Studiu: Importanța biroului râmâne vitală. Doar 10 la sută dintre angajații din România vor să lucreze exclusiv de acasă

Angajații români care au fost nevoiți să lucreze mai mult de acasă, în ultimele 18 luni, doresc să revină la birou, în condițiile în care mai mult de jumătate dintre ei asociază revenirea la birou cu “întoarcerea la normalitate” și resimt lipsa socializării cu colegii, arată studiul Back to the Office, realizat de Cushman & Wakefield Echinox.

Potrivit sondajului, prima jumătate a anului a marcat deja revenirea la birou a unui număr mai mare de angajați la nivel național. 43 la sută dintre respondenți au lucrat în special de la birou, față de 36 la sută în intervalul mai-decembrie 2020, respectiv 29 la sută în perioada de lockdown din martie-mai 2020.

“Deschiderea școlilor și a gradinițelor a favorizat creșterea numărului de angajați care s-au întors la birou, mai ales în rândul celor de peste 30 de ani, care, în perioada în care copiii învățau online, nu puteau veni la birou chiar dacă și-ar fi dorit, deoarece nu aveau cu cine să-i lase. Tinerii de până în 27 de ani au preferat să meargă la birou în lipsa unui spațiu potrivit de lucru acasă”, explică Mădălina Cojocaru, Partner, Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Obiceiul de a lucra în timpul pandemiei

Nevoia de a merge la birou rămâne în continuare ridicată, în condițiile în care, doar zece la sută dintre angajați doresc să lucreze exclusiv de acasă. Importanța biroului este și mai mare în București, unde 96 la sută dintre angajați vor să lucreze cel puțin o zi pe săptămână de la birou, comparativ cu orașele regionale, unde ponderea lor este de 87 la sută.

Peste un sfert dintre cei intervievați ar vrea să lucreze trei zile de la birou și două de acasă, în timp ce 17 la sută ar lucra doar de la birou. Preferința pentru un model de lucru este fundamentată, pe de o parte, de beneficiile lucrului de acasă, care vine la pachet cu economisirea de timp și de bani, și de dezavantajele absenței de la birou. Angajații punctează în special nevoia de socializare și dificultatea de a separa timpul de lucru de viața personală.

83 la sută dintre respondenți apreciază faptul că nu au mai pierdut timpul în trafic ca principal avantaj al lucrului de acasă, în timp ce 78 la sută au simțit lipsa socializării cu colegii în acest mod de lucru. Timpul de deplasare este o problemă atât pentru angajații din București, unde 73 la sută sunt mulțumiți că nu mai stau în trafic, cât și pentru cei din marile orașe, unde ponderea este de 61 la sută. Și lipsa de socializare este mai acută în București decât în orașele regionale: 82 vs. 77 la sută.

Alte avantaje ale lucrului de acasă sunt economiile de bani (53 la sută), îmbunătățirea echilibrului viaţă profesională – viață personală (39 la sută), mai multă libertate în utilizarea orelor de lucru (35 la sută) sau mai mult timp disponibil pentru odihnă (34 la sută).

La capitolul neajunsuri ale lucrului de acasă, dificultățile în separarea vieții profesionale de cea personală sunt pe locul al doilea (50 la sută dintre răspunsuri), urmate de lipsa unui spațiu propice de lucru (32 la sută). La acestea se adaugă capacitatea de concentrare mai redusă sau problemele legate de gestionarea relației cu clienții, partenerii și colaboratorii (câte 21 la sută).

Întoarcerea la birou este asociată în primul rând cu îmbunătățirea comunicării cu colegii, indicată de 63 la sută dintre respondenți ca principal avantaj al revenirii la birou. Un procent important dintre angajați, 51 la sută, o simt ca pe o „revenire la normalitate”. Apartenența la un grup și un timp definit de lucru sunt alte plusuri ale lucrului de la birou.

Timpul de deplasare (65 la sută), cheltuielile mai mari (50 la sută) și mai puțină flexibilitate a muncii (50 la sută), dar și riscul infectării cu coronavirusul (37 la sută) sunt asimiliate cu dezavantajele întoarcerii la birou. De remarcat diferențele privind temerile legate de riscul infectării între angajații din București și cei din orașele regionale. 42 la sută dintre angajații din marile orașe se tem să nu se infecteze dacă se întorc la birou, comparativ cu doar 27 la sută în București.

Angajații români se adaptează ușor și muncii de acasă, și celei de la birou

Evaluarea experienței lucrului de acasă și de la birou arată o agilitate a angajaților români, în condițiile în care majoritatea s-au simțit bine și foarte bine în ambele medii. 95 la sută au lucrat bine și foarte bine de acasă, iar 86 la sută spun că munca de la birou a fost bună și foarte bună.

Obiectivul sondajului a fost să analizeze cum s-a modificat în ultimele 18 luni percepția angajaților față de modul de lucru și cum văd ei lucrul de acasă sau de la birou după ce situația medicală se va stabiliza și după ce companiile vor lua decizii în cunoștință de cauză în ceea ce privește utilizarea spațiului de birouri.

România, în linie cu trendul global

La nivel global, în septembrie, circa 40 la sută dintre angajați lucrau de la birou, potrivit raportului Return to the office, realizat de Cushman & Wakefield, astfel că România se aliniază trendului mondial. China este pe primul loc, cu peste 90 la sută dintre angajați reveniți la birou. Prezența la birou în celelalte regiuni variază între 27 și 40 la sută.

În Europa, 40 la sută dintre angajați lucrau de la birou. Praga era campioana regiunii, cu circa 80 la sută dintre angajați. Capitala Cehiei era urmată de Hamburg (60 la sută) și Varșovia (45 la sută). Întoarcerea la birou în aceste orașe este direct legată de rata ridicată de vaccinare și de ratele reduse de infectare.

Studiul din România a fost realizat în București și în principalele orașe regionale și a acoperit angajați din mai mult de zece sectoare de activitate, printre care IT, financiar, producție, servicii profesionale sau servicii publice. Raportul este bazat pe un sondaj realizat în iulie pe un eșantion de circa 500 de respondenți. Datele au fost colectate de MKOR Consulting, o companie independentă de cercetare de piață.

Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară de top pe piaţa locală si afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cu o echipă de peste 80 de profesioniști și colaboratori ce oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Cushman & Wakefield, un lider global în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 50.000 de angajați în 60 de țări, ajută chiriașii, proprietarii și investitorii să optimizeze valoarea activelor.

Articolul anterior

Andrei Doibani, noul Managing Director al Nagarro Eastern Europe

Articolul următor

Luxoft le oferă un bonus tuturor programatorilor seniori de Java sau UI, care acceptă o ofertă de angajare în companie

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share