Studiu BusinessMark: Inflația și creșterea costurilor, factorii-cheie ce provoacă îngrijorări în rândul organizațiilor din România

Inflația și creșterea costurilor, lipsa de disponibilitate a forței de muncă, lipsa de personal calificat pentru roluri-cheie, problemele ce apar în lanțul de aprovizionare și războiul din Ucraina reprezintă cele mai mari provocări pentru lideri, atunci când trebuie să gestioneze un mediu de lucru hibrid, indică rezultatele studiului online “Munca hibridă este noua provocare. Cum ne pregătim companiile pentru schimbările ce sunt preconizate?“, prezentat în exclusivitate de Andreea Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la ediția HR Uncovered din 12-13 septembrie.

“Inflația și presiunea asupra costurilor a fost un factor menționat în special de companiile din România și Bulgaria – țara noastră cu 81 la sută, iar vecinii noștri – 69 la sută. Avem de ce, pentru că în august 2022 România avea o inflație de 13 la sută, iar Bulgaria de 14,9 la sută. În schimb, în Germania, problema disponibilității și a abilităților forței de muncă a ocupat locul 1. Ce măsuri sunt luate pentru păstrarea angajaților într-o organizație? 65 la sută spun că au flexibilizat programul de muncă, în timp ce 40 la sută au oferit compensații și beneficii”, a precizat Andreea Drăgan.

În vremuri turbulente de schimbare, când companiile se confruntă cu provocările aduse de noile procese de muncă, acestea sunt nevoite să reacționeze și să se adapteze rapid la noile circumstanțe. Mai mult decât atât, putem vedea cum lumea devine tot mai guvernată de date, iar folosirea instrumentelor de analiză devin un factor catalizator pentru viitorul organizațiilor și le ajută să rămână competitive într-un mediu hibrid.

Pentru a afla cum reușesc organizațiile să facă față provocărilor aduse de munca hibridă, retenția talentelor și managementul schimbării, BusinessMark, în parteneriat cu LS-S Leadership Support și Camera de Comerț și Industrie Germano-Bulgară, a demarat în această vară un studiu online de amploare, la care au participat reprezentanți din peste 250 de companii din România, Bulgaria și Germania, din 27 de industrii.

“Studiul scoate la iveală aspecte importante despre atitudinea companiilor în fața momentelor dificile pe care le traversăm. Este interesant să vedem cum companiile s-au adaptat la mediul de lucru hibrid, dar și cum țin pasul cu trendurile și tehnologia. De asemenea, e interesant să vedem perspective similare în România și Bulgaria, în cazul celor mai multe elemente studiate, dar diferite, în unele situații, în Germania. Aceste diferențe ne ajută să avem o înțelegere mai profundă, mai complexă”, arată Andreea Drăgan.

Andreea Drăgan, Managing Partner @ BusinessMark.

Pandemia, factor catalizator în transformarea modului în care lucrăm

Inspirate de cât de rapid s-au adaptat angajații la mediul de lucru virtual, companiile au realizat că există multe beneficii în adoptarea unui model de muncă hibrid. Este evident că și așteptările s-au schimbat, iar retenția angajaților și atragerea de noi talente au devenit mai dificile. Noul mediu de lucru este mai flexibil, mai hibrid, și le permite angajaților să lucreze și să colaboreze virtual și fizic, iar organizațiilor să se adapteze mai rapid la schimbare.

Pentru companii, cele mai mari îngrijorări sunt, anul acesta, inflația sau creșterea costurilor (70 la sută), disponibilitatea forței de muncă (49 la sută), problemele din lanțul de aprovizionare (34 la sută), disponibilitatea personalului angajat (30 la sută), războiul din Ucraina (22 la sută).

Cu toate acestea, anul 2022 a atras după sine numeroase provocări, pe care liderii sunt nevoiți să le gestioneze în acest nou model de muncă, care este hibrid. 51 la sută dintre respondenți spun că principala problemă adusă de munca remote este relația leadership-ului cu angajații și lipsa unui sistem de evaluare. În același timp, 38 la sută dintre participanții la studiu sunt de părere că atitudinea managerilor față de leadership-ul hibrid reprezintă o provocare serioasă.

Conexiunea cu angajații este una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă liderii, în gestionarea unui mediul de lucru hibrid. 38 la sută dintre respondenți sunt de părere că liderilor le lipsește viziunea pentru a conduce organizația spre un mod de  lucru hibrid, iar 33 la sută susțin că liderii nici nu au skill-urile sau instrumentele (25 la sută) necesare pentru a lua astfel de măsuri.

