăm sunt la ultimele standarde, cu echipamente performante. În același timp, am început un proces de refurbishing a magazinelor vechi. Anul trecut am făcut asta pentru șapte magazine, anul acesta ne dorim 18. Încercăm să găsim soluții ca să avem un consum energetic cât mai mic”.
Panel cu focus pe sectorul industrial & logistic
Participanții la al doilea panel de la Real Estate & Construction Forum au discutat despre evoluția sectorului industrial și logistic. Moderator a fost Ionuț Oprea, Publisher – Romania’s Real Estate Yearbook & Market Pulse Reports.
Unul din subiectele abordate a fost cel legat de chirii. Ana Dumitrache, Country Head, CTP România, arată că ele au crescut chiar și cu 30-40 la sută.
“Observăm o tendință importantă: există o concentrare a centrelor de distribuție în zona Capitalei. Companiile încearcă să scurteze lanțurile de distribuție. Există o concurență în privința timpilor de livrare. Bucureștiul este al cincilea oraș ca dimensiuni din Europa, e o piață importantă. Astfel, se întărește tendința de a se crea un hub în jurul Capitalei. Vedem o creștere a jucătorilor în privința livrărilor. Credem în dezvoltarea parcurilor în proximitatea orașelor mari, capabile să facă trecerea între distribuția națională spre cea granulară. Nivelul chiriilor a crescut, la modul general, pe piață. Vedem și creșteri de 30-40 la sută, din două motive: nu sunt spații disponibile, iar lumea a înțeles, pe fondul crizei energetice, cât de important e să ai un spațiu potrivit”.
În ceea ce privește chiriile, ele nu au crescut în același ritm cu inflația, explică Andrei Timofte, CEO, Transilvania Construcții.
“Anul trecut a fost foarte dinamic pentru noi, cu multe provocări. Am dorit expansiunea și am achiziționat patru parcuri industriale in-city, strategice. Suntem la 300 de clienți. Avem în dezvoltare o hală de 14.000 mp, pe care o finalizăm în primăvară la Bacău. Tot la Bacău, un centru de curierat, în Cluj am finalizat un spațiu de producție și mai avem în pipeline 35.000 mp de proiecte autorizate. Durata medie a contractelor este de patru ani, iar evoluția chiriilor contează mult, în funcție de locație și mărime. Spațiile sub 1.500 mp au un potențial mai mare de creștere a chiriilor față de cele mari, din punctul meu de vedere. Totuși, chiriile nu au crescut în același ritm cu inflația”.
Șerban Juverdeanu, Head of Development, Global Vision, a vorbit despre variante alternative de spații de depozitare.
“Încercăm să oferim spații de închiriat de dimensiuni reduse, însă trebuie trecută și partea de costuri, care e foarte mare raportată la suprafață. Studiem un concept de a oferi spații utilizabile la comun. Un fel de co-working pe logistică. Asta se va întâmpla în proximitatea orașelor. De fiecare dată când ieșim din țară, promovăm și țara, construim un caz ce are la bază o sintetizare cât mai inteligibilă care să-i determine pe investitori să aleagă România. Avem dezavantajul infrastructurii, accesului, costului ridicat la utilități. În ultimul timp, putem spune că există un interes crescut. Să ne întrebăm cum putem ajuta noi, cei din mediul privat, să intensificăm investițiile”.
“România, ca țară, e o vedetă la nivel industrial”, spune Loredana Oprișa, Leasing & Development Manager, Olympian Parks.
“Proiectul nostru vedetă este cel din zona București Nord. Acolo vom începe cu o clădire de 40.000 mp. Avem proiecte în țară, în Cluj și Constanța, însă analizăm multe orașe cu potențial de dezvoltare. Inovația începe de la furnizori. Suntem atenți în alegerea lor și pe partea de eficientizare, și pe cea de implementare și distribuție. Implementăm soluții cât mai eficiente. Tot ce înseamnă tehnologii este luat în calcul, fiindcă ele cântăresc în scorul certificărilor energetice”.
Victor Coșconel, Director | Head of Office & Industrial Agencies, Colliers, a vorbit despre evoluția sectorului.
