Studiu: Optimismul managerilor din România, în cădere liberă

Apetitul pentru investiții al managerilor din România continuă să se erodeze, și în 2019, proiecția de creștere a numărului de angajați este conservatoare, iar încrederea că anul acesta va fi mai bun decât 2018 este la cote extrem de scăzute, arată noua ediție a studiului “Evoluția afacerilor în 2019”, lansat astăzi de Valoria și realizat în parteneriat cu Doingbusiness.ro.

La întrebarea “cum credeți că va fi anul 2019 pentru afaceri, comparativ cu 2018?”, scorul total al răspunsurilor exprimate pe o scală de la 1 – total nefavorabil la 10 – total favorabil a fost de 3,90, față de 4,40 anul trecut.

“Evoluția afacerilor în 2019 înseamnă continuarea cercetărilor pe care le-am început în 2013, privind mediul de afaceri din România. Această ediție are premiera comparativității rezultatelor din ultimii trei ani. În intervalul 2017-2019, putem observa în cifre evoluția sentimentului de business la nivelul companiilor. Dincolo de speculații și ipoteze, alterarea sentimentului de business este tot mai clară. Apetitul pentru investiții continuă să se erodeze și în 2019, proiecția de creștere a numărului de angajați este conservatoare, pentru o piață care se confruntă cu un deficit important al forței de muncă, încrederea că anul acesta va fi mai favorabil decât 2018 este la cote extrem de scăzute. Creșterea economică decelerează simultan cu un context de evoluție economică internațională similar și va expune curând vulnerabilitățile generate de stimularea consumului bazat pe deficite. Poate că evoluțiile fiscale și legislative din acești trei ani ar fi fost benigne, dacă ar fi fost mai întâi pro-dezvoltare și ulterior pro-consum”, spune Constantin Măgdălina, expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.

Prognoza privind evoluția cifrei de afaceri

Față de edițiile de la începutul anilor 2017 și 2018, perspectiva de creștere a companiilor este puțin mai conservatoare în 2019. Vedem o scădere de 3pp (puncte procentuale) a companiilor care se așteaptă la cifre de afaceri mai mari cu 5-10 la sută, contrabalansată de o creștere de 2pp a celor ce prognozează o creștere a cifrei de afaceri cu 20-30 la sută și de menținerea celor ce se așteaptă la o cifră de afaceri mai mare cu peste 30 la sută în 2019.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

La nivel de industrii, cea mai mare creștere a cifrei de afaceri, de 20-30 la sută, este previzionată de firmele de alimentație și agricultură, urmate de 20 la sută dintre firmele de IT, 27 la sută dintre cele din industria farmaceutică și de sănătate și 37 la sută din transporturi, care se așteaptă la o creștere a cifrei de afaceri de 10-20 la sută.

Prognoza privind evoluția profitului

Previziunile privind evoluția profitului de la începutul lui 2019 sunt ceva mai pesimiste decât la începutul anului trecut. Deși 25 la sută dintre companii (față de 24 la sută anterior) se așteaptă ca profitul lor să crească cu 5-10 la sută în acest an, vedem stagnări pe toate palierele de creștere semnificativă. Se menține aproximativ același procent al companiior care spun că profitul lor va scădea în 2019 față de 2018. Cea mai importantă creștere a profitului, de 10-20 la sută, o preconizează 20 la sută dintre firmele din alimentație și agricultură, și 32 la sută dintre cele din industria farmaceutică și de sănătate.

Prognoza privind evoluția investițiilor

Conform rezultatelor cercetării, 23 la sută dintre companii nu vor crește investițiile în 2019, față de numai 18 la sută în 2018 si 10 la sută în 2017. 36 la sută dintre firme vor să-și crească investițiile cu 1-10 la sută, față de 46 la sută anterior. În timp ce doar 11 la sută dintre companii vor crește investițiile cu 20-30 la sută și peste 30 la sută în 2019, față de 15 la sută în 2018 și 24 la sută în 2017. Cele mai multe firme din energie și utilități (45 la sută) vor crește investițiile cu 1-5 la sută, dar cele mai multe din agricultură și alimentație (23 la sută) le vor crește cu 10-20 la sută.

