Ministerul Finanţelor Publice (MFP) schimbă metodologia pentru eventualele acţiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic.
Contribuabilii mari şi mijlocii ar fi trebuit să se doteze cu case de marcat cu jurnal electronic până la 1 septembrie, iar cei mici au termen până la 1 noiembrie. Ministrul finanţelor publice a dispus ca eventualele acţiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic să se realizeze cu informarea prealabilă a MFP.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
„Ministerul Finanțelor Publice a adoptat măsuri legislative pentru a asigura aplicarea unui tratament preventiv stimulativ şi de îndrumare a contribuabililor, inclusiv după 1 noiembrie 2018. Scopul este ca procesul de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic să se deruleze fără afectarea activității operatorilor economici și fără aplicarea de sancțiuni, dacă nu există elemente de vinovăție ale contribuabililor. Dotarea cu noile case de marcat a crescut semnificativ în ultimele luni, iar până la sfârșitul anului se estimează că majoritatea operatorilor economici vor fi dotați cu noile aparate cu jurnal electronic”, anunță MFP.
Potrivit ministerului, dacă organele de control derulează acțiuni de tip preventiv și constată situații în care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispoziție, iar achiziția aparatului de marcat nu a putut fi realizată din motive independente de voința acestuia, contribuabilul nu poate fi sancționat nici măcar cu avertisment (exemplu de astfel de situații: prototipul (modelul) de aparat de marcat specific unei anumite activități economice nu este disponibil pe piață; termenul stabilit de distribuitor (furnizor), prin contractul încheiat cu utilizatorul, este ulterior datei controlului realizat; alte situații asemănătoare).
În situația în care organele de control constată că un contribuabil are aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt. Atunci când contribuabilul nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare.
Potrivit Legii prevenirii, în cel mult zece zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea cu atribuții de control are obligația să reia controlul, iar când constată neîndeplinirea obligațiilor legale în termenul acordat, aplică sancțiunile prevăzute de OUG nr. 28/1999. Conectarea aparatelor de marcat la un sistem informatic și transmiterea zilnică a informațiilor se vor realiza după finalizarea procesului de implementare la nivelul tuturor utilizatorilor. Până la acel moment, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar, electronic, prin declarație inteligentă, pusă la dispoziția operatorilor economici (A 4200).