“2022 a fost o continuare a ce se întâmplă de câțiva ani: o evoluție a zonei de industrial și logistic. Ne așteptăm la un trend similar în 2023. În anii viitori, dacă ne jucăm cărțile corect ca țară, ar trebui să vedem cifre foarte bune. E un interes mai mare pentru producție. De câteva luni, parcă ceva se întâmplă. România are niște avantaje nete în fața altor țări. Infrastructura este o problemă. Cred, însă, că alte țări au o putere mai mare de a se promova. Bucureștiul rămâne vedeta industrial & logistics. Toate eforturile din zona ESG ajută la migrarea unui tip de chiriaș spre a face o schimbare. Va fi o migrație de la aceste companii. Sper să devină un snowball effect”.
România are foarte mult potențial, însă ar trebui să investim mai mult în soluții inovatoare, consideră Claudiu Bisnel, Managing Partner & Founder, BRISK GROUP:
“E clar că România are mult potențial. Putem beneficia de infrastructura pe care o putem dobândi prin PNRR, ca să dezvoltăm și alți poli. Aspectul Schengen poate debloca infuzia de proiecte de tip industrial și logistic. România nu poate absorbi pe cât ar fi nevoie din cauza infrastructurii. Sectorul logistic și industrial are câțiva pași în față, mă refer la partea de prefabricare ce aduce eficiență. Costurile asociate cu prefabricarea erau mai mari. Acum, dacă ne uităm la costuri asociate și la lipsa forței umane, prefabricarea aduce eficiență. Soluțiile inovatoare trebuie implementate ca să aducă eficiență pe partea operațională”.
Panel cu focus pe sectorul office
Necesitatea integrării standardelor ESG în proiectele nou-dezvoltate sau în curs de dezvoltare este esențială, au fost de acord participanții la panelul cu focus pe sectorul office, moderat de Lucian Opriș, Director, Tenant Services, Office 360 & Industrial, Colliers.
Sustenabilitatea joacă un rol foarte important în acest sector, a explicat Andrei Boca, Senior Leasing Manager, Globalworth.
“Noi avem clădiri moderne și încercăm să aducem oamenii din cafenele înapoi în birou. Certificările sunt metoda de a arăta că ce am făcut cu clădirile este real, la nivel ESG, dar și de wellness. De exemplu, ești în birou, aerul e filtrat cu o clasă superioară față de standardul românesc. Aerul este dezinfectat cu lampe UV. Calitatea aerului din clădire e mai mare decât afară. Debitul este mai mare cu 30 la sută față de standardul românesc. Inclusiv furnizorii de food de la parter sunt selectați – avem mâncare sănătoasă, produsă local. În ESG, noi pornim de la Governance, pentru că avem un obiectiv, până în 2030, să reducem cu 40 la sută amprenta de carbon a portofoliului (față de 2019)”.
Acest subiect a fost abordat și de Maria Jianu, Commercial Real Estate Manager, Genesis Property, care a vorbit despre importanța ca angajații să aibă o calitate a vieții mai bună la birou.
“Noi am făcut o reformulare la nivel de concept, astfel încât să integrăm ESG. Întreaga transformare a avut la bază investiții în toate cele trei arii. Pe partea de mediu, s-au făcut investiții de 50 milioane euro. O mare parte este alocată pentru îmbunătățirea echipamentelor pentru eficientizare. Apoi, pentru comunitate, de exemplu, o parcare a fost înlocuită cu spațiu verde. Ne dorim ca omul să aibă o calitate a vieții îmbunătățită prin prezența sa la birou. Randamentul proiectelor cu atenție la ESG este mai mare.
Uneori e mai greu să convertești o clădire deja existentă decât să faci una nouă. Sunt eforturi mari pentru a converti un produs și, din punct de vedere tehnic, să iei măsuri pe partea verde. Eu studiez piața și îmi dau seama că din punct de vedere tehnic, proiectele țintesc sus, au multe particularități pe care nu le vezi, dar le percepi. Există o aliniere în ceea ce privește atenția acordată consumatorilor. Diferențiator este tot experiența consumatorului”.
Antoniu Panait, Managing Director, Vastint România, a vorbit despre responsabilitatea privind standardele ESG atunci când vine vorba despre clădirile de birouri.
“Avem o responsabilitate. Experiența de peste 30 de ani de dezvoltare în Europa ne determină să nu facem diferențe între piețe. ESG este un termen relativ nou, dar componentele sale nu sunt deloc. Avem optimismul, noile generații sunt altfel. Peste o anumită cifră de afaceri, toți vom fi auditați, așa că deciziile de business – ce birouri alegem, cum le alegem – vor fi importante. A trebuit să fim inventivi, pentru că oamenii nu înțelegeau de ce să plătească 1-2 euro în plus pe mp. ESG va filtra și va aduce lucrurile în realitate, pentru că vom fi auditați. ESG este un element ce adună toate direcțiile care au fost începute de diferite organizații sau țări și va ajuta să trecem la următorul nivel ca umanitate. Lucrurile evoluează repede. Ce proiectăm azi, ce avem pe hârtie, trebuie să ne gândim ce va însemna peste trei ani”.
Unul dintre primii pași în aplicarea unei strategii de ESG este să începi cu clădirile existente, a explicat Andreea Cotigă, Head of Leasing Office, CPI Property Group |România, pentru că acestea vor constitui stock și în anii următori.
“De dinainte de pandemie, am inițiat un demers de modernizare, reconfigurare, a unei părți din portofoliu. Din perspectiva ESG, toate proprietățile myhive din portofoliu au primit certificări verzi și lucrurile nu se opresc aici. În aceste procese de renovare și reconversie, nu doar că au fost folosite materiale și finisaje de calitate, dar am și schimbat echipamente existente cu unele mai noi, mai performante. Aceste proprietăți dispun de infrastructură și servicii adresate comunității din zona sustenabilității. Eforturile noastre sunt concentrate pe a menține sistemele pe o stare de eficiență și pe a reduce consumul. Există o serie de măsuri pe care le implementăm. Ar trebui acordată atenție componentei ESG”.
Creșterea prețurilor reprezintă o provocare, a precizat Dan Ungureanu, Business Development Leader CEE & CIS, RENOMIA Gallagher.
“Sunt investiții, au loc tranzacții în continuare. Din păcate, Bucureștiul pierde, față de alte capitale europene. În ultimele două luni, la nivel de tranzacții, aici am asigurat o tranzacție, în Polonia – zece. Mă îngrijorează că puțini investitori se apleacă asupra zonei de risc la care sunt expuși, tendința fiind să scadă costurile cu orice preț. La nivel de asigurări, spre exemplu, iată ce se întâmplă acum – vedem o creștere de prețuri destul de mare, ce se traduce în creșteri de costuri pentru clienți, dar soluții există. Pentru clienții din portofoliul nostru, restructurăm întregul program”.
Dincolo de provocări, apar și multe oportunități în acest sector, consideră Andrei Șerbescu, Partener fondator, ADNBA.
“Fiindcă suntem arhitecți, punctul nostru de vedere e puțin diferit. Pentru noi, în mare măsură, motivele de optimism se suprapun provocărilor, în perioada aceasta, pentru că nu doar din experiența ultimilor 10-15 ani putem spune că vremurile tulburi sunt propice creativității. E un moment bun să readucem în prim-plan creativitatea, inovația, experimentul, să nu uităm că arhitectura este, înainte de toate, o industrie creativă și așa ar trebui să rămână într-o perioadă în care se corporatizează puternic.
În 2010-2011, într-un proiect rezidențial, încercam să combatem criza și dilemele de la acel moment, propunând un proiect în care toate apartamentele erau diferite, proiect ce s-a vândut bine de la început. Acest moment ne permite să ne gândim la moduri noi în care putem să deschidem subiecte pe care le considerăm standardizate de multă vreme. Există o situație aparte de ceva timp în București, administrativ vorbind; este o provocare nevoia de fluidizare a parcursului administrativ, autorizarea proiectelor. Pentru noi, asta a implicat o extindere: lucrăm în mai multe oraș.
Seria de crize este un prilej de a redeschide niște subiecte fundamentale. Mi se pare că felul în care sunt pornite proiectele și investițiile, din păcate, e încă puțin predispus la schimbare reală. Noi, în ansamblu, ca piață a construcțiilor, suntem puțin dispuși să privim cu adevărat sustenabil pe termen lung”.
Creativitatea poate fi o strategie prin care se pot dezvolta soluții inedite pentru comunitate, consideră Carol Petrică, Leasing Manager, ISHO – Mulberry Development.
“Într-un proiect mixed-use, în care avem office, rezidențial, retail, chiar și o componentă de ospitalitate, trebuie să fim creativi, pentru că sunt business-uri aparent înrudite, însă diferite. De exemplu, în partea practică și concretă, birourile și rezidențialul trebuie să înțelegem că sunt două business-uri destul de diferite, ca mod de abordare a potențialilor clienți, cumpărători, marketing, vânzare etc. Într-un orășel, cum este ISHO, trebuie să fim creativi, să facem o comunicare eficientă între toate mecanismele care ne ajută să populăm acest orășel. Lăsăm mai departe comunității un parc de 8.000 mp, unde toți locuitorii Timișoarei pot veni să se plimbe. Mă bucur să văd că dintr-o fostă fabrică părăsită am putut să facem ceva pentru comunitate și cred că este extraordinar”.
Florin Furdui, Country Manager, Portland Trust România, a explicat că este o provocare să faci creativitate pe o piață ca Bucureștiul, marcată de eficiență.
“Ce nu poți măsura nu poți evalua. În proiectele noastre, de la bun început, am folosit tehnologii pentru care oamenii erau circumspecți pe atunci. Așa am făcut în toate proiectele, aplicând o creativitate eficientă, cu atenție la business plan și neabuzând de parametrii urbanistici.
Perioada următoare va fi diferențiată pentru piața de birouri – va avea mai multe viteze. Sunt convins că există o cerere nouă. Cred, în același timp, că e greu de compensat cu acei factori care spun work from home, renegocieri de portofolii. Va fi o diferențiere mare între clădirile care s-au poziționat în acest standard de ESG, de eficiență, de performanță – mai ales cele construite în perioada în care costurile de construcție erau unele care permiteau și niște chirii competitive, față de clădiri construite neadecvat și care acum trebuie să fie reconvertite sau reactualizate. Aici va fi o diferență importantă. Clădirile noi – pentru cine va avea curajul să o facă – vor avea o provocare în a găsi elementul de eficiență. Costurile de construcție și finanțare conduc la o chirie mai mare. Iar asta, comparat cu stocul existent, va crea o concurență acolo. Acolo văd provocarea când vine vorba de construcții noi”.
Panel cu focus pe sectorul rezidențial
Ultimul panel, moderat de Gabriel Blăniță, Associate Director Valuation and Advisory Services, COLLIERS, a fost dedicat sectorului rezidențial. Nevoile clienților s-au schimbat: își doresc să locuiască în clădiri noi, eficiente energetic, care să fie construite pe principii sustenabile – acestea au fost câteva dintre concluziile celui de-al patrulea panel de dezbatere.
“Piața funcționează, pentru că nevoia locativă este foarte mare”, arată Beatrice Dumitrașcu, CEO Residential Division, One United Properties.
“Cu o cifră de afaceri de 1,2 miliarde de lei și un profit de 573 de milioane, stăm foarte bine. Nu e un fel de a ne lăuda, ci de a arăta că tranzacțiile imobiliare funcționează bine și că se fac în continuare, având în vedere că nevoia locativă există și oamenii doresc să se mute în apartamente noi. Pe lângă zona de nord a Bucureștiului, mergem și către zona centrală. Suntem astăzi și în Cotroceni, tocmai ce am anunțat achiziția unui nou teren.
Asta arată că suntem încrezători în piață, că planurile noastre și obiectivele noastre își pot urma calea, iar rezultatele vorbesc de la sine: o companie listată la bursă, care îți poate arăta în orice moment care îi sunt rezultatele. Piața funcționează fiindcă nevoia locativă este mare, la care se adaugă și investitorii care încep să se uite atent către România, din mai multe motive. Cel mai important e legat de faptul că peste tot în Europa sunt stocuri de unități locative care nu mai pot apărea în curând, însă piața noastră poate să construiască destul de mult”.
Bogdan Bălașa, CEO, HILS Development, a vorbit despre zona Pallady a Capitalei, care are un potențial mare pentru dezvoltarea de ansambluri rezidențiale.
“În 2023, avem în pipeline 1.000 de unități pe care le vom finaliza. Din punctul de vedere al numărului de tranzacții, în 2022 am tranzacționat 600 de unități, puțin sub 2021, dar, paradoxal, la preț mai mare. Credem că zona Pallady e un pol important de dezvoltare rezidențială, la nivel de rezidențial și retail, mai precis. În ultimii zece ani, s-au dezvoltat peste 10.000 de unități rezidențiale în zonă. În 2023, ne ducem spre 6000 de unități finalizate. Cele două pasaje supraterane care sunt în lucru și vor fi finalizate anul acesta vor ajuta traficul. Va fi o zonă care merită atenția noastră și care se va dezvolta spectaculos”.
Acest trend vine pe fondul dorinței tinerilor de a se muta din apartamentele vechi, spune Laurențiu Afrasine, CEO, Akcent Development.