Doar 26 la sută dintre companii investesc în tehnologie care să încurajeze schimbarea la nivel organizațional

Dintre aceștia, doar 26 la sută susțin că organizațiile lor au avut în derulare sau au finalizat programe pentru implementarea schimbării, în timp ce 26 la sută spun că organizațiile lor au planuri concrete pentru a implementa schimbarea.

Cu toate că organizațiile încep să devină conștiente de importanța instrumentelor de HR analytics/ importanța datelor în departamentul de HR, doar 25 la sută dintre respondenți spun că organizațiile au adoptat noi tehnologii, precum inteligența artificială, pentru a înțelege ce s-ar putea întâmpla în viitor.

Astfel de unelte s-ar putea dovedi utile și în atragerea de noi talente sau în strategia de retenție a angajaților, în condițiile în care 73 la sută dintre organizațiile din România, Bulgaria și Germania întâmpină probleme în păstrarea angajaților, ca urmare a așteptărilor salariale tot mai mari ale acestora. Jumătate dintre organizații consideră că atragerea de noi angajați s-a înrăutățit în acest an.

Retenția angajaților, o problemă tot mai mare

Când vine vorba despre decizia de a rămâne într-o organizație, angajații au așteptări salariale mai mari, consideră 73 la sută dintre respondenți, în timp ce 15 la sută spun că angajații au așteptări mai mari în ceea ce privește cultura organizațională. Tot mai multă semnificație capătă și scopul și sensul pe care angajații îl au la locul de muncă, sunt de părere 13 la sută dintre participanții la studiu, iar 19 la sută susțin că angajații deplâng lipsa oportunităților de dezvoltare.

Ei își doresc mai multă flexibilitate în ceea ce privește modul în care lucrează, de unde și când, sunt de părere 65 la sută dintre participanții la studiu, iar pentru 40 la sută spun că pentru angajații lor sunt foarte importante compensațiile și beneficiile. Oportunitățile de dezvoltare continuă sunt și ele importante pentru angajați, spun 28 la sută dintre respondenți, în timp ce 29 la sută precizează că angajații își doresc un work-life balance.

Părerea unanimă a respondenților români, bulgari și germani este că angajamentele de muncă flexibilă și concediile suplimentare plătite sunt factori-cheie în realizarea unui echilibru muncă-viață și retenția angajaților, astfel că a crescut cu zece la sută numărul companiilor din Germania și România care au în vedere reducerea orelor de muncă pentru angajați, spre deosebire de companiile din Bulgaria.

Despre studiu

A fost realizat online de BusinessMark, în parteneriat cu LS-S Leadership Support și Camera de Comerț și Industrie Germano-Bulgară în România, Bulgaria și Germania. Au participat reprezentanți din peste 250 de companii de dimensiuni medii, din 27 de industrii. Studiul integral poate fi descărcat de aici.

Cu un portofoliu de peste 400 conferințe organizate din 2013 până acum, BusinessMark este una dintre cele mai importante companii ce organizează evenimente B2B din România. Proiectele sale vizează o mare varietate de industrii și domenii profesionale. În conferințele proprii anuale, facilitează planificarea de evenimente B2B pentru companii, evenimente concepute și planificate cu fiecare client, respectând coordonatele de comunicare și strategia de afaceri a companiei.

LS-S Leadership Support optimizează și susține munca liderilor și a profesioniștilor HR și îi ajută să dezvolte o nouă generație la nivel de cultură și mediu de lucru. Furnizează soluții digitale pentru management HR, conducerea echipelor, dezvoltare organizațională și cultură corporativă, asistență valoroasă în consilierea conducerii, pe baza analizei și studierii datelor, instruire și dezvoltare eficientă a proceselor.

Camera de Comerț și Industrie Germano-Bulgară este camera oficială pentru comerțul extern și principalul partener al reprezentanților economiei germane în Bulgaria. Scopul AHK Bulgaria este să creeze o platformă pentru contacte, parteneriate, schimb de informații și cunoștințe de afaceri între companiile germane și bulgare, să deschidă noi oportunități pentru afaceri de succes și să furnizeze o gamă largă de servicii pentru a răspunde așteptărilor membrilor și clienților săi germani, bulgari și internaționali.

Articolul anterior

"Rețeta" prin care vrea să atragă candidați o companie din România: "Două săptămâni la birou și o lună din Bali? Sigur, poți lucra de oriunde"

Articolul următor

Prima asociație a studenților pasionați de Comunicare a început recrutările

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share