Conform Studiului Randstad România Employer Brand, în Top 3 cei mai dezirabili angajatori din România apar Amazon Development Center (România), HP Inc. și Ubisoft.
În topul industriilor clasate pe primele locuri, raportat la gradul de recunoaștere (unde activează mai multe companii cunoscute față de alte arii) sunt industria de retail, financiară, oil & gas, telecom și FMCG. Din punctul de vedere al atractivității, industria de IT se clasează pe primul loc, urmată de cea a serviciilor, care, în mod interesant, are cel mai scăzut grad de recunoaștere.
În clasamentul pe industrii, conduc Ubisoft (IT), Amazon Development Center (servicii), Heineken (FMCG), Orange (telecom), Antibiotice (farma – producție și distribuție), De’Longhi (producție), Ford (automotive), ING Bank (finanțe-bănci), Lidl (retail) și OMV Petrom (oil & gas).
“Discreția” angajatorilor, principalul motiv pentru care românii nu aplică pentru un job
Companiile care nu au un brand puternic plătesc salarii cu zece la sută mai mari, iar jumătate din angajați nu ar lucra pentru o companie cu reputație proastă, chiar dacă asta le-ar aduce o creștere salarială, relevă Studiul Randstad România Employer Brand. Conform acestuia, organizațiile cu un brand puternic angajează de două ori mai repede, iar principalul motiv pentru care românii nu candidează pentru un job este că nu cunosc detalii despre mediul de lucru din compania respectivă.
80 la sută din liderii implicați în procesul de recrutare consideră că un brand puternic de angajator are un impact semnificativ asupra capacității lor de a angaja talente excepționale. Noua paradigmă este că oamenii lucrează pentru culturi organizaționale, nu pentru firme. Prin urmare, percepția lor despre un angajator este esențială. Candidații se documentează activ despre cultura unei companii, pentru a-și da seama dacă s-ar potrivi cu ea, astfel că este importantă transparența informațiilor cu privire la acest aspect. Ei au încredere să își trimită CV-ul către o companie și să facă o schimbare în carieră, atunci când citesc despre experiențe pozitive ale altor candidați sau angajați.
Ce își doresc angajații?
Pachetul salarial este criteriul principal pe care angajații români îl au în vedere în alegerea unui angajator (74 la sută), urmat de atmosfera plăcută la locul de muncă (69 la sută) și siguranța locului de muncă (68 la sută). Acestea sunt mai importante în rândul femeilor și al angajaților cu educație peste medie.
Un mediu de lucru sigur din perspectiva COVID-19 apare pe locul 7 în topul acestor criterii. Femeile (53 la sută) consideră că acest aspect este mai important față de alte grupuri demografice, în vreme ce pentru angajații cu educație sub medie (40 la sută) este mai puțin relevant. Oportunitatea de a lucra la distanță este pe unul dintre ultimele locuri în rândul factorilor pe care angajații îi găsesc motivatori, deși este mai populară în rândul celor cu studii peste medie și chiar considerată atrăgătoare de 44 la sută dintre angajați.
Peste zece la sută dintre angajați și-au schimbat locul de muncă în a doua parte din 2020. Procentul este mai mare în rândul celor între 18 și 24 de ani (17 la sută) și al celor cu educație sub medie (19 la sută). Aproape 25 la sută dintre români intenționează să se angajeze în altă parte în prima jumătate a acestui an, cu un procent mai ridicat în rândul celor sub 35 de ani (59 la sută) și mai scăzut printre profesioniștii care își desfășoară sarcinile de serviciu într-un birou (“gulerele albe”).
Portalurile cu anunțuri de angajare – principalul canal de căutare a unui nou loc de muncă
De cele mai multe ori, cei care schimbă jobul își găsesc următorul angajator prin intermediul portalurilor cu anunțuri de angajare (48 la sută). Procentul ajunge la 59 la sută în cazul femeilor și la 57 la sută în rândul celor cu educație peste medie. eJobs este cel mai des utilizat portal (77 la sută), urmat de BestJobs (52 la sută). 37 la sută își găsesc un loc de muncă cu ajutorul relațiilor personale/ recomandărilor și 30 la sută prin social media. Facebook (88 la sută) este în top. Cei cu vârsta între 18 și 24 de ani este cel mai probabil să își găsească un loc de muncă prin căutările pe Google.
COVID-19 și impactul asupra dinamicii forței de muncă
Aproape jumătate dintre angajați au început să lucreze (mai mult) remote în timpul pandemiei. 57 la sută dintre ei au fost implicați în această decizie, iar 42 la sută s-au văzut în fața faptului împlinit, fiindcă acest lucru le-a fost impus de angajator și/sau autorități.
Pentru unu din trei angajați, termenii angajării lor s-au schimbat: 29 la sută au intrat în concediu, au fost demiși (șase la sută), au lucrat mai mult sau mai puțin sau au resimțit alte schimbări legate de situația lor la locul de muncă. Femeile (opt la sută) și angajații cu studii medii (13 la sută) și sub medie (nouă la sută) au fost mai expuși situației de a fi concediați în ultimul an.
Despre Studiul Randstad Employer Brand
Este cercetarea independentă ce analizează cel mai în profunzime brandul de angajator, la nivel mondial. Identifică, printr-o metodologie completă, rafinată în 21 de ediții, din mii de companii, care dintre ele sunt cei mai dezirabili angajatori. Cercetarea centralizează opinia a peste 190.000 de respondenți de pe 34 de piețe și este realizată cu sprijinul companiei de cercetare de piață Kantar, partenerul internațional Randstad în acest proiect.
În România, studiul a fost realizat în ianuarie, prin metodologia dezvoltată la nivelul Grupului Randstad, care constă în derularea de interviuri online. Au participat 4.700 de respondenți cu vârsta între 18 și 65 ani, inclusiv studenți, angajați, freelanceri și șomeri. Au fost evaluați cei mai mari angajatori din România, ca număr de angajați, cunoscuți de minimum zece la sută din populație.
DESPRE GRUPUL RANDSTAD
Liderul mondial în domeniul serviciilor de resurse umane, este specializat în soluții în domeniul serviciilor flexibile de muncă și resurse umane. În 2020, a ajutat peste două milioane de candidați să-și găsească un loc de muncă, pentru 202.800 de clienți, și a instruit peste 313.600 de specialiști și peste 568.800 de candidați. Compania Randstad este activă pe 38 de piețe și deține unul dintre primele trei locuri pe aproape jumătate dintre ele. În 2020, a avut, în medie, 34.680 de angajați corporativi, și a generat venituri de 20,718 miliarde de euro. Fondată în 1960, compania are sediul central în Diemen, Olanda. Randstad este prezentă în România sub forma a două sucursale, în București și în Slatina.