“Ultimii trei ani au fost ani buni și ne-au adus o cifră de afaceri de 200 milioane de euro. Am vândut toate unitățile din proiectele pe care le avem în dezvoltare. Vrem să continuăm ritmul de dezvoltare, în măsura în care găsim sprijin la autorități. Avem o mare problemă în acest sens. Predictibilitate este un termen atât de folosit în ultima perioadă, dar așa este, asta ne lipsește. Piața imobiliară din București și împrejurimi și-a dovedit maturitatea.
Se tranzacționează unități în afara Bucureștiului, în toate zonele orașului. Nu vedem numai modul în care se dezvoltă Capitala, dar nevoia este dată de dorința omului de a se muta din apartamentele vechi, dorința tinerilor de a veni în București pentru locuri de muncă și dorința dezvoltatorilor de a face proiecte la standarde de capitală europeană. Marea problemă rămâne cea a autorităților. Este inadmisibil să aștepți ani de la achiziționarea terenului până la momentul ieșirii pe piață”.
Despre proiectele de la marginea Bucureștiului a vorbit și Antoanela Comșa, Președinte, Gran Via Real Estate.
“Multe proiecte merg în afara Bucureștiului, pentru că acolo se dau mai ușor autorizații. Toată populația de acolo va veni tot în Capitală, accentuând traficul. Trebuie dezvoltat orașul. O parte din vină o avem și noi, dezvoltatorii. Au fost proiecte care nu au respectat legislația, dar vina nu e doar a lor, fiindcă acele proiecte au primit autorizații. Să avem o legislație unitară este important. Așa vom avea toate legile sub o singură umbrelă. Sperăm ca anul acesta să se aprobe Codul Construcțiilor și să avem niște schimbări pentru a debloca situația din București. Prețul e dat de cerere-ofertă. Dacă oferta scade și cererea rămâne constantă, ce se va întâmpla? Dacă PUZ-urile nu vor mai fi blocate, noi nu vom avea autorizații de construire, pentru că mai trece un timp până le obții. Faceți un orizont de timp și vedeți când vom mai avea proiecte frumoase, noi, în București. Avem proiecte ce îmbunătățesc zonele în care se află, dar nu le vedem pentru că nu se aprobă PUZ-uri”.
Acest subiect a fost dezvoltat și de Irina Caraene, Director Vânzări, Cordia România.
“Cât timp livrezi un produs bun, rezultatul nu poate fi decât pozitiv. Ne lovim de PUZ-uri suspendate, de exemplu. Suntem afectați cu toții. Am avut surpriza, din a doua jumătate a anului trecut, ca clienții să plătească tranșe intermediare. Suntem în strânsă colaborare și cu parteneri care vin cu soluții de finanțare adaptate clientului și proiectului. Suntem încrezători că anul 2023 va fi închis cu bine, dar avem nevoie și de susținerea autorităților”.
“Observăm, din partea legiuitorilor, o tendință de a veni în sprijinul investitorilor”, a intervenit Ioana Grigoriu, Asociat Manager, Practica de Drept imobiliar și Construcții, NNDKP.
“Balanța a fost disproporționată – a existat un atac permanent la adresa investitorilor. Litigiul este o posibilitate de a contracara, dar nimeni nu vrea să stea ani de zile în litigii. Partea bună este că, dacă proiectul de lege care se vehiculează, acela pus pe masa parlamentarilor, anul trecut, această balanță va fi reechilibrată, va diminua termenele de contestare, pentru că se ajungea la situații absurde. Salutăm această inițiativă. Administrația va specula acest vid legislativ și asistăm la niște interpretări la care nu ne putem alinia. Dar să ne întoarcem la PUG sau chiar mai în spate. E imposibil să crezi că în 2023 te poți raporta la un act normativ din 2000 sau 1996. Autoritatea vinde populației ideea că, dacă dă liber la PUZ-uri, se va construi pe locuri verzi, etc. Nu mai vedem nici certificate de urbanism cum știam”.
Sorin Ioan Blaga, CEO, Liebrecht & wooD România a vorbit despre necesitatea ca dezvoltatorii imobiliari să țină cont de directivele ESG în proiectele pe care le au în implementare.
