Managerii români manifestă o orientare accentuată către planificare şi organizare, leadership, luarea deciziilor şi a procedurilor, arată primul audit al Potenţialului Managerilor şi Profesioniştilor din România, realizat de SHL România timp de doi ani, pe un eşantion de 2.971 de profesionişti, dintre care 921 cu roluri manageriale.
În rândul angajaţilor cu rol de manageri, găsim mai puţine persoane cu competenţe ridicate în comunicarea informaţiilor (24,4 la sută), aplicarea expertizei şi a tehnologiei (25,8 la sută), învăţare (26 la sută) sau creativitate şi inovaţie (aproape 28 la sută).
Potrivit companiei cu expertiză internaţională în evaluarea şi managementul talentului şi al forţei de muncă, managerii români manifestă o orientare accentuată către planificare şi organizare (44 la sută), leadership (41 la sută), luarea deciziilor (39,5 la sută) şi respectarea instrucţiunilor şi procedurilor (38,86 la sută). Angajații sunt mai degrabă orientaţi către respectarea instrucţiunilor şi procedurilor (41,6 la sută) planificare şi organizare (40 la sută), luarea deciziilor (35,7 la sută). În rândul acestora găsim mai puţine persoane cu capacitate ridicată de comunicare (aproape 24 la sută), folosirea expertizei şi a tehnologiei (24,34 la sută) sau învăţare (sub 25 la sută).
„O analiză combinată a trăsăturilor şi abilităţilor evaluate în acest studiu ne arată că, în realitate, potenţialul din zona de leadership şi inovaţie (12 la sută), leadership şi strategie (15 la sută), leadership şi managementul eşecurilor (11 la sută), este destul de limitat. Ca experţi în managementul talentului, credem că este valoros să privim obiectiv situaţia actuală şi să înţelegem că nu vom putea îmbunătăţi performanţele liderilor şi ale angajaţilor cu rol managerial din companii până când nu vom crea strategii de creştere şi dezvoltare a acestora”, afirmă Andrei Ion, Country Cluster Lead SHL România, Bulgaria, Cehia, Serbia şi Slovacia.
Experţii SHL susţin că, pentru a pune în valoare talentele şi pentru a recruta cele mai potrivite profiluri de angajaţi, companiile ar trebui să-şi cupleze strategia de business cu cea de resurse umane până la nivelul procesului de selecţie, al programelor de training şi instruire. „Cu alte cuvinte, companiile trebuie să caute şi să cultive talente care se potrivesc acelor organizaţii, să folosească noi criterii şi soluţii de selecţie ce sondează şi văd mai departe de cunoştinţele angajaţilor şi să analizeze mai degrabă abilităţile cognitive şi intelectuale care îl ajută pe candidat să rezolve probleme, modul în care învaţă şi caracteristicile de personalitate”, spune Andrei Ion.
Auditul Potenţialului Managerilor şi Profesioniştilor din România a fost realizat de experţii SHL România în perioada 2017-2019, pe un eşantion de profesionişti şi manageri români de 2.971 de respondenţi. Chestionarul estimează potenţialul pe care respondenţii îl au în raport cu cele 20 de competenţe-cheie identificate şi reprezintă o diagnoză a potenţialului uman în acele zone. SHL România este expertul în managementul talentului care oferă soluţii de evaluare a resursei umane şi a talentului din companii şi instituţii (talent assessment). Înfiinţată în 2012, compania este unicul reprezentant în România al grupului internaţional SHL, care oferă soluţii de gestionare a personalului bazate pe ştiinţă şi tehnologie.