Prognoza privind evoluția numărului de angajați și a salariilor

26 la sută dintre companiile românești nu se așteaptă la o creștere a numărului de angajați în 2019, față de 24 la sută în 2018 și 17 la sută în 2017. În același timp, 41 la sută dintre companii, față de 48 la sută în 2018 și 63 la sută în 2017, se așteaptă ca personalul lor să crească, în acest an, între 1-10 la sută. Mai mult, 17 la sută se așteaptă ca numărul lor de angajați să scadă în 2019, față de 13 la sută în 2018 și 4 la sută în 2017.

La nivel de industrii, 41 la sută dintre firmele din cercetare și dezvoltare, urmate de 21 la sută dintre cele de construcții și imobiliare, vor menține același număr de angajați ca în 2018. Pe de altă parte, 24 la sută dintre companiile din industria de agricultură și alimentație se așteaptă ca numărul de angajați să crească cu 5-10 la sută, în următoarele 12 luni.

Dacă la începutul anului 2017, 4 la sută dintre companii nu previzionau creșteri salariale, în 2018 procentul crește la 17 la sută, pentru 2019 procentul crește la 22 la sută. Scade cu 4pp procentul companiior care vor crește salariile cu 10-20 la sută în 2019, față de 2018, și cu 13 la sută față de 2017.

Top 5 provocări și oportunități

Cele mai importante provocări pentru companii, la începutul anului, sunt: atragerea și retenția forței de muncă (72 la sută în 2019, față de 59 la sută în 2018), modificările fiscale frecvente (56/62 la sută), creșterea concurenței (47/18 la sută), creșterea costurilor (32/21 la sută) și instabilitatea mediului economic și social (24/19 la sută).

Cele mai importante oportunități din 2019, pentru companiile românești, sunt creșterea economică (52 la sută în 2019, față de 72 la sută în 2018), creșterea consumului (60/69 la sută), creșterea exporturilor și deschiderea altor piețe (50/52 la sută), digitalizarea și oportunitățile din online  (57/41 la sută) și accesarea fondurilor europene și a finanțărilor pentru IMM-uri (42/36 la sută).

“Cercetarea Evoluția afacerilor în 2019 este modalitatea prin care mediul de business din România își face auzită opinia. Decidenții își estimează performanța companiei în funcție de percepția riscurilor, contextul economic, obiectivele propuse și influențele emoționale și cognitive. Riscul de țară, riscul de industrie și riscul de companie ghidează luarea deciziilor cu privire la investiții, politica de personal, nivelul salariilor. Această cercetare surprinde dinamica percepției decidenților în 2019, cu privire la acești indicatori. Contextul măsurilor fiscale și legislative din ultimii trei ani pare să fi afectat percepția riscului la nivelul decidenților și a condus la deprecierea sentimentului de business. Exacerbarea consumului stimulează decizii de valorificarea momentului, dar amintește și de perioada premergătoare crizei, inducând comportamente decizionale precaute. Pe acest fond, rezultatele cercetării arată adâncirea neîncrederii în favorabilitatea evoluțiilor economice în 2019, față de 2018”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria.

DESPRE STUDIU

Studiul are la bază un chestionar ce analizează percepţiile a 575 executivi de top, din companii cu activitate în diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat între 5 februarie și 15 martie. 5 la sută dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro, 7 la sută din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane, 20 la sută între 10-50 milioane, 35 la sută între 1-10 milioane și 33 la sută sub un milion de euro. 54 la sută dintre respondenți au funcția de CEO/ președinte/ director general.

DESPRE VALORIA BUSINESS SOLUTIONS

Este o companie de consultanță, training și coaching. “Misiunea companiei este aceea de a transforma în valoare potențialul echipelor și organizațiilor. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care echipa Valoria le susține prin tot ce face. Experții noștri cred în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională și în dorința lor de a-și accelera potențialul. Membrii echipei Valoria sunt implicați în proiecte de mentorat, de business coaching și de susținere a antreprenoriatului și educației antreprenoriale în România”, precizează Elena Badea.

Articolul anterior

Cum arată Ford Puma, noul model ce va fi produs în fabrica din Craiova

Articolul următor

Premieră medicală în sud-estul Europei: primele intervenții de chirurgie cardiacă, efectuate cu ajutorul robotului chirurgical

Articole din aceeași categorie
Total
1
Share