“Pentru infrastructură, ca să construim drumul, am ajuns pe la niște arhive din 1903, ca să dovedim autorităților că acolo era un drum. Am reușit. Fiind în afara orașului, a trebuit să fim siguri că infrastructura și facilitățile sunt puse la punct. Cei șase ani în care am pus 94 de unități locative acolo, cu toată infrastructura, au însemnat mult. Facilitățile țin mult cont de conservarea naturii – conservăm acolo 13 ha de pădure. Avem un lac pe care îl conservăm. Cei care aleg variantele acestea de a trăi vor primi tot ce directivele acestea noi, precum ESG, oferă. Ne dorim să ducem înainte proiectele aproape de filosofia aceasta”.
Suntem într-o perioadă de tranziție, consideră Lucian Azoiței, Founder & CEO, Forty Management, astfel că sustenabilitatea trebuie să devină un element esențial.
“Toată industria vine după cinci ani de succes. Acum suntem într-o perioadă de tranziție. Pentru viitor nu știu să vă spun ce va fi. Cel puțin doi ani vor fi de tranziție, iar noi, dezvoltatorii, va trebui să ne reinventăm, să găsim soluții. Piața va fluctua, dar cred că vom păstra un trend bun. Cei ce au reușit să-și facă un renume vor supraviețui. Construim o lagună. Proiectul va <pleca> luna viitoare, am obținut autorizație. Încercăm să construim un mic oraș. Existența plajei și a mării aduse în spatele casei aduc noutatea. Am accesat linii de finanțare verzi, ceea ce a dus proiectul în zona ESG. Toate utilitățile sunt produse in-house. Ne dorim să atingem și standardul carbon neutral – cel mai înalt”.
De aceeași părere este și Daniel Buhazi, Commercial Director, Ariston România – divizia ELCO Heating Solutions, care a subliniat necesitatea investiției în soluții smart, eficiente energetic.
“Pentru noi, activitatea din ultima perioadă se desfășoară sub semnul sustenabilității și eficienței energetice. Investitorii au o provocare în a construi clădirile sub semnul sustenabilității, iar pentru noi este o responsabilitate destul de mare. Concentrarea noastră este spre inovație. Grupul pune eforturi deosebite în a eficientiza instalațiile pe care le oferim. Noi avem două direcții: soluția centralizată și cea de pompe de căldură. În ultimii doi ani, partea de pompe de căldură a început să crească. Orientarea pieței spre sustenabilitate nu este doar un aspect verbal. Încă de acum 6-7 ani, am vizat proiectele sub forma de a oferi soluții, nu neapărat produse – soluții smart, eficiente energetic -, și atunci cu toții facem eforturi de a răspunde nevoilor de eficiență energetică”.
- Evenimentul a fost organizat de: BusinessMark
- Partenerii evenimentului: Transilvania Construcții SA, Colliers, Vastint, Elco – Heating Solutions, Toff Dominium, Liebrecht & wooD România, RENOMIA Gallagher, Cordia România, Brisk Group, NNDKP, ADN – Birou de Arhitectură, Rustler Romania
- Suportul tehnic a fost asigurat de: SCS – Schinkel Conferințe Soluții
- Partener de monitorizare: mediaTrust
- Parteneri media: AngajatorulMeu.ro, spotmedia.ro, Finzoom, Financial Market, Ziarul Bursa, birouinfo.ro, depozitinfo.ro, Debizz, ibuild, proidea, MATEK, Jurnalul de Afaceri, administrație.ro, Global Manager, Events Online, Eurourbanism.ro, Revista Piața, Transilvania Business, Business Voice, spațiulconstruit.ro, Ziarul 21, PRwave, AntreprenorînRomânia.ro, Club Economic, România Durabilă, Economistul, Top Business
DESPRE BUSINESSMARK – EVENTS DESIGNED TO MAKE AN IMPRESSION
Din 2013, a organizat 259 evenimente “concept propriu”, 121 proiecte de event management și 69 de evenimente online. A avut alături 4.020 speakeri și 61.000 de participanți, în opt orașe din România. Își dorește să-și pună amprenta în viețile profesionale ale participanților, să producă un impact concret. Își propune să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și pentru a găsi partenerii potriviți.
Dincolo de evenimentele “concept propriu”, organizează evenimente construite pentru partenerii săi, evenimente gândite împreună cu ei și adaptate obiectivelor lor. BusinessMark este alături, pas cu pas, de cei aflați în căutarea unei echipe profesioniste, care să organizeze evenimente B2B. Ei conta pe experiența companiei în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție, și până la optimizarea eficientă a bugetului.