Prima jumătate a „anului pandemic” a fost cea mai dificilă pentru jucătorii din retail, după blocajul din perioada stării de urgență, însă revenirea din ultimele luni a fost peste așteptările inițiale ale celor mai mulți jucători de pe piață, potrivit raportului Colliers International pentru primul semestru din 2020.
În zona spațiilor industriale și logistice, activitatea s-a desfășurat în parametri normali, cu anumiți jucători care au înregistrat chiar vârfuri în activitate, dar o serie de dezvoltări speculative și competitivitatea pieței în contextul actual înclină balanța în favoarea chiriașilor.
În prima jumătate a anului a fost inaugurat un singur parc de retail, în Miercurea Ciuc, cu puțin sub 12.000 mp. În timp ce mai multe proiecte de retail au fost întârziate pe fondul stării de urgență, altele au continuat să avanseze, precum Shopping City Târgu Mureș al NEPI (aproape 40.000 mp), finalizat în iulie, iar AFI Brașov (45.000 mp) și Dâmbovița Mall al Prime Kapital (33.000 mp) vor fi încheiate cu mici întârzieri, în toamnă. Suprafața de 200.000 mp în dezvoltare anul acesta nu este departe de estimările anterioare, avansate de consultanții Colliers International (circa 246.000 mp). Experții se așteaptă la o recuperare rapidă în următoarele 12 luni, iar România are potențialul de a depăși patru milioane mp de spații comerciale noi, la sfârșitul acestui an sau începutul anului următor.
Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești
„Până în martie, retailul a performat foarte bine, cu lansări constante de noi branduri, unele chiar în primele două luni ale anului, printre care Armani Beauty, Breitling sau Movenpick. În contextul clarității limitate pe termen scurt și mediu, interesul s-a mai redus, dar continuăm să vedem o cerere solidă din partea retailerilor alimentari, inclusiv magazine de tip discount, DIY/ home deco și din partea brandurilor de îmbrăcăminte sau încălțăminte. Marile centre de retail din principalele orașe nu au aproape deloc spații disponibile și au liste de așteptare pentru mărcile care caută să deschidă magazine în spațiile operate”, spune Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Traficul a revenit treptat la 80 la sută din nivelurile normale pentru această perioadă a anului, după redeschiderea mall-urilor, în iunie, în timp ce pentru unele parcuri de retail, în special în anumite părți ale țării, vânzările sunt deja peste nivelurile din 2019. Indicatorii Google de mobilitate la nivelul Capitalei arată că traficul din toate zonele de retail și de divertisment este cu circa 25 la sută sub indicele de referință stabilit pe baza cifrelor din primele două luni din 2020, perioadă ce tinde să fie mult mai aglomerată decât lunile de vară, când oamenii merg mai degrabă în concediu decât la cumpărături. Totuși, vânzările din primul semestru rămân chiar la jumătate față de perioada similară a anului trecut, în anumite segmente, cum ar fi restaurantele și cafenelele sau zona de fashion.
În plus, revenirea în formă de V a consumului a continuat puternic în iunie. Vânzările din retail au recuperat trei sferturi din declinul înregistrat în martie și aprilie, iar vânzările în ansamblu au revenit pe plus. Revenirea din perioada următoare depinde de evoluția pandemiei și de dinamica pieței muncii, dar e clar că lucrurile se mișcă mult mai repede decât în recesiunea anterioară, când retailul a revenit, în termeni reali, la nivelul din vara anului 2008 abia la jumătatea lui 2015. Datele statistice sugerează că revenirea este destul de inegală. Nivelul vânzărilor de îmbrăcăminte s-a diminuat destul de mult, întrucât cheltuielile s-au orientat, în ultimele luni, către zone precum bricolaj sau îmbrăcăminte sport (inclusiv camping).
Rata de neocupare rămâne scăzută în centrele comerciale dominante
Centrele comerciale dominante s-au descurcat bine și nu au avut o creștere a ratei de neocupare. Există însă și centre unde au existat fluctuații pe acest indicator, deși creșterea rămâne, în cea mai mare parte, gestionabilă, cu o evoluție de la niveluri de sub doi la sută sau inclusiv zero spre cinci la sută în centre comerciale importante, dar nu dominante. Vremurile actuale nu sunt ușoare nici pentru chiriași și nici pentru proprietarii din retail. Aceștia abordează pas cu pas negocierea de reduceri temporare ale chiriilor, după o analiză la nivel lunar a performanței activității.
Stocul de spații industriale și logistice a ajuns la 4,7 milioane mp
Circa 120.000 mp de spații industriale și logistice au venit din zona comerțului online, în primul semestru din 2020, dintre care 100.000 mp în vecinătatea Bucureștiului, ceea ce reprezintă mai puțin de jumătate din nivelul înregistrat în urmă cu un an. Explicația este că unii clienți au amânat planurile de extindere pentru 2021 și o mare parte dintre dezvoltările speculative au fost puse în așteptare, pe fondul crizei, arată consultanții Colliers International, ceea ce înseamnă că stocul din 2020 e de așteptat să fie cu aproape 30 la sută mai mic decât potențialul estimat la începutul anului.
A doua jumătate a anului se preconizează a fi mult mai activă, cu aproape 300.000 mp estimați să fie livrați, dintre care două treimi în București, în urma unor contracte semnate recent, pentru spații în care chiriașii se așteaptă să se mute cât mai rapid. La sfârșitul lunii iunie, stocul total se spații industriale și logistice a ajuns la 4,7 milioane mp, dintre care 2,4 milioane în București.
„Cererea totală a ajuns la 249.000 mp în prima jumătate a acestui an, nivel similar cu cel din primul semestru al anului trecut. Performanțele bune au fost obținute în mare parte ca urmare a două tranzacții importante ale lanțului Profi, care au reprezentat aproape jumătate din totalul suprafeței brute închiriate (GLA) în 2020. Sectorul retail/ FMCG a generat aproape 50,2 la sută dintre tranzacții, urmat de producție (19,4 la sută) și logistică (14 la sută)”, spune Laurențiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International.
Concurența sănătoasă în rândul dezvoltatorilor a contribuit la menținerea chiriilor, în ciuda pieței de leasing tot mai puternice din ultimii ani. În consecință, chiriile sunt destul de bune pentru chiriași, în zona a 3,8-3,9 euro/ mp pentru spații industriale și logistice primare din jurul Bucureștiului și în jur de 3,7-3,9 euro în alte localități din țară, în zone foarte bune.
Experții remarcă faptul că, pe fondul pandemiei, beneficiile pentru chiriași au crescut. Proprietarii oferă mai multe luni de grație la plata chiriei decât înainte, iar în unele cazuri chiria netă poate scădea cu circa 20 la sută, față de aproximativ 13 la sută înainte. Rata de neocupare rămâne la un nivel confortabil, de 7-8 la sută, fără schimbări majore pe fondul crizei. Astfel de niveluri sunt în concordanță cu o piață neutră, dar indică o componentă semnificativă a evoluțiilor speculative (inclusiv livrările din ultimii ani), plus o piață competitivă, ce înclină balanța în favoarea chiriașilor.
Colliers International Group Inc. este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor. Cu operațiuni în 68 de țări, peste 15.000 de specialiști oferă consultanță și servicii de specialitate, pentru a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori.